Biznes pracahandlowiec.pl

Jak pracahandlowiec.pl robi furorę w sieci? Wywiad z założycielem Marcinem Majchrzakiem.

PracaHandlowiec.pl to portal, który pojawił się na rynku 15 lipca, a już zaufało mu kilkaset firm takich jak Santander, Link4, Pyszne.pl, PZU, Aviva czy JTI i przynosi dla nich dziesiątki CV dziennie! Jak to się robi? Jak w niecałe 3 miesiące zbudować portal od zera, startup, który zrobi furorę w sieci? Dziś porozmawiamy o tym z założycielem Pracahandlowiec.pl - Marcinem Majchrzakiem.

 

Marcin. Co skłoniło Cię do założenia portalu?

Do założenia portalu skłoniły mnie tak naprawdę 2 sytuacje.

Pierwsza związana była z próbami znalezienia przedstawiciela handlowego do mojej własnej firmy Concept Intelligence, którą prowadzę od 2017 roku. Wiele razy próbowałem różnymi kanałami dotrzeć do osób zajmujących się sprzedażą produktów IT, ale były to próby nieskuteczne. Ogłoszenia o pracę na ogólnych portalach o pracę powodowały spływ niewłaściwych kandydatów tzn. Kandydatów z obszarów zupełnie niezwiązanych z branżą IT i nieposiadających wiedzy na temat procesu sprzedaży rozwiązań IT. Najbardziej skrajnym przypadkiem były tutaj np.: aplikacje prawników, którzy nie dostając się na aplikacje stwierdzali, że zajmą się sprzedażą. Dodatkowo ceny ogłoszeń dla małej firmy, która nie ma dużego zapotrzebowania na pracowników były i nadal są dla mnie zaporowe.

Druga sytuacja związana była z portalem LinkedIn. Od ponad roku jestem bardzo aktywny na tym portalu w obszarze sprzedaży oraz HR. Docierało do mnie mnóstwo informacji, że handlowcy oraz inne osoby zajmujące się sprzedażą „gubią” się na ogólnych portalach ogłoszeń o pracę, nie mogą szybko znaleźć interesującej dla siebie oferty, bo kryteria wyszukiwania są bardzo ogólne, wszyscy wrzucani są do „jednego worka”, jakość ogłoszeń sprzedażowych jest na niskim poziomie, wiele informacji sprzedażowych jest „ukrytych” w treści ogłoszenia i nie da się ich w żaden sposób łatwo wyszukać a w skrajnych przypadkach tych informacji w ogóle nie ma w ogłoszeniu.

Dla potwierdzenia powyższych informacji przed startem portalu przeprowadziliśmy badanie wśród osób zajmujących się sprzedażą co powinno znaleźć się na dedykowanym tylko dla nich portalu ogłoszeń o pracę. Na tej podstawie przygotowaliśmy nasz produkt i bazując na tych założeniach dalej go rozwijamy.

 

Jak długo trwały przygotowania do jego realizacji?

Biorąc pod uwagę etap analizy rynku o którym pisałem powyżej pracę nad projektem rozpocząłem w połowie kwietnia. W pierwszej kolejności potwierdziłem słuszność moich  wniosków i obserwacji badaniem rynku a w kolejnych miesiącach przystąpiłem do zbudowania zespołu oraz wspólnego stworzenia pierwszej wersji MVP. Podsumowując - produkt „wypuściliśmy” na rynek w 3,5 miesiąca, co biorąc pod uwagę zamieszanie z Covid-19 i duże zaawansowanie produktu na start, uważam za bardzo szybki termin.

 

Jakie są obecnie statystyki portalu? Ilu użytkowników dziennie odwiedza Twój startup?

W obecnym momencie portal cały czas się rozwija i statystyki z każdym nowym dniem biją rekordy poprzednich dni. W ostatnich dniach udało nam się osiągnąć po raz pierwszy dzienną liczbę użytkowników na poziomie bliskim 3 000 co przełożyło się na ok. 10 000 odsłon naszych ogłoszeń. Liczba ogłoszeń na start portalu wynosiła ok. 30 a w obecnym momencie jesteśmy na poziomie ok. 150 ogłoszeń miesięcznie. Od początku działalności przez nasz serwis "przewinęło się" już ponad 400 ogłoszeń stricte sprzedażowych.

 

Jakie cele planujesz spełnić do końca roku 2020 i do końca roku 2021?

Do końca roku planujemy pozyskanie ok. 300 ogłoszeń miesięcznie i monetyzację portalu, z którą startujemy w październiku 2020. Przyszły rok to z kolei dalszy rozwój portalu pod kątem sprzedażowym i marketingowym oraz osiągnięcie ok. 1000 ogłoszeń miesięcznie co uczyni nas 3 siłą na rynku ogłoszeń sprzedażowych o pracę w Polsce (poza pracuj.pl oraz olx.pl).

 

Czym PracaHandlowiec.pl wyróżnia się na tle konkurencji?

Pracahandlowiec.pl to serwis jedyny w swoim rodzaju na polskim rynku ogłoszeń o pracę. Wszystko co się w nim zawiera zostało dostosowane i zbudowane pod ludzi sprzedaży. Kryteria wyszukiwania są wygodne, czytelne i łatwo dostępne. Co to oznacza? Jestem handlowcem w branży FMCG, wchodzę na pracahandlowiec.pl i 1 kliknięciem wyświetlam oferty z tej branży. Żaden inny portal nie dostarcza tak łatwo trafnych ogłoszeń co pracahandlowiec.pl.

Kolejną zaletą jest fakt, że formularz ogłoszenia został dostosowany pod sprzedaż, co oznacza, że pracodawca publikując ogłoszenie musi podać istotne sprzedażowo informacje takie jaj chociażby: dostępność samochodu służbowego wraz z klasą pojazdu oraz informacją o tym czy można go wykorzystywać do celów prywatnych, wynagrodzenie w rozbiciu na podstawę i prowizję, rodzaj produktu, liczbę wakatów, dostępność bazy kontaktów i wiele innych.

Co nas jeszcze wyróżnia?

Przede wszystkim fakt, że jesteśmy totalnie nastawieni na obszar sprzedaży, każde ogłoszenie, które pojawia się na pracahandlowiec.pl jest przez nas weryfikowane pod kątem jakościowym i merytorycznym. Obecnie budujemy swój własny system ATS (Application Tracking System), który zapewni pracodawcom łatwy dostęp do złożonych CV oraz umożliwi zarządzanie nimi w sposób zorganizowany.

To co jest jeszcze zupełną nowością na rynku to cennik. Mamy dynamiczne ceny uzależnione od poziomu stanowiska poszukiwanej osoby. Otrzymujemy wiele sygnałów, że to jest jedyna słuszna droga. Bo niby dlaczego publikacja ogłoszenia na Doradcę Klienta, który zarabia np.: 3000 zł ma kosztować tyle samo co publikacja ogłoszenia na Kierownika sprzedaży zarabiającego np. 6000 zł. U nas jest inaczej. Ogłoszenie na Doradcę jest znacząco tańsze niż ogłoszenie na Kierownika / Dyrektora sprzedaży.

 

Monetyzacja portalu? Myślisz, że firmy przejdą na model płatny?

Otrzymujemy wiele pytań od Pracodawców brzmiących „Dlaczego jesteście bezpłatni?”, „Taki profesjonalny portal, a ogłoszenia za darmo, gdzie tutaj jest haczyk?”, „Kiedy będziecie płatni?”

Uważam osobiście, że jedyną słuszną drogą do dostarczenia profesjonalnej wartości i budowy czegoś nowego na rynku ogłoszeń w Polsce w sposób profesjonalny jest monetyzacja portalu. Abyśmy mogli się rozwijać w taki szybkim tempie jak do tej pory i dostarczać wartość dla użytkowników naszego portalu, potrzebny jest kapitał na rozwój. Żaden startup nie jest w stanie wytrzymać konkurencji z takimi gigantami jak pracuj.pl czy olx.pl będąc bezpłatnym portalem.

Na rynku swego czasu powstało i nadal powstaje wiele serwisów będących „zwykłymi” tablicami ogłoszeniowymi. Po jakimś czasie takie serwisy nie wzbudzają większego zainteresowania i stają się tzw. „serwisami ogłoszeń widmo”. Niby są dostępne w Internecie ale nikt nie odpowiada na maile, nie ma nr telefonu pod którym można by porozmawiać z obsługą Klienta. Właśnie dlatego, że nie przeszły na model płatny lub dlatego, że nie miały pomysłu na właściwy i systematyczny rozwój portalu.

Odpowiadając ostatecznie na pytanie – czy firmy przejdą na model płatny? Uważam, że tak, ponieważ tylko wtedy firmy będą miały gwarancję, że nadal będziemy robić to co robimy na odpowiednim poziomie jakościowym.

 

Trudno jest w dziś zrobić startup?

Tak. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny ponieważ Polacy to bardzo pomysłowi ludzie. To co jest najtrudniejsze w startupie to nie „pomysł” lecz jego spójna i systematyczna realizacja. Proces budowy wartości firmy trwa każdego dnia i żeby zespół wiedział dokąd zmierza musi mieć wyznaczone krótko i długoterminowe cele. Na własne oczy widziałem wiele startupów, które miały super pomysły ale zabrakło im właściwej osoby zarządzającej.

Kluczem do powodzenia każdego startupu jest doświadczony Project Manager. W naszym projekcie jest z tym o tyle łatwiej, że osobiście pracowałem jako Project Manager przez ponad 10 lat w wielu międzynarodowych firmach i teraz wykorzystuję zdobyte doświadczenie w budowie i rozwoju pracahandlowiec.pl.

---

Opublikuj ogłoszenie w naszym serwisie i przekonaj się,  jak można lepiej rekrutować osoby do działu sprzedaży: https://pracahandlowiec.pl/register