Jak pracahandlowiec.pl wpływa na Employer Branding Twojej firmy?
Autor - MARCIN MAJCHRZAK
Wiele się mówi o tym, że proces rekrutacyjny zaczyna się dużo wcześniej niż w momencie wystawienia samego ogłoszenia na portalu ogłoszeń o pracę. Jest to prawda, ponieważ na to jakich kandydatów przyciągnie nasze ogłoszenie, a ściśle mówiąc marka naszej firmy wpływa szereg działań employer brandingowych. Działania te można podejmować już dużo wcześniej zanim jeszcze zaistnieje jakakolwiek potrzeba rekrutacyjna. W tym artykule nie będziemy jednak sięgać do początków kształtowania marki firmy. Skupimy się na tym jak właściwie kształtować wizerunek firmy w momencie, kiedy rekruter otrzymuje od biznesu zlecenie zatrudnienia nowego pracownika lub uzupełnienia braków kadrowych w związku z rotacją pracowników.
Wybór właściwego miejsca rekrutacji pracownika
Zanim jeszcze jakiekolwiek ogłoszenie o pracę pojawi się w przestrzeni publicznej rekruter decyduje, gdzie dane ogłoszenie zostanie opublikowane.
Ma tutaj do wyboru wiele możliwości:
- może skorzystać z mediów społecznościowych typu LinkedIn, Facebook
- może skorzystać z ogólnych portali ogłoszeń o pracę,
- może skorzystać ze specjalistycznych portali ogłoszeń o pracę,
W przypadku procesów rekrutacyjnych na stanowiska sprzedażowe: sprzedawca / kasjer, doradca / obsługa klienta / call center, przedstawiciel handlowy, specjalista ds. sprzedaży, kierownik sprzedaży, dyrektor sprzedaży powyższe możliwości publikacji ogłoszeń lub poszukiwania kandydatów niosą za sobą różne możliwości kształtowania marki firmy.
Media społecznościowe bazują na zasięgach. Żeby dotrzeć do odpowiedniej puli kandydatów musimy albo posiadać prowadzony aktywnie i ciekawie z dużą liczbą obserwujących profil firmowy lub wykorzystać profil prywatny rekrutera. Jednak obie opcje charakteryzują się tym, że zanim je wykorzystamy trzeba włożyć w nie bardzo dużo wysiłku i czasu, żeby pula naszych znajomych lub obserwujących odpowiednio urosła. Zakładając, że posiadamy obie opcje i tak nie mamy gwarancji, że dotrzemy do właściwych kandydatów, bo o tym komu wyświetlana jest nasza publikacja decyduje algorytm portalu społecznościowego. A z tym bywa bardzo różnie. Jako przykład podam tutaj fakt, że wystarczy, że dana osoba sama nie szuka pracy ale polubi post innej osoby, która szuka pracy i już algorytm zaczyna nas klasyfikować jako osoby poszukujące pracy. Co oczywiście nie ma żadnego związku z rzeczywistą sytuacją. Efektem takich działań jest różna liczba CV, a % aplikacji trafionych w profil poszukiwanego stanowiska niezbyt duży. Skutkiem tych działań jest również nie do końca trafione pozycjonowanie naszej marki, ponieważ skoro przyciągamy aplikacje nie tych kandydatów co potrzeba również employer branding firmy dociera nie do tych osób co powinien.
Ogólne portale o prace docierają do największego grona odbiorców i generują największy spływ aplikacji. Marketing takich portali działa na zasadzie ogólnej, której celem jest przyciągnięcie jak największej liczby osób poszukujących pracy. Nie ma tutaj budowania specjalistycznych treści pod daną grupę odbiorców w dłuższej perspektywie czasu. Nie ma również właściwej więzi użytkownika z portalem. Ogólny portal o pracę w równym stopniu musi dbać o wszystkie grupy odbiorców, co jest równoznaczne z dużymi kompromisami zarówno na etapie dodawania ogłoszenia jak i jego dalszego wyszukiwania i pozycjonowania na samym portalu. Faktem jest jednak, że ogłoszenia o pracę na ogólnych portalach o pracę generują dużą liczbę otrzymanych CV, jednak % aplikacji trafionych w profil poszukiwanego stanowiska jest bardzo mały. W związku z tym oznacza to, że nasze ogłoszenie dociera do niewłaściwych kandydatów i pozycjonujemy markę swojej firmy nie w tym gronie odbiorców co powinniśmy.
Specjalistyczne portale ogłoszeń o pracę rekrutujące na całą drabinkę stanowisk sprzedażowych dotychczas były niedostępne na polskim rynku rekrutacyjnym. Jednak w tym roku - dokładnie 15 lipca 2020, na rynku pojawił się nowy portal rekrutacyjny, dedykowany tylko i wyłącznie do rekrutacji stanowisk sprzedażowych -> pracahandlowiec.pl. Dzięki temu rekruter poszukujący pracownika handlowego ma możliwość publikacji ogłoszenia, które jest przeznaczone tylko dla ograniczonej i określonej grupy odbiorców. Spływ CV jest mniejszy niż na ogólnych portalach o pracę, jednak % aplikacji trafionych w profil poszukiwanego stanowiska znacznie większy.
W związku z tym, że ogłoszenie o pracę dociera do konkretnych i wyselekcjonowanych odbiorców, którymi są ludzie z obszaru sprzedaży równocześnie marka naszej firmy jest właściwie pozycjonowana. Jak to rozumieć praktycznie? Skoro szukamy handlowca to zależy nam na tym, aby ogłoszenie o pracę razem z logiem naszej firmy powodowało odpowiednie skojarzenia oraz przemyślenia wśród handlowców, a nie wśród wszystkich zawodów, jak ma to miejsce na ogólnych portalach ogłoszeń o pracę czy w mediach społecznościowych. Po dłuższej obecności firmy na specjalistycznych portalach takich jak pracahandlowiec.pl wśród kandydatów handlowych firma nabiera zupełnie nowego wizerunku.
Jak w praktyce specjalistyczny portal pracahandlowiec.pl wpływa na Employer Branding firmy?
Zaczynając od samego początku czyli przygotowania ogłoszenia o pracę portal pracahandlowiec.pl ma znacznie większe możliwości konfiguracji ogłoszenia pod dedykowaną grupę odbiorców czyli sprzedaż. Co to oznacza w praktyce? Można określić:
- pensję pracownika w podziale na podstawę i prowizję / premię
- dostępność samochodu służbowego, jego klasę oraz przeznaczenie do użytku prywatnego
- dokładny rodzaj produktu, który będzie sprzedawać pracownik
- rodzaj klienta (B2B – Business to Business lub B2C – Business to Customer)
- staż produktu na rynku
- dostępność bazy kontaktów
- długość cyklu sprzedaży
- kluczowe umiejętności sprzedażowe
- rodzaj pracy
Powyższe parametry są właściwie wypozycjonowane w ogłoszeniu. Oznacza to, że osoba poszukująca pracy może je łatwo znaleźć i się z nimi zapoznać. Nie ma tutaj mowy o tym, żeby tego typu informacje były dodawane w treści samego ogłoszenia, tak jak próbuje się to robić na ogólnych portalach ogłoszeń o pracę. W specjalistycznym serwisie pracahandlowiec.pl tego typu informacje posiadają swoje stałe miejsce i oznaczone są odpowiednimi grafikami, kolorami. Rekruter, który przygotowuje ogłoszenie na pracahandlowiec.pl w samym formularzu ogłoszenia otrzymuje wskazówki, co należy wypełnić a co nie, żeby ogłoszenie wraz z logotypem firmy budowało profesjonalny wizerunek pracodawcy. Wizerunek dedykowany nie dla wszystkich osób ale dla konkretnego odbiorcy, którym jest osoba poszukująca pracy w sprzedaży.
Możliwość podniesienia i kształtowania rangi działu handlowego
Na specjalistycznym portalu ogłoszeń o pracę pracahandlowiec.pl można profesjonalnie kształtować i wzmacniać rangę własnego działu handlowego wpływając tym samym na wizerunek całej firmy. W jaki sposób to uczynić? Poprzez opisanie w ogłoszeniu informacji takich jak: wielkość zespołu handlowego, organizacja procesu sprzedaży, używane systemy CRM, struktura organizacyjna zespołu, doświadczenie zespołu. Dzięki tego typu informacjom firma poszukująca pracowników buduje w ich oczach profesjonalny wizerunek. A dla osób, które nie posiadają jeszcze wymaganych w ogłoszeniu kompetencji / umiejętności stanowi motywację do ich zdobycia i złożenia CV w przyszłości.
Obecność marki wśród specjalistycznych treści dot. obszaru sprzedaży
Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że na portalu specjalistycznym a takim jest pracahandlowiec.pl znajdują się merytoryczne treści i artykuły dedykowane wyłącznie dla ludzi sprzedaży. Poruszane są w nich różne aspekty procesu sprzedażowego w różnych ujęciach i odmianach. Dzięki temu kandydaci poszukujący pracy mogą nie tylko zapoznać się aktualnymi ogłoszeniami o pracę lecz również poszerzyć swoją wiedzę. Jeżeli w proces poszukiwania pracy wpleciemy również aspekt merytoryczny i spowodujemy, że pracownik złoży CV, a chwilę potem przeczyta merytoryczny artykuł w naszym serwisie to wizerunek firmy znacząco wzrośnie. Wzrośnie dlatego, że proces poszukiwania pracy będzie kojarzony z wartością dodaną jaką kandydat otrzymał w serwisie pracahandlowiec.pl
---
Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?
Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
- Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
- Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
- Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.