Proces rekrutacji TOP 10 elementów w ogłoszeniu o pracę dla handlowca.

TOP 10 elementów w ogłoszeniu o pracę dla handlowca

Jednym z początkowych etapów rekrutacji jest stworzenie ogłoszenia o pracę.  To często właśnie ono jest pierwszym punktem styku kandydata z marką pracodawcy, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ten właśnie element procesu rekrutacji. Tworząc jakościowe ogłoszenie o pracę, sprawisz, że większość CV, które otrzymasz, będą w pełni dopasowane do Twoich oczekiwań. Co w takim razie powinno zawierać takie ogłoszenie, aby zaciekawiło kandydata oraz ściągnęło do Ciebie najlepszych specjalistów z rynku?

Napisanie ogłoszenia na pierwszy rzut oka wydaje się być prostym zadaniem – wskazujemy wolne stanowisko, zakres obowiązków i wymagane kwalifikacje potencjalnego pracownika oraz co możemy mu zaoferować. Jednak czy każde takie ogłoszenie będzie skuteczne i sprawi, że zaaplikują do nas najlepsi kandydaci? Niekoniecznie. Poniżej zebraliśmy TOP 10 elementów, które powinny znaleźć się w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko w obszarze sprzedaży. Dlaczego akurat te informacje, a nie inne są najważniejsze? Ponieważ od ponad 2 lat prowadzimy specjalistyczny portal ogłoszeń o pracę pracahandlowiec.pl, dokonaliśmy analizy kilku tys. ogłoszeń, rozmawialiśmy z setkami osób szukających pracy w obszarze handlu, prowadziliśmy własne badania w Social Mediach. I to właśnie na podstawie informacji pochodzących z tych wielu źródeł powstało niniejsze zestawienie. Nie jest to artykuł typowo marketingowy pisany pod google, lecz zbiór realnej wiedzy dot. ogłoszeń o pracę w sprzedaży wraz z przykładami pochodzącymi z prawdziwych ogłoszeń.

Właśnie piszesz swoje pierwsze ogłoszenie o pracę w sprzedaży lub chciałbyś ulepszyć to napisane już jakiś czas temu? Przeczytaj merytoryczną część artykułu i dokonaj stosownych usprawnień w celu pozyskania dopasowanych i jakościowych CV.

 

1. Precyzyjne określenie grupy docelowej

Pisząc ogłoszenie o pracę należy konkretnie określić grupę docelową do której ma być ono skierowane. W ogłoszeniu powinniśmy szczegółowo opisać osobę, której poszukujemy, jej kompetencje i umiejętności, a także zaznaczyć, jak duże doświadczenie powinien posiadać nasz idealny kandydat. Istotne są zarówno kompetencje twarde jak np. znajomość języka angielskiego czy posiadanie prawo jazdy kat. B oraz miękkie np. dobra organizacja czasu pracy. Warto pamiętać, aby podawać jak najwięcej szczegółów i podkreślić, które wymagania są konieczne, a które tylko mile widziane. Precyzyjne określenie grupy docelowej powinno dać nam szybką odpowiedź czy szukamy osoby początkującej (wraz z zestawem wymaganych kompetencj i umiejętności), specjalisty, eksperta czy też osoby mającej zarządzać swoim własnym zespołem.

 

 

Przykład:

Frazę doświadczenie handlowe, można zastąpić frazą: „Szukamy osób posiadających min. 2 lata doświadczenia w sprzedaży usług leasingu finansowego dla klienta B2B ”.

 

2. Dokładny opis stanowiska

W tej części ogłoszenia o pracę należy podać dokładną nazwę stanowiska, na które poszukujemy pracownika np. specjalista ds. sprzedaży pomp ciepła lub przedstawiciel handlowy w branży IT. Ogłoszenie musi zawierać dokładny opis zadań, które dana osoba będzie wykonywać. Warto pamiętać, że w każdej firmie zakres obowiązków na danym stanowisku może się różnić, dlatego ta część ogłoszenia jest tak ważna. Opisując precyzyjnie zadania, sprawimy, że zaaplikują do nas osoby, które rzeczywiście znają się na konkretnej tematyce, a kandydat będzie mógł poznać charakter pracy i możliwy przebieg dnia, co zwiększy szansę, że ogłoszenie zainteresuje odpowiednich kandydatów.

Przykład:

Frazę „aktywne pozyskiwanie klientów” można zastąpić frazą: „Twoja praca będzie w głównej mierze polegać na aktywnym pozyskiwaniu nowych Klientów indywidualnych i budowaniu własnej bazy kontaktów. W tym celu będziesz sporządzać oferty, dobierać odpowiednie rozwiązania dla Klientów, zawierać umowy oraz nadzorować kwestie techniczno-administracyjne związane z montażem urządzeń …...”

 

3. Rodzaj zatrudnienia

W każdej ofercie pracy powinna być informacja dotycząca formy zatrudnienia. Dla wielu kandydatów to kluczowe, czy będą ubiegać się o umowę o pracę, umowę o dzieło czy umowę zlecenie. Należy też poinformować, czy praca jest stała, czy tylko na czas zastępstwa. W ten sposób znacznie ograniczymy ilość osób, które prześlą nam swoją aplikację, a następnie zrezygnują w trakcie procesu rekrutacji, ponieważ okaże się, że poszukają innej formy zatrudnienia niż my proponujemy. Tego typu informacje, jeżeli portal ogłoszeń na to pozwala powinny być wskazane już na samym początku ogłoszenia, ponieważ forma współpracy w dużej mierze determinuje to czy kandydat zainteresuje się danym ogłoszeniem.

 

4. Wynagrodzenie 

Jednym z najważniejszych kryteriów w wyborze pracy jest wynagrodzenie. Oczywiście ważne są też inne czynniki, takie jak atmosfera czy możliwości rozwoju, ale to pieniądze w dużej mierze decydują o decyzji pracownika dotyczącej aplikowania na dane ogłoszenie o pracę.

Wynagrodzenie powinno być adekwatne do zakresu obowiązków, doświadczenia oraz wymagań jakie stawiamy kandydatowi. Warto w ogłoszeniu napisać widełki oraz określić, od czego dokładnie zależy wysokość zarobków. Dla pracowników ważne jest też, czy wynagrodzenie składa się tylko z podstawy, czy również premii, a jeśli tak, to od czego ona zależy. Jak sprawdzić czy oferowane wynagrodzenie jest rynkowe? Można w tym celu skorzystać z raportów wynagrodzeń publikowanych np.: przez portal pracahandlowiec.pl (link tutaj) lub raportów publikowanych przez firmy consultingowe zajmujące się badaniem rynku pracy (link tutaj)

 

 

Przykład:

Frazę „atrakcyjne wynagrodzenie” można zastąpić frazą:

System wynagrodzeń w firmie składa się z 2 elementów:

  1. Części stałej w postaci podstawy w kwocie 4 000 – 4 500 zł netto.
  2. Prowizji od sprzedaży zainstalowanej mocy kWp liczonej już od 1-szego sprzedanego kWp. Żeby osiągnąć prowizję w przedziale 4 000 – 6 000 zł wystarczą 4 podpisane przez Klientów umowy w miesiącu.”

 

5. Co firma oferuje przeszłemu pracownikowi?

Aby przekonać kandydatów do naszej oferty, warto w ogłoszeniu umieścić sekcję „Co oferujemy poza wynagrodzeniem”. Korzyści jakie mogą przekonać kandydatów do wzięcia udziału w procesie rekrutacji to szeroko pojęte benefity, dogodna lokalizacja biura, elastyczny czas pracy, skrócone godziny pracy w piątki, wolne weekendy, możliwość pracy zdalnej itp. Dla wielu osób właśnie dodatki są ważnym elementem codziennej pracy, a nas w oczach kandydatów mogą pozytywnie wyróżnić na tle innych firm. Ważne jest jednak to, żeby poszczególne dodatki bardzo precyzyjnie opisać. Tylko wówczas kandydat poszukujący pracy nabierze zaufania, że one rzeczywiście i w praktyce funkcjonują w firmie.

Przykład:

Frazę „pakiet opieki medycznej” można zastąpić frazą: „Podstawowy pakiet opieki medycznej dla pracownika z możliwością rozszerzenia o dodatkowe świadczenia oraz o członków rodziny w tym pakiet stomatologiczny.”

 

6. Rodzaj oraz proces sprzedaży

W przypadku ogłoszeń w branży sprzedażowej ważne jest, aby zawierały one informację odnośnie samego procesu sprzedaży, by zostało opisane jak on wygląda od momentu pozyskania leada do momentu podpisania umowy z Klientem. Umożliwi to kandydatowi zrozumienie specyfiki sprzedaży danego produktu oraz pozwoli poznać poszczególne kroki, które prowadzą do realizacji i finalizacji sprzedaży.

Równie istotne jest umieszczenie informacji dotyczącej rodzaju sprzedaży – czy jest ona aktywna czy pasywna. Dla wielu kandydatów wzmianka o dostarczeniu przez firmę bazy kandydatów lub pozyskiwaniu klientów np. poprzez metody prospektingowe to kluczowy czynnik przy wyborze oferty pracy w handlu.

Przykład:

Frazę „Proces sprzedaży oparty o CRM” można zastąpić frazą opisującą poszczególne etapy procesu sprzedaży od początku do końca. To pozwoli przyszłemu pracownikowi wyobrazić sobie jak będzie w praktyce wyglądała jego praca, np.:

  • Handlowiec spotyka się z Klientem w celu zbadania jego potrzeb i przeprowadzenia wywiadu technicznego
  • Na podstawie „karty wywiadu” przygotowanej przez handlowca, dział techniczny przygotowuje w ciągu 24h ofertę dla Klienta
  • Handlowiec przedstawia ofertę Klientowi i w przypadku jej zaakceptowania przekazuje do realizacji działowi wsparcia kwestie związane z podpisaniem umowy oraz działowi montażu kwestie związane z fizycznym montażem i uruchomieniem zakupionej instalacji.”

 

7. Rodzaj produktu

Dla osób pracujących w sprzedaży ważna jest branża, w której będą się poruszać oraz produkt/produkty, jakie mają sprzedawać. Dlatego w każdym ogłoszeniu powinien być precyzyjnie opisany towar, z którego sprzedażą będzie musiał zmierzyć się przyszły pracownik. Umieszczając informację dotyczącą produktu i branży, unikniemy spływu aplikacji od osób, nie znających się na danej tematyce, a zachęcimy te, które być może mają już podobne doświadczenie. W wielu ogłoszeniach firmy zakładają, że są tak znane i rozpoznawalne na rynku, że nie muszą pisać czym się zajmują oraz jaki asortyment sprzedają. To duży błąd. Większość kandydatów jest bardzo zainteresowana tym, co robi dana firm oraz co konkretnie sprzedaje. I chce takie informacje mieć bezpośrednio w ogłoszeniu o pracę bez potrzeby przeklikiwania się na stronę internetową firmy, które bardzo często są nieczytelne i zrobione już jakiś czas temu.

Przykład:

Frazę „Sprzedaż produktów firmy” można zastąpić frazą: „Będziesz odpowiedzialny za sprzedaż urządzeń magazynowych półautomatycznych, które są nowością rynkową dla segmentu logistycznego.

 

8. Dział handlowy i atmosfera w zespole

Jednym z elementów, który często jest pomijany przez osoby publikujące ogłoszenia, to opisana struktura działu handlowego – kto nim zarządza oraz jak zorganizowane są odpowiedzialności. Warto przedstawić kandydatom, w jaki sposób firma dba o atmosferę w zespole. Czy organizowane są jakieś aktywności mające zbliżyć zespół, atrakcje zapewniające wspólną rozrywkę, czy konkursy, wzbudzające zdrową rywalizację wśród współpracowników.

Przykład:

Frazę „Miła atmosfera w zespole handlowym” można zastąpić frazą:

Dział handlowy składa się z 2 zespołów sprzedażowych (łącznie 14 handlowców), zarządzanych przez kierowników sprzedaży oraz 1 zespołu wsparcia sprzedaży (inżynierowie presales oraz product managerowie, łącznie 6 osób). Zarówno kierownicy sprzedaży jak i zespół wsparcia sprzedaży raportują do dyrektora operacyjnego.

 

 

Atmosfera w zespole handlowym budowana jest poprzez:

  • Zapewnienie stałego kontaktu biura z handlowcami w terenie
  • Comiesięczne spotkania firmowe
  • Wspólne omawianie strategii, analizowanie rynku oraz dzielenie się opiniami oraz pomysłami na poprawę efektywności
  • Wzajemną pomoc”.

 

9. Ścieżka rozwoju

Stabilna umowa i satysfakcjonujące wynagrodzenie są dla kandydatów istotne podczas szukania zatrudnienia, jednak coraz większe znaczenie dla osób ubiegających się o pracę ma jasna ścieżka rozwoju w danej organizacji. Firmy powinny opisać precyzyjnie, jakie szkolenia oraz w jakiej formie i czasie będą dostępne dla pracownika, a także dokładnie sprecyzować konkretne etapy rozwoju i umożliwić pracownikom rozwój poziomy lub pionowy w organizacji.

Przykład:

Frazę „Możliwości rozwoju” można zastąpić frazą: „Zespoły sprzedażowe przechodzą regularne szkolenia produktowe oraz z technik sprzedażowych. Poza ww. szkoleniami branżowymi, firma dostarcza platformę e-learningową z bardzo dużą ilością szkoleń ogólnorozwojowych. Każdy pracownik ma możliwość awansu w ramach struktur sprzedażowych, zarówno awansu pionowego jak i poziomego (między segmentami). W obecnym roku aż 32 osoby awansowały w dziale sprzedaży.”

 

10. Przewagi konkurencyjne

Ostatnim i nie mniej ważnym elementem w ogłoszeniu jest określenie w ogłoszeniu o pracę naszych przewag konkurencyjnych. Istotne, aby były ona widoczne i właściwie spozycjonowane. Prawidłowe określenie wyróżnika spośród innych firm zachęci pracowników do aplikowania właśnie na nasze ogłoszenie.

Przykład:

  1. Na start otrzymasz profesjonalne 3 dniowe szkolenie organizowane przez zewnętrzną firmę „Certyfikowany instalator OZE” (2 dni teorii oraz 1 dzień praktyczny na hali montażowej). Po tym szkoleniu masz możliwość przystąpienia do egzaminu Państwowego i uzyskania certyfikatu państwowego z zakresu instalacji OZE.
  2. Przygotowywaniem ofert zajmuje się nasz dział wsparcia i robi to w ciągu 24h. Tak szybki proces pozwoli Ci uzyskiwać rekomendacje do kolejnych Klientów i szybko zwiększać sprzedaż.
  3. Jako handlowiec będziesz zajmował się sprzedażą przez duże „S”. Całe wsparcie administracyjne dostarczają osoby z biura, przez co nie będziesz tracił niepotrzebnie czasu na zadania niezwiązane z czystym pozyskaniem klienta.

 

Podsumowanie

Im bardziej szczegółowe ogłoszenie zamieścisz w sieci, tym lepiej, bo dzięki dokładnym wymogom zaoszczędzisz sobie czas na przeglądaniu setek aplikacji, które już na starcie nie będą spełniać Twoich oczekiwań. Pamiętaj też, że wymagania, które postawisz, powinny być jak najbardziej spójne z opisem stanowiska i muszą wynikać z zadań, jakie będzie miała wykonywać zatrudniona przez Ciebie osoba. Wszystko to służy jednemu celowi: aby precyzyjnie pokazać z czym wiąże się praca na danym stanowisku oraz wzbudzić zaufanie kandydata, że to co piszemy w ogłoszeniu jest naprawdę w firmie wdrożone i działa, a nie jest tylko pięknym marketingiem rekrutacyjnym.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.