Proces rekrutacji Udany proces rekrutacji krok po kroku, czyli jak w końcu znaleźć dobrych pracowników?

Udany proces rekrutacji krok po kroku, czyli jak w końcu znaleźć dobrych pracowników?

Analiza potrzeb firmy

Pierwszy etap rekrutacji, to wcale nie próba pisania ogłoszenia, lecz poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jak w tym momencie działa firma i co mogę zrobić, by jeszcze usprawnić jej działanie? Jeśli z analizy firmy wynika, że potrzebujesz kolejnych pracowników, by móc dalej ją rozwijać, ten artykuł pomoże Ci ich znaleźć.

 

Rekrutacja wewnętrzna, a rekrutacja zewnętrzna

Rekrutacja wewnętrzna polega na poszukiwaniu pracownika wewnątrz firmy, co najczęściej wiąże się z awansem. Z kolei w rekrutacji zewnętrznej pracownika szuka się poza organizacją.

Z pewnością oba rodzaje rekrutacji wymagają od Ciebie zastanowienia. Przecież pracę handlowca, którego awansujesz również musi ktoś wykonywać. Nie zmienia to jednak faktu, że pozyskanie pracownika drogą awansu jest często bardziej opłacalne, gdyż wtedy mniej czasu musisz poświęcić na wdrożenie. Nie oszukujmy się - dobrego kierownika działu czy dyrektora handlowego trudniej znaleźć, niż przedstawiciela handlowego. Dlatego pamiętaj, że aspirujący i zaangażowani handlowcy są na wagę złota i warto doceniać ich pracę.

 

 

Znaczenie employer brandingu dla procesu rekrutacji

Musisz wiedzieć, że w procesie rekrutacji istotne są nie tylko ogłoszenie oraz odpowiednia selekcja kandydatów, lecz również wizerunek Twojej firmy. Informacje, które znajdzie o niej kandydat, bardzo często są kluczowe przy podejmowaniu przez niego decyzji o przesłaniu CV. Pamiętaj, że najlepsi handlowcy przebierają w ofertach, a nie odwrotnie. Jeśli chcesz trafić na prawdziwe perełki, zadbaj o swój wizerunek w internecie.

Na szczęście z pomocą przychodzi pracahandlowiec.pl oraz usługa profil działu handlowego. W tej usłudze specjaliści zajmą się dokładnym opisem działu handlowego oraz funkcjonowania firmy, na podstawie dostarczonych przez Ciebie informacji, a następnie pozycjonują stronę za pomocą płatnych reklam, by wyświetlała się jak najwyżej w Google. Rzetelny profil działu handlowego rozwiązuje wiele krytycznych problemów. Co najważniejsze, pomoże on wzbudzić zaufanie wśród kandydatów, dzięki czemu przełoży się na większą ilość kalorycznych CV. Wreszcie będziesz miał wpływ na informacje, które potencjalni pracownicy znajdują na temat Twojej firmy w internecie!

 

Stworzenie profilu idealnego kandydata

Najważniejsze to wiedzieć kogo tak właściwie się szuka. Dlatego dobrym pomysłem jest stworzenie profilu kandydata idealnego.

Taki profil powinien uwzględniać:

  • wykształcenie - ukończone kierunki studiów oraz kursy,
  • doświadczenie zawodowe,
  • posiadane umiejętności,
  • poziom zaangażowania i motywacji,
  • dążenie do rozwoju,
  • zgodność z kulturą firmy.

Pamiętaj, że to niezwykle istotne, by kandydat nie tylko posiadał konkretne kompetencje, ale miał także cele i dążenia spójne z wizją firmy. Zauważ, że stworzenie takiego profilu znacznie ułatwi Ci zredagowanie ogłoszenia o pracę. Miej na uwadze jednak to, że to kandydat idealny i trudno będzie znaleźć osobę, która w 100% spełni wymagania. Dlatego najlepiej podziel wyróżnione informacje na 3 grupy:

  • kluczowe, czyli takie, które kandydat bezwzględnie będzie musiał spełnić,
  • pożądane - również bardzo istotne, ale istnieje duża szansa, że pracownik będzie mógł nabyć lub nauczyć się ich w trakcie pracy,
  • dodatkowe - mile widziane, ale nie niezbędne.

 

Określenie wymogów na dane stanowisko

Określ również wymogi formalne konieczne na danym stanowisku. Postaraj się, by były one jasne i precyzyjne.

Wymogi formalne mogą dotyczyć np. posiadania konkretnych certyfikatów lub licencji, znajomości języków obcych, niezbędnych przy współpracy z zagranicznymi Klientami, posiadania prawa jazdy czy chociażby złożenia dokumentów aplikacyjnych, taki jak CV, list motywacyjny lub referencje od poprzedniego pracodawcy.

 

 

Stworzenie ogłoszenia o pracę

Po rzetelnym wypełnieniu dwóch poprzednich punktów, stworzenie samego ogłoszenia o pracę nie powinno być trudne. Pamiętaj jednak, że oferta pracy powinna zawierać o wiele więcej informacji, niż dane dotyczące stanowiska i kandydata.

Co jeszcze jest ważne?

  1. Dokładna nazwa stanowiska i opis obowiązków. Choć wiesz już, że powinieneś precyzyjnie określić poziom wymaganego doświadczenia, warto dodać również słowa typu junior, senior, młodszy specjalista itp. Koniecznie opisz także, jakie zadania będzie musiała wykonywać nowo zatrudniona osoba.

  2. Precyzyjne określenie widełek wynagrodzenia. Czy wiesz, że wielu pracowników, szczególnie tych bardziej wartościowych unika ofert pracy, które nie zawierają konkretnych informacji o wynagrodzeniu? Handlowiec ceniący swoje umiejętności, nie będzie tracił czasu na proces rekrutacyjny, gdy nawet nie wie, jakiej pensji się spodziewać. Wielu również wychodzi z założenia, że pracodawca, który dobrze płaci, nie musi ukrywać informacji o zarobkach.

  3. Benefity. Ten podpunkt jest naprawdę bardzo istotną kwestią na obecnym rynku pracy. Nie wiesz co teraz jest na topie? Sprawdź artykuł pt. Jakie benefity zaoferować pracownikom sprzedaży?

  4. Opis firmy. Napisz kilka zdań na temat wartości, którymi kierujecie się w Twojej firmie oraz jakich pracowników szukasz po tym kątem. Co do informacji bardziej formalnych, najlepiej przekieruj kandydatów do profilu działu handlowego. Dzięki temu zainteresowane osoby będą mogły dowiedzieć się więcej o firmie, a jednocześnie nie zamienisz ogłoszenia o pracę w wypracowanie na temat historii waszego powstania.

  5. Przewagi konkurencyjne. Zastanów się, co jest szczególnie istotne dla kandydatów, a co wyróżnia się spośród konkurencji. Koniecznie musisz zawrzeć i podkreślić to w ogłoszeniu!

Nie wiesz jak powinna wyglądać oferta pracy, która zainteresuje odpowiednie osoby? Sprawdź artykuł pt. Jak napisać wartościowe ogłoszenie o pracę? Wzór oferty na stanowisko sprzedażowe.

 

Nieskuteczne ogłoszenie o pracę

Napisałeś ogłoszenie i cisza. Nie otrzymałeś żadnego CV albo jedyne Curriculum Vitae, jakie udało Ci się zdobyć nijak mają się do tego, kogo w tym momencie szukasz. Jeszcze nie wszystko stracone!

Prawdopodobnie Twoje ogłoszenie nie jest tak dobre, jak myślisz. Być może zabrakło w nim kilku elementów lub nie wyróżniłeś się wystarczająco na tle setek innych ofert pracy.

Skorzystaj z usługi audyt treści ogłoszenia o pracę i dowiedz się, co i w jaki sposób możesz poprawić, by wzbudzić zainteresowanie odpowiednich kandydatów. W tej usłudze specjaliści ds. responsywności pracahandlowiec.pl ocenią poszczególne elementy Twojego ogłoszenia, dzięki czemu wreszcie będziesz wiedział, na co zwracać uwagę. Poprawki możesz wprowadzić samodzielnie lub zdać się na specjalistów pracahandlowiec.pl i wykupić usługę przygotowania i optymalizacji treści ogłoszenia pod sprzedaż.

 

 

Selekcja CV

Etap selekcji CV jest procesem, gdzie pracodawca lub rekruter analizuje pozyskane dokumenty aplikacyjne, a następnie decyduje, których kandydatów warto zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.

Po pierwsze warto przejrzeć wszystkie CV i zobaczyć jakie ogólne wrażenie na Tobie wywierają. Następnie zweryfikuj dokumenty pod kątem kluczowych aspektów, które wybrałeś podczas tworzenie profilu kandydata idealnego.

Pamiętaj, że w selekcji CV nie chodzi o to, by wybrać jedną najlepszą aplikację. Curriculum Vitae jest jedynie dokumentem, a papier przyjmie wszystko. Może się okazać, że informacje zawarte w CV są wyssane z palca, a kandydat nie ma pojęcia o umiejętnościach, którymi się chwali. Z tego powodu nie bój się zaprosić na rozmowę kilku kandydatów.

Pracahandlowiec.pl oferuje kompleksową usługę Bezpieczny Handlowiec. W jej skład wchodzi:

  1. Przegląd i weryfikacja otrzymanych CV.
  2. Rozmowa kwalifikacyjna.
  3. Sales assessment (ocena kompetencji).
  4. Dostarczenie profili kandydatów w formie raportu.
  5. Rozmowa podsumowująca z ekspertem pracahandlowiec.pl.

Eksperci rekrutacyjni serwisu pracahandlowiec.pl są wyspecjalizowani w rekrutacjach sprzedażowych. Rozumieją jak przebiega proces rekrutacji, doskonale wiedzą na co zwrócić uwagę i czego oczekują pracodawcy.

 

Kontakt ze wstępnie wybranymi kandydatami

Najlepszą praktyką będzie poinformowanie kandydatów o zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną telefonicznie. Wykonanie telefonu jest najszybszym sposobem i dzięki temu od razu jesteś pewny, że wiadomość do potencjalnego pracownika na pewno dotarła. Możecie spróbować ustalić termin spotkania telefonicznie lub umówić się na wiadomość email, w której zaproponujesz kilka terminów, by pracownik mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie.

Upewnij się, że w trakcie rozmowy telefonicznej przekazałeś najważniejsze informacje: z jakiej firmy dzwonisz, o aplikację na jakie stanowisko chodzi oraz w jakim celu telefonujesz.

Warto dzień wcześniej potwierdzić ustalony termin spotkania.

 

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjne to jeden z najważniejszych etapów rekrutacji. Dzięki spotkaniu jeden na jeden będziesz mógł więcej dowiedzieć się na temat kandydata oraz sprawdzić w praktyce jego umiejętności.

Podczas rekrutacji warto posłużyć się różnymi technikami, takimi jak wywiad behawioralny czy assessment center. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Przeczytaj artykuł pt. Metody rekrutacji i selekcji pracowników – jak wybrać najlepszego kandydata do pracy w sprzedaży?

 

 

Ostateczna selekcja kandydatów, omówienie w zespole i wybór kandydata

Po przeprowadzeniu rozmów z pewnością już masz swoje typy i preferencje. Sprawdź wyniki testów oraz przejrzyj swoje notatki. Efektywny proces wyboru kandydata po rozmowach rekrutacyjnych wymaga zrównoważonego podejścia. Weź pod uwagę zarówno aspekty techniczne, osobowościowe, a także potencjał rozwoju i dostosowanie do strategii firmy.

Nie podejmuj decyzji samodzielnie. To bardzo ważne, byś skonsultował swoją decyzję z zespołem, który będzie pracował z nowym handlowcem.

 

Podziękowanie za udział w rekrutacji i informacja zwrotna

Ważne aspektem, który wpływa na postrzeganie Twojej firmy jest podziękowanie za wzięcie udziału w rekrutacji oraz informacje zwrotne, dla osób przyszły na rozmowę kwalifikacyjną, lecz nie zostały wybrane. Takie informacje mogą być bezcenną wskazówką dla pracownika, który chce się rozwijać. Może się okazać, że za jakiś czas wróci on do Twojej firmy z nowymi umiejętnościami.

Treść wiadomości powinna była szczera i wyrażać szacunek dla kandydata. Personalizacja oraz użycie imienia kandydata sprawią, że wiadomość będzie bardziej indywidualna.

 

Podpisanie umowy

Na koniec pozostają jedynie kwestie formalne, czyli wypełnienie pracowniczych formularzy oraz podpisanie umowy. Uzupełnianie dokumentów może odbyć się zarówno stacjonarnie, jak i w formie online, w zależności od charakteru przyszłej pracy.

Podpisanie umowy jest etapem wieńczącym cały proces rekrutacji. Ważne, by obie strony miały jasność co do warunków zatrudnienia.

 

 

Podsumowanie

Rekrutacja to proces mający na celu pozyskanie pracownika, jednak pamiętaj, że wiele czynności, które podejmujesz w ramach rekrutacji ma ogromny wpływ na postrzeganie Twojej firmy na rynku pracy.

Warto zadbać o niesztampowe ogłoszenie o pracę, poświęcić czas na wysłanie kilka zdań feedbacku z rozmowy kwalifikacyjnej czy zadbać o informacje, które potencjalni pracownicy mogą wyszukać na temat Twojej firmy w internecie.

Kolejnym istotnym aspektem jest fakt, że z każdej przeprowadzonej rekrutacji warto wyciągać wnioski. Jeśli już masz pierwsze poszukiwanie pracowników za sobą doskonale wiesz, że nie jest to łatwe zadanie. Powodzenia!

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.