Czy długość ogłoszenia o pracę ma znaczenie dla osoby szukającej pracy?
Wprowadzenie
Firma Michael Page w ramach badania Candidate Pulse w okresie od września do grudnia przeprowadziła ankietę wśród ponad 7 000 kandydatów z całej Europy, by zrozumieć, w jaki sposób reagują na oferty pracy.
- Jakie elementy ogłoszenia są dla nich najbardziej istotne w kontekście przesłania CV na ofertę pracy?
- Czy kandydaci czytają całe ogłoszenie i jaki jego format jest najbardziej skuteczny?
- Gdzie pracownicy szukają dodatkowych informacji o firmie do której aplikują?
- I najważniejsze: jakie elementy ogłoszenia powodują, że osoba szukająca pracy nie przesyła swojego CV do pracodawcy?
Na te oraz inne pytania odpowiemy Państwu w poniższym artykule. Dodatkowo wyniki badania odniesiemy do naszych 2 letnich doświadczeń związanych z publikacją ogłoszeń dla obszaru sprzedaży.
Jakie elementy ogłoszenia są najbardziej istotne dla kandydatów?
Teoretycznie nie ma tutaj większych zaskoczeń w stosunku do powszechnie dostępnej wiedzy na rynku, jednak są pewne zaskoczenia. Najbardziej istotne elementy możemy podzielić na 4 grupy.
- Pierwszą i najważniejszą grupę stanowi lokalizacja, która wg ok. 6 na 10 osób jest kluczowa w ofercie pracy.
- Drugą grupę stanowią: typ umowy i nazwa stanowiska, które wg ok. 5 na 10 osób powinny być jasno określone w ofercie pracy.
- Trzecią grupę stanowi samodzielnie wynagrodzenie, które wg ok. 4 na 10 osób powinno być widoczne w ogłoszeniu.
- Czwartą i ostatnią grupę stanowią poziom stanowiska i nazwa firmy, które wg ok. 2 osób na 10 powinny być zawarte w ofercie pracy.
Wnioski:
To, że lokalizacja ma znaczenie nawet biorąc pod uwagą coraz większą popularność pracy zdalnej jest raczej bezdyskusyjne i nie wymaga szerszego komentarza, podobnie jak typ umowy. Natomiast to, że nazwa stanowiska ma większe znaczenie niż wynagrodzenie jest już pewnym zaskoczeniem. Czyżbyśmy mieli tutaj do czynienia z odpowiedzią na pytanie, która nazwa stanowiska "lepiej wygląda w CV" dla przyszłego pracodawcy? Tego nie wiadomo. Natomiast biorąc pod uwagę gimnastykowanie się Pracodawców, aby uatrakcyjnić poprzez nazwę swoją ofertę pracy sugeruje, że może być tutaj coś na rzeczy. Tym bardziej, że poziom stanowiska, który determinuje możliwości przyszłego rozwoju i budowy ścieżki zawodowej jest dla kandydatów mniej ważny niż nazwa stanowiska.....
Wbrew powszechnie panującej opinii nieujawnienie wynagrodzenia w ogłoszeniu nie stanowi przeszkody dla 6 na 10 osób. W kontekście dalszych wyników badania jest to bardzo interesujące, bo pokazuje, że osoby szukające pracy przykładają bardzo dużą uwagę również do innych elementów takich jak: precyzyjność ogłoszenia oraz forma ogłoszenia o pracę.
A na koniec wniosków deser czyli marka pracodawcy, nazywana profesjonalnie Employer Brandingiem. Oczywiście ma ona znaczenie w kontekście przyciągania kandydatów na ofertę pracy, jednak jak widać z wyników badania element ten zajął ostatnie miejsce z "tylko" 19% udziałem. Gdybyśmy stosowali tutaj zasadę pareto to w zasadzie moglibyśmy napisać, że dla 80% pracowników nie ma znaczenia to jaka jest nazwa firmy, lecz to co ona sobą reprezentuje w kontekście kultury organizacyjnej.
Czy długość ogłoszenia ma znaczenie?
Wg wyników badania 6 na 10 osób preferuje profesjonalną prezentacją ogłoszenia ze szczegółami, a 7 na 10 osób twierdzi, że czyta całe ogłoszenie o pracę.
Wnioski:
Co to oznacza w praktyce dla Pracodawców? Między innymi fakt, że już na poziomie treści ogłoszenia powinni oni bardzo precyzyjnie opisać z czym praca na danym stanowisku konkretnie się wiąże. Biorąc pod uwagę nasze 2 letnie doświadczenia w prowadzeniu portalu podpisujemy się pod wynikami badania obiema rękami i nogami. Wszelkie ogólne sformułowania typu: praca w młodym i atrakcyjnym zespole, praca w rozwijającej się firmie, atrakcyjny system wynagrodzeń, rozwijające szkolenia, miła atmosfera, niezbędne narzędzia pracy.... powodują więcej pytań u kandydata niż odpowiedzi. Bo co konkretnie miał na myśli Pracodawca używając takiego stwierdzenia w ogłoszeniu wie tylko on sam, a kandydat może tylko przypuszczać co się pod nim kryje. Ostatecznie wszystko to wpływa na zbudowanie zaufania potencjalnego kandydata do treści ogłoszenia. A czy jeżeli czegoś nie chcemy ujawnić w ogłoszeniu to nie oznacza, że to po prostu nie działa u nas w firmie, bo gdybyśmy mieli się czym pochwalić to byśmy to napisali w ogłoszeniu?
Bardzo dużym zaskoczeniem dla pracodawców jest to, że 70% osób czyta całe ogłoszenie. Wśród wielu Pracodawców z którymi rozmawiamy panuje opinia, że ogłoszenie nie może być długie, bo kandydat go nie przeczyta. Nigdy się z takim stwierdzeniem nie zgadzaliśmy i uważaliśmy analogicznie do dobrej książki - "Jeżeli jest dobrze i ciekawie napisana to czytelnik przeczyta ją w całości, jednak jeżeli jest sztampowa i przewidywalna to...... po paru akapitach zajmie się innym ciekawszym zajęciem". Także biorąc pod uwagę wniosek w pierwszym akapicie, że kandydaci chcą precyzyjniejszych ogłoszeń i czytają je w całości powoduje diametralnie inne spojrzenie na konstruowanie ogłoszeń.
Gdzie kandydaci szukają dodatkowych informacji o firmie?
Generalnie odpowiedź jest prosta w Internecie. Począwszy od firmowej strony internetowej 9 na 10 osób, poprzez social media i opinie w dedykowanych serwisach 6 na 10 osób.
Wnioski:
To co przychodzi na myśl w pierwszej myśli to fakt, czy kandydat czytający ogłoszenie w ogóle powinien wychodzić z niego do innych źródeł, aby dowiedzieć się czegoś o firmie? Jeżeli szuka opinii innych osób to pewnie tak. Natomiast jeżeli chciałby jedynie profesjonalnie poszerzyć swoją wiedzę o kulturze organizacyjnej, atmosferze firmy, pionu, działu to w naszej opinii nie powinien opuszczać portalu ogłoszeń o pracę. Dlaczego? Ponieważ każde z tych mediów jak np.: strona internetowa, social media są prowadzone przez inne osoby z naszej firmy i pisane innym językiem niż ogłoszenie. To powoduje, że kandydat często widzi rozbieżności pomiędzy treścią ogłoszenia, a np.: treścią strony internetowej. W długofalowej perspektywie i przy dynamicznym rynku pracy bardzo ciężko jest aby strona internetowa nadążała za dynamiką ogłoszeń rekrutacyjnych i potrzebami rynku pracy. Jako portal rekomendujemy, aby pracodawca posiadał uzupełniony szczegółowy profil w którym opisze elementy ważne dla zbudowania zaufania do firmy dla kandydata. Przykładem takiego podejścia jest profil działu handlowego, który firma może w naszym portalu uzupełnić i szczegółowo pokazać jak wygląda praca w dziale handlowym.
Co sprawia, że kandydaci nie aplikują na ofertę pracy?
Wyniki badania również możemy podzielić na 4 grupy:
- Dla 6 na 10 osób największym czynnikiem blokującym przed złożeniem CV są "zbyt wysokie / niskie kwalifikacje na stanowisko".
- Dla 5 na 10 osób drugim najważniejszym czynnikiem blokującym jest "niejasny opis stanowiska".
- Dla 4 na 10 osób czynnikiem blokującym są: "lokalizacja lub zbyt dawna data publikacji lub reputacja firmy".
- Dla 3 na 10 osób przeszkodę stanowią: "wynagrodzenie lub benefity lub długie formularze aplikacyjne".
Wnioski:
Wszystkie powyższe czynniki poza jednym są dość dobrze już znane, dlatego nie będziemy ich omawiać szczegółowo. Ten jeden to "niejasny opis stanowiska". Interpretując go razem z powyżej przedstawionymi wynikami, możemy wysnuć wniosek, że kandydaci chcieliby czytać ogłoszenia w których jest precyzyjnie opisane stanowisko. I nie ma tutaj znaczenia długość ogłoszenia, bo większość kandydatów czyta ogłoszenia w całości. A główny problem jaki obecnie widzimy na rynku to bardzo skrótowe, niespójnie i nieprecyzyjnie napisane ogłoszenia, które nawet jak kandydat przeczyta w całości nie budują jego zaufania. A czym skutukuje brak zaufania do ogłoszenia o pracę? Brakiem złożonego CV! Może warto na chwilę się zatrzymać i zastanowić czy rzeczywiście start procesu rekrutacyjnego, czyli ogłoszenie o pracę mamy jako pracodawcy dobrze przygotowany względem oczekiwań potencjalnych pracowników?
Źródło danych: MichaelPage Kliknij tutaj
---
Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?
Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
- Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
- Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
- Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.