Proces rekrutacji Metody rekrutacji i selekcji pracowników – jak wybrać najlepszego kandydata do pracy w sprzedaży?

Metody rekrutacji i selekcji pracowników – jak wybrać najlepszego kandydata do pracy w sprzedaży?

Zanim nastąpi pierwsza rozmowa kwalifikacyjna i na dane stanowisko spłyną listy motywacyjne, pracodawca lub wyznaczona za to osoba odpowiedzialna, otwiera proces rekrutacyjny.

Proces rekrutacji pracowników i selekcji kandydatów jest kluczowym elementem zarządzania personelem w każdym przedsiębiorstwie. Niezwykle ważne jest to w branży sprzedaży, gdzie umiejętności i kompetencje pracowników wpływają na osiągnięcie celów biznesowych, wypracowanie targetów oraz zbudowanie pozytywnych relacji z klientami. Wybór odpowiedniego pracownika do działu sprzedaży wymaga dobrania odpowiednich metod, które podczas procesu rekrutacji, zweryfikują jego umiejętności miękkie oraz twarde niezbędne do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży.

 

 

Proces rekrutacji - co to jest i jakie są jego cele

Rekrutacja pracownika polega na pozyskaniu bazy kandydatów mających określone kompetencje i doświadczenie oraz wyselekcjonowanie z niej najlepszego kandydata, najlepiej dopasowanego do naszej organizacji. W większości przypadków jest to wieloetapowy proces, który umożliwia rzetelne sprawdzenie kompetencji osoby ubiegającej się o pracę w danej firmie.

Za proces rekrutacji i selekcji, w większości firm jest odpowiedzialny dział HR, zajmujący się zasobami ludzkimi, ale w proces są zaangażowani również kierownicy poszczególnych działów, właściciel lub prezes twojej firmy.

Głównym celem procesu rekrutacji, w dalszym ciągu, jest znalezienie na wolne stanowisko nowego pracownika o jak najlepszych umiejętnościach.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje rekrutacji:

  • Rekrutacja wewnętrzna — polega na znalezieniu pracownika wewnątrz organizacji i przesunięciu go do innego działu lub awansowaniu na nowe stanowisko.
  • Rekrutacja zewnętrzna — odbywa się, gdy potrzebujemy nowego pracownika i polega na znalezieniu osoby spoza firmy np. dzięki publikacji ogłoszenia lub przy wsparciu agencji rekrutacyjnej, która specjalizuje się w poszukiwaniu pracowników.

 

 

Metody rekrutacji, czyli jak szukać pracowników

Znalezienie na rynku pracy odpowiedniego kandydata to często nie lada wyzwanie. Jest wiele metod, które można wykorzystać w procesie rekrutacji zanim kandydat przyjdzie na rozmowę kwalifikacyjną. Wybór będzie zależeć w głównej mierze od specyfiki branży, w której rekrutujemy. Poniżej najpopularniejsze techniki rekrutacji pracowników:

  1. Poszukiwanie kandydatów za pomocą ogłoszeń o pracę na portalach ogólnych – opublikowanie ogłoszenia o pracę na job boardach to jedna z najpowszechniejszych obecnie metod poszukiwania potencjalnych kandydatów. Wśród portali ogólnych wyróżniamy m. in. pracuj.pl, olx.pl, praca.pl, infopraca.pl

  2. Poszukiwanie kandydatów za pomocą ogłoszeń o pracę na portalach specjalistycznych – jeżeli poszukujesz kandydata z konkretnej branży warto skorzystać z portali, które specjalizują się w tej dziedzinie. Dobrym przykładem może być tutaj pracahandlowiec.pl, który jest jedynym w pełni specjalistycznym portalem ogłoszeń o pracę dla obszaru sprzedaży i obsługi klienta w Polsce.

  3. Rekrutacja przez rekomendacje – wiele firm korzysta z poleceń pracowników oraz decyduje się na wprowadzenie programu "polecenie pracownika", w którym za rekomendacje do pracy otrzymuje się dodatkową premię, jeśli rekomendowana osoba zostanie zatrudniona i przepracuje określoną ilość czasu.

  4. Direct search – jest to metoda, w której rekruter sam kontaktuję się z pasywnym kandydatem, w chwili obecnej nie szukającym aktywnie pracy.

  5. Fora branżowe – to kolejny sposób na dotarcie do wyspecjalizowanych kandydatów w konkretnej dziedzinie, którzy aktywnie udzielają się w sieci.

  6. Outsourcing rekrutacji – w proces poszukiwania pracownika do sprzedaży można zaangażować agencje rekrutacyjne lub head huntera, którzy mają doświadczenie w pozyskiwaniu najlepszych kandydatów.

  7. Rekrutacja online poprzez platformy społecznościowe – coraz bardzie popularną metodą staje się rekrutacja poprzez serwisy społecznościowe, jak np. linkedin lub facebook oraz media społecznościowe.

  8. Strona Kariera – systematyczne dodawanie ogłoszeń na stronę firmy do zakładki "kariera", umożliwi dotarcie do zarówno pasywnych jak i aktywnych kandydatów.

  9. Targi pracy - uczestnictwo w targach pracy pozwoli kandydatom poznać naszą firmę i porozmawiać bezpośrednio z pracownikami, dopytać o etapy rekrutacji, wymagania i co jako firma oferujemy pracownikom.

 

 

Sposoby selekcji kandydatów

1. Analiza stanowiska i wymagań

Etapy rekrutacji różnią się od siebie. Pierwszy etap rekrutacji to moment, w którym należy dokonać analizy rodzaju stanowiska oraz określić wymagania i ilość dokumentów aplikacyjnych. Dokładne sprecyzowanie opisu stanowiska tj. zakresu obowiązków oraz kompetencji wymaganych do realizacji celów, pozwoli określenie profilu kandydata i znalezienie idealnego pracownika.

2. Zastosowanie różnorodnych technik pozyskiwania pracowników

Szukając potencjalnych kandydatów do działu sprzedaży, warto korzystać z wielu różnych metod, jak na przykład ogłoszeń o pracę, platform rekrutacyjnych, mediów społecznościowych lub usług agencji pracy. Korzystając z wielu różnych źródeł pozyskania kandydatów, zwiększamy szansę na znalezienie wykwalifikowanych pracowników.

3. Wywiad behawioralny

W procesie rekrutacji pracowników, prowadząc spotkanie z kandydatem w siedzibie firmy, warto wykorzystać technikę wywiadu behawioralnego. Opiera się ona na zadawaniu pytań kandydatowi o sytuacje z przeszłości, w których był zmuszony wykorzystać określoną umiejętność lub rozwiązać problem. W ten sposób możemy zweryfikować i ocenić, jak kandydat radzi sobie w różnych sytuacjach w praktyce oraz pozwoli nam to przewidzieć jego zachowanie w podobnej sytuacji w przyszłości.

4. Testy umiejętności oraz kompetencji handlowych

W dziedzinie sprzedaży niezwykle ważne są umiejętności i kompetencje pracowników, aby mogli realizować założone przez firmę cele. Ważnymi umiejętnościami handlowca są m.in. komunikatywność, znajomość języków obcych oraz sprawne rozwiązywanie problemów. Wykorzystując testy rekrutacyjne za pomocą np. zadania praktycznego w sytuacji sprzedażowej, jesteśmy w stanie ocenić predyspozycje kandydata i jak działa w realnych warunkach biznesowych na danym stanowisku.

 

 

Rekrutujesz pracowników sprzedaży i chcesz mieć pewność, że postawisz na najlepszego kandydata? Skorzystaj z usługi "Bezpieczny Handlowiec". Dzięki niej pracodawcy mogą podejmować pewniejsze decyzje rekrutacyjne, minimalizując ryzyko związane z zatrudnieniem nieodpowiednich kandydatów na stanowiska handlowców. Usługa zapewnia specjalistyczne podejście do oceny kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osób, które kandydują na stanowiska handlowców.

Usługa weryfikuje przesłane CV, analizując je i potwierdzając autentyczność informacji. Pracodawca dzięki usłudze może też sprawdzić historię zatrudnienia potencjalnego pracownika, jego referencje, umiejętności oraz kompetencje.

5. Assessment center

Jest to jedna z bardziej zaawansowanych metod selekcji kandydatów, którą wykorzystują pracodawcy podczas rozmów rekrutacyjnych. Polega na sprawdzeniu kandydatów w rzeczywistych sytuacjach związanych z pracą w sprzedaży. Każdy z kandydatów jest obserwowany przez przeszkolonych assesorów, którzy analizują zachowanie, kompetencje interpersonalne i podejście kandydata do powierzonych zadań. Ta metoda daje możliwość dokładnej weryfikacji i oceny danego kandydata.

6. Referencje i weryfikacja

Kolejny etap procesu rekrutacji, to sprawdzenie referencji kandydata od jego poprzedniego pracodawcy lub kontakt z byłym przełożonym. Dzięki temu firma potwierdza deklarowane przez potencjalnego kandydata jego kompetencje, umiejętności oraz zdobyte osiągnięcia. Czasem podczas jednej rozmowy telefonicznej, rekruter ma szansę dowiedzieć się, jak pracownik zazwyczaj zachowuje się w swoim miejscu pracy podczas wykonywania obowiązków. Ta metoda pozwala poznać kandydata lepiej niż z jego listu motywacyjnego i ułatwia podjęcie decyzji.

7. Wartość dla firmy

Wybór nowych pracowników do zespołu sprzedaży jest inwestycją w przyszłość oraz rozwój firmy. Podejmując dobrą decyzję, zatrudniając odpowiednią osobę, zyskujemy zaangażowanego pracownika, który przyczyni się do wzrostu sprzedaży i wzmocni pozycję firmy na rynku.

 

 

Podsumowanie

Metody rekrutacji i selekcji pracowników w dziedzinie sprzedaży powinny być starannie dobrane do specyfiki stanowiska i wymagań firmy. Kombinacja różnych technik, takich jak analiza stanowiska, multipletna rekrutacja, wywiady behawioralne, testy umiejętności oraz assessment center, pozwolą pracodawcy podczas procesu rekrutacji, wybór kandydata, który nie tylko posiada niezbędne umiejętności techniczne, ale także pasuje do kultury organizacyjnej i ma potencjał do osiągnięcia znakomitych wyników w dziale sprzedaży.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.