Rynek pracy Czym jest zjawisko quiet quitting?

Czym jest zjawisko quiet quitting?

Czym jest quiet quitting?

Pojęcie "quiet quitting" narodziło się w drugiej połowie 2021 roku w Stanach Zjednoczonych jako następstwo tzw. wielkiej rezygnacji. Wielką rezygnacją nazywa się sytuację, gdzie pracę porzuciło około 4 mln pracowników w USA, którzy motywowani pandemią COVID-19, postanowili przewartościować swoje dotychczasowe życie.

Trend quiet quitting bardzo szybko zyskał na popularności, głównie za sprawą mediów społecznościowych, m.in. wśród użytkowników Tik Toka.

Quiet quitting dosłownie oznacza "ciche odchodzenie" i wyraża postawę pracowników wobec życia zawodowego. Pracownicy wyznający filozofię QQ wykonują tylko podstawowe obowiązki pracy i unikają dodatkowego zaangażowania.

Zjawisko quiet quitting dotyczy przede wszystkim pokolenia Z, czyli ludzi urodzonych w latach 1995-2012, a więc takich, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Wśród młodych pracowników wyraźnie widać tendencję do porzucenia kultu pracy, na rzecz spędzania czasu z bliskimi czy realizacji pasji. Praca przestała być dla młodego pokolenia najważniejszą wartością.

 

 

Jaki jest cel quiet quitting?

Filip Lipiński i Julianna Koczy w artykule "Zjawisko Quiet Quitting wśród polskich pracowników z pokolenia Z" przytaczają badania przeprowadzone na zlecenie firmy Blue Colibri na 1000 respondentów w wieku od 18 do 65 lat. Okazuje się, że za niepodejmowaniem dodatkowych obowiązków stoi troska o własne zdrowie psychiczne i zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Z kolei w raporcie portalu pracuj.pl "Praca w czasach zmian" 37% badanych deklaruje, że w czasie pracy skupiają się tylko na wykonywaniu obowiązków formalnych i unikają dodatkowych zadań. Co niezwykle istotne, ponad połowa respondentów podkreśla, że nie opłaca się dodatkowo angażować w ich środowisku zawodowym pod względem finansowym.

 

 

Wykonywanie obowiązków zawodowych w swojej pracy a quiet quitting

Warto podkreślić, że quiet quitting nie oznacza faktycznego odejścia z pracy ani nie polega też na porzucaniu wykonywanych obowiązków, a jedynie na spełnianiu absolutnego możliwego minimum. Celem pracowników QQ jest unikanie wykonywania dodatkowych zadań poza koniecznymi obowiązkami służbowymi.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca Klienta - Sklep RTV/AGD/IT

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

Quiet quitting - konsekwencje nowego trendu na rynku pracy

Instytu Gllupa szacuje, że ciche odchodzenie kosztuje światową gospodarkę 8,8 miliona dolarów rocznie i odpowiada za 9% PKD na świecie.

Zjawisko quiet quitting wpływa nie tylko na oczywisty spadek efektywności, ale także zaburza procesy biznesowe, przez co obniża zyski firmy.

Z drugiej strony ciche odchodzenie przyczynia się do wzrostu kosztów - liczne nieobecności, zwolnienia czy wcześniejsze wyjścia z pracy wiążą się z koniecznością szukania zastępstw lub rozpoczęcia rekrutacji.

Zachowanie pracowników quiet quitting często wywołuje również sprzeciw zespołu, o ile ten jest zaangażowany. Poczucie niesprawiedliwości i rodzące się konflikty mogą przyczynić się do spadku wydajności pracy nawet najlepszych pracowników.

 

 

Zdrowie psychiczne w obliczu quiet quitting

Choć pracownicy tłumaczą się z cichej rezygnacji jako argument przytaczając zdrowie psychiczne, efekt może być zupełnie odwrotny.

Z raportu Instytutu Gallupa "State of the Global Workplace: 2023 Raport" wynika, że paradoksalnie grupa "odchodzących po cichu" jest bardziej narażona na stres i wypalenie zawodowe, gdyż nie czują emocjonalnego powiązania z miejscem pracy i pracodawcą.

 

Ukryty potencjał pracowników quiet quitting

Raport "State of the Global Workplace: 2023 Raport" donosi, że zaledwie 14% europejczyków jest zaangażowanych w swoją pracę.

A przecież pracownicy trwający w cichej rezygnacji są ogromnym potencjałem firm, w których są zatrudnieni. Takie osoby nie są mniej uzdolnione, ale potrzebują silnej motywacji ze strony menedżerów, by zacząć pracować wydajniej i aktywniej.

Warto pamiętać, że utrzymanie dotychczasowych pracowników jest tańsze, niż rekrutacja nowych. Jednak w dłuższej perspektywie zatrudnianie pracowników spełniających jedynie niezbędne minimum również ma wpływ na sprawne funkcjonowanie firmy. Przed kierownikami i menedżerami staje trudne zadanie, by cicha rezygnacja pracowników zamieniła się w postawę "triving at work" czyli rozwoju w pracy.

 

Triving at work

Pracownicy "triving at work" wykształcają poczucie przynależności do miejsca pracy oraz pracodawcy. Czują, że ich praca ma sens, czerpią z niej satysfakcję. Są zaangażowani, starają się ciągle coś ulepszać, mówią otwarcie o swoich problemach i pomysłach. Czują się odpowiedzialni za wyniki swoje oraz swojego zespołu.

Pracownicy "Triving at work" mają szczególne znaczenie dla firm, gdyż to przede wszystkim oni są motorem zmian i rozwoju przedsiębiorstw.

 

 

Recepta na „ciche odchodzenie”

Instytut Gallupa zapytał czego pracownicy oczekują wobec pracodawcy. Okazuje się, że 85% odpowiedzi respondentów tyczyło się zaangażowania lub kultury firmy, wynagrodzeń lub świadczeń oraz tzw. wellbeing, czyli dobrego samopoczucia w pracy.

Uszczegóławiając, aż 41% pracowników dopatruje się potrzeby zmian w zaangażowaniu i kulturze firmy. Pracownicy oczekują doceniania za swoją pracę, regularnych rozmów z menedżerami nie tylko na temat warunków pracy, ale ogólnie większej dostępności kierowników, by poruszać różne zagadnienia oraz uczciwej możliwości awansu.

28% badanych skarży się na otrzymywane wynagrodzenie oraz oferowane świadczenia pozapłacowe. Pracownicy chcą zarobków adekwatnych do kwalifikacji i osiągnięć.

16% zmieniłoby podejście pracodawcy do wellbeing. Na obecnym rynku widać zanik pewnego kultu pracy - personel coraz mocniej ceni sobie równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Pracownicy rezygnują z nadgodzin, chcą mieć więcej czasu wolnego oraz możliwość pracy zdalnej.

 

 

Benefity w obliczu quiet quitting

Podstawą zażegnania kryzysu w postaci zjawiska quiet quitting powinno być przede wszystkim prowadzenie regularnych rozmów na linii pracownik - pracodawca, związanych ze wzajemnymi oczekiwaniami. To przecież oczywiste, że pracodawcy oczekują zaangażowania, a pracownicy docenienia swojej pracy.

Najprostszym sposobem stanowiącym namacalny dowód dostrzeżenia zaangażowania, poza rozmową, jest oferowanie handlowcom benefitów. Rynek benefitów jest obecnie na tyle bogaty, że jako pracodawca masz naprawdę szerokie pole do popisu. Karta sportowa, dodatkowe ubezpieczenie, fundusz wakacyjny, a może bony? Najlepiej przedyskutuj tę kwestię ze swoimi pracownikami.

Zastanawiasz się, jakie jeszcze benefity warto rozważyć? Sprawdź artykuł pt.: Jakie benefity zaoferować pracownikom sprzedaży?

 

Podsumowanie

Ciche odchodzenie polega na stopniowej utracie zaangażowania w pracę, ale pracownik nie wyraża tego otwarcie czy głośno. Może to być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak brak satysfakcji, motywacji lub po prostu brak chęci czy też poczucie bycia niedocenianym.

Zjawisko quiet quitting przynosi straty przedsiębiorstwom i blokuje ich rozwój. Dlatego niezwykle ważne, by pracodawcy po pierwsze byli świadomi istniejących trendów, a po drugie potrafili je dostrzec i adekwatnie zareagować.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.

 

 

 Jesteś pracownikiem i szukasz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.