Rynek pracy Zawody przyszłości - najbardziej przyszłościowe i poszukiwane profesje w 2024 roku

Zawód przyszłości

Zawody przyszłości to takie zawody, na które według prognoz lub badań będzie zapotrzebowanie w określonej przyszłości. Może to być okres roku, kilku, kilkunastu a nawet kilkudziesięciu lat. Należy jednak pamiętać, że im dłuższy okres czasu, tym ciężej realnie przewidzieć, które profesje będą potrzebne na rynku.

Chcesz poznać aktualne przewidywania co do zawodów przyszłości? Przeczytaj nasz artykuł!

Nauka

Nauka jest i będzie istotną dziedziną, bez której nie będzie możliwy dalszy postęp i rozwój wszystkich istniejących branż.

Począwszy od samego początku, w 2024 roku (według badania Barometr zawodów) i zapewne w dalszej przyszłości na rynku pracy będzie duże zapotrzebowanie na zawody nauczyciela, którzy odgrywają kluczową rolę w edukacji młodych pokoleń. Zapotrzebowanie będzie na następujące profesje:

• Nauczyciele praktycznej nauki zawodu,
  • Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących,
  • Nauczyciele przedmiotów zawodowych,
  • Nauczyciele przedszkoli,
  • Nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych.

Coraz częściej w kwestii nauczania mówi się również o specjalistach ds. edukacji online.

Niezmiernie istotni są i będą również pracownicy naukowi. Ich praca przyczynia się do rozwoju nauki we wszystkich dziedzinach. Bez nowych odkryć żadna branża nie rozwijałaby się, nie powstawałyby nowe technologie czy nowoczesne metody, np. leczenia. Zatem miejsc pracy dla naukowców w przyszłości z całą pewnością nie zabraknie.

Branża medyczna

Zapotrzebowanie na specjalistów z branży medycznej będzie nie tylko w niedalekiej przyszłości, ale również w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.

Poczynając od najbliższych czasów, czyli w 2024 roku, Barometr zawodów wymienia wiele profesji powiązanych ze zdrowiem, w których brakuje osób do pracy. Można tu wymienić lekarzy, pielęgniarki, położne, fizjoterapeutów i masażystów, psychologów i psychoterapeutów oraz opiekunów osoby starszej lub niepełnosprawnej.

Jednym z zawodów medycznych, który będzie się rozwijał a tym samym będzie rosnąć w nim zapotrzebowanie na pracowników, jest zawód dietetyka. Problem chorób cywilizacyjnych staje się co raz większy, a warto przypomnieć, że zależą one głównie od stylu życia. Nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroby serca, otyłość, cukrzyca i tak dalej - w każdej z tych jednostek chorobowych pomoc specjalisty, w tym dietetyka, jest konieczna. W dodatku co raz więcej osób postanawia zadbać o swój wygląd, sylwetkę. W tym również bardzo pomaga dietetyk.

Sport i zdrowie

W Polsce otwiera się co raz więcej siłowni i innych miejsc do aktywności fizycznej. Budowanie są siłownie na świeżym powietrzu, boiska, stawiane są miejskie stoły do ping-ponga itd. Wszystko dlatego, że coraz więcej osób czuje potrzebę zmiany swojego stylu życia i podejmowania aktywności fizycznej. Oprócz dietetyków konieczni są również trenerzy o różnych kwalifikacjach (specjaliści ds. treningu siłowego, motoryki, piłkarskiego itd.), a zapotrzebowanie na nich najpewniej będzie rosnąć w najbliższej przyszłości.

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇

Doradca Klienta - Umowa zlecenie

Samochód Baza kontaktów Profil działu handlowego
3 000 - 5 000 zł
Samochód Baza kontaktów

Genetyka

Mówiąc o zawodach przyszłości w medycynie, nie można zapomnieć o biotechnologach czy zawodach związanych z biologią molekularną i genetyką. Wszystko to, co dzieje się w komórkach zarówno roślin jak i zwierząt, ma ogromne znaczenie dla przemysłu, farmacji, ochrony środowiska oraz co najważniejsze - dla zdrowia człowieka. Biotechnologia opiera się na ingerencji w materiał genetyczny w celu stworzenia nowego osobnika (bakterii, rośliny czy nawet zwierzęcia) o pożądanych cechach. Dzięki temu na rynku istnieją produkty, które zachowują dłuższy okres ważności, mają dodatkowe cechy, np. większą zawartość witamin, błonnika itp. Z otrzymywaniem zwierząt modyfikowanych genetycznie sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana (istotne są tu również kwestie etyczne związane z eksperymentowaniem na zwierzętach), nie mniej jednak ta gałąź biotechnologii jest również przyszłościowa. Miejsc pracy w branży biotechnologicznej jest coraz więcej i nie zapowiada się, żeby było inaczej w najbliższych latach.

Genetyka rozwija się również w kontekście zdrowia człowieka. Odkrycia naukowców prowadzą do powstawania całkiem nowych terapii, których celem jest zadziałanie od najważniejszego punktu w komórce, czyli od materiału genetycznego. Precyzyjne modyfikacje DNA mogą być kluczem do wyleczenia wielu chorób. Potrzebni będą zatem przyszłościowo specjaliści, którzy będą odpowiadać zarówno za projektowanie jak i wdrażanie terapii genowych pacjentom.

Ale kosmos!

Choć ciężko jednoznacznie stwierdzić, co przyniesie przyszłość, można spodziewać się znacznego rozwoju przemysłu kosmicznego. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości jako ludzkość będziemy odkrywać dużo dalsze zakątki galaktyki niż dotychczas. W dodatku prawdopodobnie możliwe będą również loty turystyczne, np. na księżyc. Jednak to wszystko wymaga rozwoju zaawansowanych technologii umożliwiających przystosowanie do ekstremalnych warunków panujących w przestrzeni kosmicznej, a przy tym ochronę dla załogi statków kosmicznych. To z kolei generować będzie co raz to więcej nowych miejsc pracy w przemyśle kosmicznym, potrzebnych będzie co raz więcej ekspertów w tej dziedzinie.

Budownictwo

Budownictwo jest branżą, w której już w teraźniejszych czasach jest duże zapotrzebowanie na fachowców. Barometr zawodów wskazuje deficyty w zawodach związanych z "budowlanką" na 2024 rok. Są to:

• Cieśle i stolarze budowlani,
  • Dekarze i blacharze budowlani,
  • Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy,
  • Monterzy instalacji budowlanych,
  • Murarze i tynkarze,
  • Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych,
  • Operatorzy obrabiarek skrawających,
  • Pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie,
  • Robotnicy budowlani,
  • Spawacze,
  • Ślusarze.

Energia odnawialna

Co raz powszechniejsze są wszelkie działania służące ochronie środowiska. Stąd co raz bardziej rozwija się między innymi branża energii odnawialnej. Pracę w tej branży może znaleźć wiele fachowców, między innymi Monterzy fotowoltaiki i pomp ciepła, Przedstawiciele handlowi ds. OZE itd.

Odnawialne źródła energii przyczyniają się do zmniejszenia nasilenia zmian klimatu. Jednak skutki tych zmian są obecne zarówno teraz jak i będą prawdopodobnie się nasilać w przyszłości. Stąd będzie zwiększać się zapotrzebowanie na specjalistów ds. adaptacji klimatycznej.

Finanse

Poszukiwanymi profesjami na 2024 rok (i zapewne na najbliższe lata również) będą samodzielni księgowi i pracownicy ds. rachunkowości i księgowości. Praca ta wiąże się z dużą odpowiedzialnością oraz koniecznością ciągłego śledzenia zmian w prawie, co przyczynia się do mniejszej ilości chętnych do zatrudnienia w tych zawodach osób.

Pojazdy

Cały czas rozwija się również transport, jednak nie tylko transport miejski. Również na wsiach jeździ co raz więcej autobusów. Przyczynia się to do tego, że zawód kierowcy autobusów znalazł się na liście zawodów deficytowych w 2024 roku według badania Barometr zawodów. Na liście znaleźli się również kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych oraz związani z branżą motoryzacyjną mechanicy.

Informatyka, automatyka, robotyka

Mogłoby paść pytanie, dlaczego temat branż IT, automatyki i robotyki nie został poruszony na samym początku tego artykułu, skoro mowa o zawodach przyszłości? Jednak tak naprawdę był on obecny przez cały czas, gdyż te dziedziny są elementem wszystkich wymienionych branż.

Przykładowo - medycyna to nie tylko specjaliści zajmujący się stricte sprawami związanymi ze zdrowiem. Nowoczesna aparatura potrzebuje po pierwsze osób, które ją stworzą od zera, po drugie osób, które będą je kontrolować, przeprowadzać kontrole i naprawiać w razie zepsucia. Dzisiejsze urządzenia medyczne to swego rodzaju zautomatyzowane roboty, które wykonują co raz to bardziej skomplikowane czynności z korzyścią dla zdrowia.

Kolejny przykład - budownictwo. Mogłoby się wydawać, że co mają wspólnego pracownicy budowlani do budownictwa. Jednak w tych czasach wiele rzeczy robią za człowieka maszyny, wspomagają i przyśpieszają proces budowy. One również muszą zostać zbudowane i zaprogramowane od podstaw przez specjalistów, aby mogły wejść na rynek. Poza tym, architekci i inni fachowcy budowlani używają specjalnie zaprojektowanych systemów informatycznych m.in. do tworzenia projektu budowy, wizualizacji, kontrolowania pracy itd.

Informatyka, automatyka i robotyka są i będą co raz bardziej powszechniejszemu profesjami, bez których funkcjonowanie wielu branż zostanie zaburzone. Tak naprawdę ciężko się dopatrzeć chociaż jednej dziedziny, gdzie nie byłoby mowy o tych zawodach.

Zawody przyszłości to również zawody związane z kreowaniem wirtualnej rzeczywistości oraz rozwojem sztucznej inteligencji. Świat wirtualny staje się co raz bardziej powszechniejszy, potrzeba więc specjalistów, którzy odpowiednio będą kierować jego rozwojem.

Przyszłościowe zawody - podsumowanie

Podsumowując zawody deficytowe jakie będą w najbliższej przyszłości, czyli w 2024 roku, Barometr Zawodów wymienia następujące profesje:

• Cieśle i stolarze budowlani,
  • Dekarze i blacharze budowlani,
  • Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy,
  • Monterzy instalacji budowlanych,
  • Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych,
  • Operatorzy obrabiarek skrawających,
  • Opiekunowie osób starszych lub niepełnosprawnych,
  • Murarze i tynkarze,
  • Robotnicy budowlani,
  • Spawacze,
  • Ślusarze,
  • Kierowcy autobusów
  • Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych,
  • Mechanicy pojazdów samochodowych,
  • Kucharze,
  • Magazynierzy,
  • Psycholodzy i psychoterapeuci,
  • Lekarze,
  • Fizjoterapeuci i masażyści,
  • Pielęgniarki i położne,
  • Nauczyciele praktycznej nauki zawodu,
  • Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących,
  • Nauczyciele przedmiotów zawodowych,
  • Nauczyciele przedszkoli,
  • Nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych,
  • Pracownicy ds. rachunkowości i księgowości,
  • Samodzielni księgowi,
  • Pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie,
  • Pracownicy służb mundurowych.

Jednak w perspektywie długoterminowej, wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów takich jak:

• Dietetycy,
  • Trenerzy,
  • Pracownicy naukowi,
  • Biotechnolodzy,
  • Specjaliści ds. biologii molekularnej i genetyki,
  • Informatycy i inne profesje związane z branżą IT, w tym specjaliści AI oraz kreowania wirtualnej rzeczywistości,
  • Specjaliści ds. automatyki i robotyki,
  • Specjaliści przemysłu kosmicznego.

Rozwój technologii - nowe miejsca pracy czy raczej zagrożenie dla dotychczasowych?

Zarówno w 2024 roku jak i w kolejnych latach będziemy zapewne obserwować ciągły rozwój technologii. Zapewne dużo osób kojarzy ten fakt z perspektywą wchodzenia na rynek kolejnych zawodów przyszłości. Jednak przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

Jak już wspomniano, pojawianie się coraz to bardziej nowoczesnych technologii skutkuje zapotrzebowaniem na osoby, które posiadają niezbędną wiedzę na ich temat oraz umiejętności konieczne do podejmowania względem nich różnych działań. Przykładowo - wprowadzanie na rynek nowych, specjalistycznych języków programowania wymaga pracowników, którzy potrafią w takim języki pisać programy, tworzyć różne aplikacje. Zapotrzebowanie na specjalistów w adaptacji zaawansowanych technologii będzie się zwiększać dzięki ogromnemu popytowi na takie usługi (ludzie stają się wygodni, oczekują, że maszyny zaczną wykonywać wszelkie zadania za nich).

Jednak rozwój może przynieść również negatywny wpływ na rynek pracy. Zacznijmy od tego, że już teraz ludzi zastępują maszyny. Przykładowo - to, co kiedyś robiła szwaczka szyjąc ręcznie ubrania, wykonuje teraz maszyna, która robi to samo szybciej i w perspektywie długoterminowej jest tańsza w utrzymaniu (zakup jest jednorazowy a często można również liczyć na dotacje rządowe oraz unijne). Powoduje to redukcję miejsc pracy do dosłownie kilku osób, które te maszyny będą nadzorować. Kto wie czy w przyszłości nie będą tego nadzorować również maszyny?

Kolejną kwestią jest rozwój sztucznej inteligencji. Już teraz jest co raz chętniej użytkowana przez ludzi, którzy ze względu na to, że jest zasilana ogromną ilością danych, szukają w niej odpowiedzi na postawione przed sobą pytania. Sztuczna inteligencja tworzy tym samym konkurencję dla wielu profesji, ponieważ ludzie często, zamiast udać się do specjalisty, próbują najpierw sami rozwiązać problem właśnie z jej pomocą. Z jednej strony może więc wspomagać pracę, z drugiej jednak ją utrudniać.

---

Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

• Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.

Jesteś pracownikiem i szukasz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

• Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.