Ogólnie o pracy Milenialsi: Cechy, zachowania i klucze do zrozumienia pokolenia Y

Milenialsi: Cechy, zachowania i klucze do zrozumienia pokolenia Y

Definicja i charakterystyka pokolenia Y

Pokolenie Y, znane również jako pokolenie Milenialsów lub po prostu Milenialsi, to grupa demograficzna obejmująca ludzi urodzonych między początkiem lat 80. a połową lat 90, czyli w latach 1980-1995, choć co do sztywnych ram socjolodzy nie są zgodni i pojawiają się rozbieżności w datowaniu. Niektórzy wydłużają datowanie pokolenia Y nawet do końca lat 90.

Pokolenie Y jest następcą pokolenia X i poprzednikiem pokolenia Z.

Podobnie jak pokolenie X, bywa również określane mianem pokolenia C, od słowa "connected", co oznacza "podłączony do sieci", ze względu na rewolucje cyfrową, która w zasadzie wydarzyło się na oczach osób urodzonych od 1980 roku.

 

Cechy i zachowania przedstawicieli pokolenia Y

Osoby urodzone w latach 1980-1995 dorastały w czasie intensywnego rozwoju internetu i ogólnie pojętej technologii. Stąd, podobnie jak pokolenie Z, milenialsi nie mają najmniejszego problemu z obsługą urządzeń elektronicznych czy mediów społecznościowych. Dzięki internetowi mają znajomych na całym świecie. W każdej dziedzinie życia aktywnie korzystają z technologii cyfrowych. Są jednocześnie pierwszym pokoleniem cyfrowym.

Znamienną cechą jest wykształcenie wyższe - Milenialsi są najlepiej wykształconym pokoleniem jak do tej pory. Pokolenie Y zyskało powszechny dostęp do uczelni wyższych, kończy studia i nawet po nich kładzie duży nacisk na zdobywanie dalszych kwalifikacji i poszerzanie kompetencji.

Milenialsi cenią doświadczenia ponad dobra materialne. Typowy przedstawiciel pokolenia Y prędzej wyjedzie na ciekawe wakacje, niż zainwestuje pieniądze w mniej lub bardziej namacalną rzecz.

Milenialsów cechuje ich otwartość oraz duża pewność siebie. Są przekonani o swojej wyjątkowości oraz wierzą, że są kowalami własnego losu i tylko od nich zależy, jak potoczy się ich kariera. Można ich niekiedy odebrać jako narcyzów. Dosyć często jednak słuchają rad influencerów.

Ważny jest dla nich ich wizerunek, do którego przywiązują szczególną uwagę. Wychodzą z założenia, że „jak Cię widzą, tak Cię piszą”.

Milenialsi są bardziej elastyczni niż rodzice, mniej przywiązują uwagę do tradycji.

W dodatku dłużej mieszkają razem z rodzicami. Co więcej, mają mniejszą cierpliwość niż ich rodzice.

 

Problemy pokolenia Y

O pokoleniu Milenialsów mówi się jako o pokoleniu ogromnych szans. Jednakże z drugiej strony to pokolenie wychowywane przez rodziców, którzy takich możliwości nie mieli, więc często muszą się mierzyć oni z wielkimi oczekiwaniami. Z pewnością wielu przedstawicieli generacji Y, czuje, że spełnia marzenia rodziców, którzy nie mogli pójść na studia, nie byli w stanie zdobyć dobrze płatnej pracy czy swobodnie podróżować. Choć milenialsi czasów PRLu raczej w większości nie pamiętają, okres ten miał znaczący wpływ na ich wychowanie poprzez doświadczenia rodziców.

Z tego powodu pokolenie Y co tydzień ląduje na krześle lub kozetce u terapeuty. Pojawia się wiele prześmiewczych komentarzy, że milenialsi w psychologu szukają przyjaciela czy powiernika. Faktem jest, iż przedstawiciele pokolenia Y borykają się z ogromną samotnością, często nie mają z kim dzielić radości i smutków. Nie potrafią nawiązywać satysfakcjonujących relacji. Doświadczają depresji. Choć żyją w pozornie dobrych czasach, wcale nie jest im dobrze...

Kolejna rzecz, która trapi Milenialsów to potrzeba (własna lub znowu wynikająca z oczekiwań rodziców) posiadania własnego mieszkania. Tymczasem ceny za metr coraz bardziej szaleją, okazuje się, że inwestować w nieruchomości najlepiej było lata temu (gdy milenialsi jeszcze o zakupie własnego M w większości nie myśleli), życie staje się coraz droższe, pensja aż tak nie rosną, a wizja własnego kąta stale się oddala...

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Specjalista ds. sprzedaży

Podstawa: Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów
Pensja podstawowa
Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów

Specjalista ds. sprzedaży (nawozy, środki ochrony roślin, nasiona)

Podstawa: Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów
Pensja podstawowa
Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

Pokolenie Y, a pokolenie Z: podobieństwa i różnice

Choć z całą pewnością pokoleniu Y najbliżej do pokolenia Z, można odnaleźć między nimi również pewne różnice. Na początek jednak skupmy się na podobieństwach.

Zarówno przedstawiciele generacji Z, jak i Y aktywnie korzystają z nowych technologii, w tym sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych.

Milenialsi oraz pokolenie Z w dodatku często mają podobne wartości, takie jak zrównoważony rozwój i zaangażowanie społeczne.

Są jednak też różnice. Pokolenie Z jest bardziej nastawione na oszczędzanie; millenialsi zaś na doświadczanie. Przykładowo - pokolenie Z woli robić zakupy, dzięki którym osiągną największą wartość za oferowaną cenę. Nie chce wydawać tych samych pieniędzy na gorszy produkt, nie interesuje ich rozrzutna konsumpcja, gdyż dorastali w warunkach niepewności gospodarczej. Millenialsi natomiast wolą bardziej przeżywać samo doświadczenie związane z zakupem.

Millenialsi to idealiści, a pokolenie Z to pragmatycy. Idealiści millenialsi są często uważani za rozpieszczone przez rodziców, np. poprzez ciągłe nagradzanie. Pokolenie Z są raczej pragmatyczni.

Millenialsi mają większe oczekiwania, dotyczące poziomu obsługi i chętniej zapłacą za nią wyższą cenę, niż pokolenia Z. Za to pokolenie Z wyżej stawia poprzeczkę dotyczącą innowacji w obsłudze klienta. Może wynikać to z faktu, że dorastali w okresie bardzo szybkiego postępu technologicznego.

Wymienione różnice między tymi pokoleniami mogą powodować trudności w porozumiewaniu się i współpracy. Jednak dzięki otwartości, komunikacji i bazowaniu na wzajemnym szacunku, Milenialsi i pokolenie Z mogą efektywnie współpracować, wzajemnie się uzupełniając.

 

Stereoptypy i mity związane z pokoleniem Y 

Wokół pokolenia Milenialsów krąży wiele mitów, które często zakrzywiają rzeczywistość.

Często mówi się, że Milenialsi są leniwi, niechętnie podejmują wysiłek w pracy. Jednak tak naprawdę są to osoby ambitne i zmotywowane do osiągania celów, a zwłaszcza wtedy, kiedy jego osiąganie wpłynie pozytywnie na ich rozwój zawodowy.

Kolejnym mitem jest to, że pokolenie Y oczekuje szybkich sukcesów i nagród, przy czym najlepiej, jeśli są “nagradzani” bez wysiłku. Jednak w praktyce Milenialsi to osoby gotowe na ciężką pracę. Wymagają uczciwych szans na rozwój i zdobywanie uznania, a nie tylko chwalenia ich "za nic".

Milenialsi są materialistami. Najważniejsze jest dla nich dobro materialne, luksusowe marki. To mit! Oczywiście, cenią również dobra materialne, jednak wybierając produkty i marki zgodne z ich przekonaniami, kierując się przy tym wartościami zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego społeczeństwa.

 

Przedstawiciele pokolenia Y na rynku pracy

Jeśli posiadasz millenialsów wśród swoich pracowników, powinieneś zwrócić uwagę na opisane poniżej aspekty. Pamiętaj jednak, że każda osoba jest inna i nie powinieneś oceniać swoich pracowników lub prowadzić rekrutację tylko w oparciu o te informacje.

Pokolenie Y ma tendencję do częstego zmieniania pracy. Cenią sobie nowe wyzwania. Osiągając "sufit" w nowej pracy lub gdy zaczynają ich nudzić własne obowiązki w danym miejscu pracy, zaczynają szukać nowych perspektyw do rozwoju, nowych wrażeń. Chcą, żeby praca była ich pasją. Nie boją się konsekwencji w związku ze zmianą pracy, nie jest to dla nich problemem. W związku z tym często pracują na umowę o dzieło czy zlecenie, gdyż te umowy mniej przywiązują ich do firmy.

Chętnie zakładają własne firmy. Nie lubią zobowiązań, dlatego wolą pracować na własny rachunek. Stąd w ostatnich czasach bardzo popularny stał się freelancing. W dodatku nie chcą pracować do końca życia.

Cenią sobie balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Przywiązują dużą uwagę do życia prywatnego, przez co cenią sobie swobodę i elastyczne godziny pracy. Nie lubią pracy po godzinach i często się na niego nie godzą.

Pokolenie Y dobrze dogaduje się w zespole, dzięki czemu jest efektywne w pracy przy projektach czy innych zadanich zespołowych.

Dzięki swobodnemu korzystaniu z nowych technologii, używają ich również bez problemu w codziennej pracy, co może znacząco ją ułatwiać i przyśpieszać.

Są to osoby otwarte. Preferują częstą i otwartą komunikację z przełożonymi, co może pozytywnie wpływać na efektywność pracy.

W dodatku, w kontekście przełożonych, traktują ich tak samo jak innych pracowników, ale z szerszymi kompetencjami, większym doświadczeniem. Czasem jednak oczekują, że to oni wyznaczą im za nich cele zawodowe.

Są wielozadaniowi i potrafią rozwiązywać codzienne problemy. Jednak mogą mieć problem z organizacją pracy własnej. Zaczynając wiele zadań jednocześnie mają problem z ich dokończeniem w odpowiednim czasie.

W kontekście biura, millenialsi lubią przychodzić do miejsca, w którym czują luźną, dobrą atmosferę. Cenią sobie biura, w których dostępny jest pokój rozrywki czy miejsce do odpoczynku.

Rodzice osób z tego pokolenia od najmłodszych lat mówili im, że są zdolne i zasługują na pochwały. Dlatego za dobrze wykonaną pracę oczekują pochwał. Jeżeli ich stale nie dostają, stają się zdemotywowane i często zaczynają szukać nowej pracy, w których ich starania zostaną docenione.

 

Czy pokolenie Y to zmora pracodawców?

Tak jak wspomnieliśmy, wokół pokolenia Y panuje wiele negatywnych narracji, jednak niekonieczne są one prawdą. Na pewno też nie można stwierdzić, że są zmorą pracodawców. Tak jak do każdej osoby, należy mieć odpowiednie podejście.

Zaangazowanie, kreatywność, a przede wszystkim znajomość nowych technologii może świadczyć o sile tego pokolenia. Są naprawdę dobrymi pracownikami, jeżeli lubią to, co robią oraz czują, że się w tym spełniają, za to pracodawcy doceniają ich ciężką pracę i cenią ich czas wolny. Trzeba znaleźć sposób, w jaki można te osoby przy sobie zatrzymać i wykorzystać ich wiedzę oraz potencjał. Dzięki temu może się okazać, że są bardzo wartościowymi pracownikami i pozytywnie wpłyną na rozwój firmy.

 

Określenia milenialsów

Generacja Y - o tej nazwie wspominaliśmy na samym początku artykułu. Przypomnimy jednak, że odnosi się do grupy osób urodzonych w latach 1981-1996.

Digital Natives - inaczej "cyfrowi tubylcy". Nazwa ta wzięła się stąd, że milenialsi dorastali w erze cyfrowej rewolucji, kiedy technologia była powszechna i dostępna dla każdego.

Płatki śniegu - określenie to odnosi się do przekonania, że Milenialsi są nadmiernie wrażliwi (tak jak płatki śniegu), przez co łatwo się obrażają.

Generation Rent (Pokolenie Wynajmujących) - w obecnych czasach ceny nieruchomości są co raz to wyższe. Dlatego igreki często są bardziej skłonni do wynajmowania mieszkań zamiast ich kupowania.

Boomerang Generation (Pokolenie Bumerang) - to określenie z kolei odnosi się do tendencji do powrotu osób z pokolenia Y do rodzinnego domu w związku z trudnościami finansowymi lub po ukończeniu studiów.

Pokolenie Y jest w dodatku częścią tak zwanego hashtagnation, czyli pokolenia selfie. Wynika to z faktu, iż większość z nich korzysta z mediów społecznościowych. Każdego dnia kontaktują się przez nie ze znajomymi, dzieląc się wspomieniami poprzez dodawanie zdjęć, filmików czy po prostu wpisów. Social media są dla nich nieodłączną częścią życia.

Me Me Me Generation (Pokolenie Ja Ja Ja) - ten termin powstał z panującego przekonania, że pokolenie Y jest skupione głównie na sobie, co może być wynikiem nadmiernego eksponowania własnego życia w mediach społecznościowych.

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.