Na co zwracać uwagę przeglądając oferty pracy w sprzedaży?
Znajdź wymarzoną pracę w sprzedaży!
W celu znalezienia nowej pracy zazwyczaj trzeba poświęcić wiele godzin na przeglądanie i zapoznawanie się z ofertami. Nie dotyczy to tylko poszukiwania zatrudnienia w branży handlowej, ale również w innych profesjach, czy to w pracach biurowych czy pracach jako pracownik fizyczny. Często zdarza się jednak, że nieświadomie marnujemy czas na oferty pracy, które nie są warte naszej uwagi. Dobrze skonstruowana oferta pracy powinna przyciągnąć kandydata o odpowiednich kwalifikacjach i przedstawiać konkretne informacje dotyczące zakresu obowiązków, benefitów itp. Niestety, wiele pracodawców świadomie nie podaje w ogłoszeniach ważnych informacji. Na co zatem zwracać uwagę podczas przeglądania ofert pracy w sprzedaży?
Gdzie zamieszczono ogłoszenie?
Pamiętaj - profesjonalnych ogłoszeń o pracę nie powinieneś szukać na forach internetowych czy innych miejscach do tego nie przeznaczonych. Jeśli natrafisz na takie ogłoszenie, dobrze zastanów się przed złożeniem dokumentów.
Gdy chcesz mieć pewność, że zamieszczone oferty pochodzą od wiarygodnych pracodawców skorzystaj z profesjonalnych portali pracy (zagwarantuje to rzetelny proces weryfikacji i rejestracji pracodawców).
Firmy publikują również oferty bezpośrednio na swoich stronach internetowych (np. w zakładkach o nazwie typu „dołącz do naszego zespołu”) lub na własnych mediach społecznościowych, jak Facebook czy LinkedIn. Na tych portalach możesz również przeglądać wystawione oferty pracy od różnych pracodawców.
Dowiedz się więcej na temat tego, gdzie możesz znaleźć profesjonalne ogłoszenia o pracę! Zapoznaj się z naszym artykułem pt: "Gdzie i jak szukać pracy w sprzedaży i innych obszarach? Portale i strony z ofertami pracy 2023".
Branża, w której chcesz pracować
Poszukaj ogłoszeń w branży, w której czujesz się najlepiej. Jeśli jesteś pasjonatem samochodów będziesz zapewne czuł się jak ryba w wodzie w branży motoryzacyjnej. Z kolei będąc osobą, której programowanie nie sprawia problemu, powinieneś przejrzeć oferty z branży IT. Pracodawca z pewnością doceni fakt, że znasz się nie tylko na sprzedaży, ale również dobrze orientujesz się w dziedzinie, której specjalizuje się jego firma.
Czy pracodawca jest wiarygodny?
Zawsze warto zachować czujność i sprawdzić ogłoszeniodawcę. Co ciekawe, nie wszystkie ogłoszenia zawierają nazwę firmy. Jeżeli tych danych brakuje, warto o nie zapytać telefonicznie lub mailowo. Kandydat powinien zostać uświadomiony, do jakiej firmy wysyła CV. Gdy już ustalisz, z kim masz do czynienia, poczytaj o firmie oraz o pracodawcy w internecie. Przydatne mogą być: strona internetowa firmy, social media, portale dla osób poszukujących pracy jak i fora internetowe (ludzie dzielą się na nich opinią dotyczącą pracodawców).
Wymagania i obowiązki
Jeżeli nie masz zastrzeżeń do ogłoszeniodawcy, wczytaj się dokładnie w samo ogłoszenie. Nie wystarczy „rzucić okiem” na zawarte informacje. Możesz wtedy doświadczyć przykrych niespodzianek i stracić niepotrzebnie czas np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Upewnij się, że posiadasz odpowiednie kompetencje do podjęcia pracy na określonym stanowisku, takie jak adekwatne wykształcenie czy doświadczenie w branży.
Nie daj się również zwieść cudownym obietnicom pracodawców. Ogromne zarobki przy 4 godzinnej pracy dziennie czy świetlana przyszłość oczywiście kuszą, jednak czy to wszystko jest takie proste, zwłaszcza gdy nie mamy odpowiednich kwalifikacji? Porównaj uważnie opis obowiązków z opisem wymagań. W dobrym ogłoszeniu wymagania powinny być precyzyjnie sformułowane, adekwatne do obowiązków. Nie licz raczej, że jeśli zaczynasz pracę jako młodszy specjalista sprzedaży, bez doświadczenia w zawodzie, otrzymasz od pracodawcy obowiązek opieki nad całym pionem sprzedaży.
Warto w dodatku upewnić się, że zakres obowiązków będzie pokrywał się z tym, co jest napisane w ogłoszeniu. Niektórzy pracodawcy mijają się z prawdą w tym aspekcie. Lepiej zatem, aby wszystkie niejasności zostały wyjaśnione przed podjęciem współpracy. Warto również pamiętać, że pracodawca powinien wręczyć swojemu pracownikowi zakres obowiązków na piśmie.
Wartości firmy
Być może jesteś jednym z tych pracowników, dla których liczy się to, czy firma kieruje się jakimiś wartościami, np. troszczy się o o środowisko pozyskując energię z odnawialnych źródeł czy podejmuje inne inicjatywy z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. deklarują . Jeśli chcesz poznać wartości, jakimi kieruje się dana firma, warto odwiedzić jej stronę internetową. Wiele przedsiębiorstw publikuje na nich informacje o swoich strategiach.
Forma zatrudnienia
Istotna jest oczywiście forma zatrudnienia pracownika.
Przeczytaj w ogłoszeniu jaki pracodawca oferuje rodzaj umowy. Umowa o pracę, umowa zlecenie czy kontrakt B2B różnią się między sobą. Różnice dotyczą między innymi odprowadzania składek na świadczenia emerytalne czy składek chorobowych. Zastanów się zatem, jaka forma zatrudnienia jest dla Ciebie najkorzystniejsza. Jeśli masz wątpliwości, najlepszą opcją będzie poradzenie się księgowego. Powinien być on rozeznany w aktualnie obowiązujących przepisach, w tym przepisach dotyczących form zatrudnienia.
W ogłoszeniu powinna znajdować się również informacja, czy ogłoszeniodawca szuka pracownika na pełny etat, czy tylko na część etatu. I znowu, wszystko zależy od osoby, która chce podjąć pracę. Przykładowo, dla studenta, który sporą część czasu poświęca na naukę i uczestnictwo w zajęciach, lepsza może się okazać praca na część etatu. Z kolei osoba dorosła, która chce pracować w pełnym wymiarze godzin i przy tym mieć większe zarobki, wybierze zapewne pracę na pełny etat.
Wynagrodzenie
Nie ma co ukrywać, że poszukując pracy jednym z ważniejszych czynników jest wynagrodzenie. W ogłoszeniach o pracę na stanowiskach sprzedażowych pensja zazwyczaj składa się z wynagrodzenia podstawowego oraz prowizji od sprzedaży (im więcej sprzedasz, tym więcej zarobisz). Zwróć również uwagę, czy firma stosuje maksymalne progi prowizji po przekroczeniu których Twoje wynagrodzenie nie będzie się zwiększać.
Stawka prowizji zazwyczaj jest ustalana na takim poziomie, który będzie adekwatny do branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Dla przykładu, prowizja w branży spożywczej nie będzie wysoka, gdyż przy sprzedaży produktów żywnościowych handlowiec zawiera zazwyczaj wiele umów (każde miasto posiada wiele sklepów i sklepików, które chętnie współpracują z handlowcami, w celu zaopatrzenia magazynów w artykuły spożywcze).
Niestety, niewiele ogłoszeń zawiera informacje o wynagrodzeniu, przez co kandydat nie jest pewny, czy dane stanowisko zaspokoi jego potrzeby finansowe. Stwierdzenie „oferujemy atrakcyjne zarobki” jest niezbyt trafne i nic nie mówi o potencjalnej pensji.
Lokalizacja miejsca pracy
Nie ukrywajmy również, że kluczowe znaczenie ma miejsce pracy. Jeśli poszukujesz pracy stacjonarnej zapewne chciałbyś ją znaleźć jak najbliżej Twojej okolicy. Dojazd do miejsca pracy to kolejny czas poza domem, który wiele osób wlicza w czas pracy. Przykładowo, pracując 8 godzin dziennie i dojeżdżając do biura w 30 minut (powrót do domu to kolejne 30 minut) poświęcamy na wszystko łącznie 9 godzin. Zwróć uwagę, że czas dojazdu nie zależy tylko od dzielących kilometrów. Na wsiach czy w małych miasteczkach, pomimo dłuższej odległości, czas dojazdu może okazać się zdecydowanie szybszy niż w mieście, gdzie zapewne po drodze napotkamy na korki czy roboty drogowe. Sprawdzaj zatem czas dojazdu do potencjalnego miejsca pracy i porównaj go w zależności od różnych środków transportu.
Praca jako kasjer/sprzedawca zazwyczaj jest pracą w konkretnym miejscu. Inaczej sytuacja wygląda jako przedstawiciel handlowy, który w swoich obowiązkach może mieć dojazdy do klienta na danym terenie. Czas dojazdu jest w tym przypadku wliczany do czasu pracy. Jest jednak spora grupa przedstawicieli handlowych, którzy nie spotykają się face to face z klientami, a jedynie kontaktują się z nimi telefoniczne lub mailowo z biura lub ze swojego domu (przy pracy zdalnej). Lokalizacja pracy handlowca zależy więc od rodzaju tej pracy (zdalna, stacjonarna w biurze czy wyjazdowa).
Czas i godziny pracy
W ogłoszeniach pożądana jest informacja odnośnie czasu pracy. Poszukaj informacji, w jakich godzinach jest ona przewidziana. Mogą to być stałe godziny, np. praca od 8 do 16, lub praca elastyczna, gdzie pracownik sam decyduje, w jakich godzinach pracuje. Praca może odbywać się również w trybie zmianowym lub 4-brygadowym.
Jeśli brakuje w ogłoszeniu informacji o godzinach pracy, warto o nie zapytać ogłoszeniodawcę.
Długość cyklu sprzedaży
Jeśli szukasz pracy w handlu, zapewne ważna jest dla Ciebie również długość cyklu sprzedaży. Pozwala określić kiedy pracownik może spodziewać się pierwszej premii i jak mogą wyglądać jego realne przychody. Profesjonalnie napisane ogłoszenia dla specjalistów ds. sprzedaży powinny zawierać informacje odnośnie długości cyklu sprzedaży. Może trwać on od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Zdecyduj, jaka długość cyklu Cię najbardziej interesuje i poszukaj ofert w tych widełkach.
Baza kontaktów i leady
Zwróć uwagę, czy ogłoszeniodawca zamieścił w ofercie informację o bazie kontaktów. Będziesz wtedy miał świadomość, czy w potencjalnej pracy będziesz polegał tylko na sobie w kwestii prostectingu i budowania bazy czy jednak otrzymasz pomoc w tym aspekcie.
Jeśli firma oferuje leady dla przedstawiciela handlowego, warto dopytać o nie podczas procesu rekrutacyjnego, tzn. na jaki rodzaj leadów możemy konkretnie liczyć (czy są to raczej zimne czy ciepłe leady).
Czy firma oferuje narzędzia pracy ułatwiające sprzedaż?
W niektórych branżach, takich jak branża handlowa, duże znaczenie mają narzędzia pracy.
Pracę jako przedstawiciel handlowy z pewnością ułatwią systemy wspierające sprzedaż, takie jak CRM.
Jeśli pracownik sprzedaży (lub nawet innej branży) pracuje zdalnie, jako narzędzie pracy może być konieczny laptop i/lub telefon służbowy.
Jeśli ogłoszeniodawca nie zapewnia narzędzi, których posiadanie ułatwiłoby i usprawniło wykonywanie obowiązków oraz poprawiło komfort pracy, warto poruszyć ten temat już na etapie rekrutacji, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Samochód jako narzędzie pracy
Pracownicy sprzedaży, których praca wiąże się z dojazdem do klienta, z pewnością cenią sobie narzędzie pracy w postaci samochodu służbowego. Jest to po pierwsze niezbędny element jeśli chodzi o wspomniane dotarcie do klientów.
Z drugiej strony, posiadanie auta służbowego może mieć wpływ na poczucie prestiżu pracownika, zwłaszcza, gdy otrzyma on pojazd o satysfakcjonującej go klasie. W pracy sprzedaży możemy spotkać następujące klasy:
- Klasa A np.: Toyota Aygo, Skoda Citigo lub podobny,
- Klasa B np.: Renault Clio, VW Polo lub podobny,
- Klasa C np.: Skoda Octavia, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra lub podobny,
- Klasa CrossOver np.: Nissan Qashqai, VW,
- Tiguan, Ford Kuga lub podobny,
- Klasa D np.: Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat lub podobny,
- Klasa D+ np.: BMW seri 3, Volvo S60, Audi A4 lub podobny,
- Klasa E np.: BMW serii 5, Volvo S80, Audi A6 lub podobny,
- Klasa Eco np.: Toyota Auris Hybrid lub podobny,
- Klasa LCV MAXI np.: Peugeot Boxer lub podobny,
- Klasa LCV np.: Renault Kangoo Express lub podobny,
- Klasa M np.: Peugeot Partner lub podobny,
- Klasa SUV np.: Volvo XC60/90, Audi Q5/97, BMW X5 lub podobny.
Kolejne pozytywne emocje mogą wystąpić wtedy, gdy pracodawca użycza samochodu również do użytku prywatnego. Pozwala to uniknąć kosztów powiązanych z zakupem paliwa, bieżącą eksploatacją własnego samochodu, wymianą opon czy serwisowaniem pojazdu.
Benefity dla pracowników sprzedaży
Benefity z pewnością zachęcają kandydatów do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Mogą nimi być właśnie wspominane wcześniej systemy wspierające sprzedaż, telefon, laptop czy samochód służbowy. Wymienienie ich w ogłoszeniu z pewnością jest pozytywnie odbieranie przez pracowników sprzedaży ale i również przedstawicieli innych profesji.
Karty sportowe, np. Multisport czy Medicover Sport, prywatna opieka medyczna czy ubezpieczenie grupowe stają się standardem w ofertach pracy. Oczekiwania pracowników stają się co raz większe. Rozglądają się zatem za dodatkowymi benefitami. Uwagę mogą zwrócić bony podarunkowe, dofinansowania urlopu, posiłki dla pracowników itp.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jakich benefitów możesz się spodziewać, przeczytaj artykuł pt.: "Jakie benefity zaoferować pracownikom sprzedaży?"
Termin zakończenia rekrutacji
Wiele osób aplikuje nie na jedną, a na kilka ofert pracy. Często towarzyszy temu myśl „jak z jednego ogłoszenia się nie odezwą, to może odezwą się z innego”. Jednak udział w kilku procesach rekrutacyjnych w jednym czasie może blokować kandydata, zwłaszcza gdy ogłoszeniodawca złoży mu propozycję zatrudnienia. Warto zatem już na początku rekrutacji podpytać się, ile będzie trwała rekrutacja i kiedy planowane jest jej zakończenie. Jeśli wyznaczony termin minie warto skontaktować się z osobą rekrutującą z prośbą o informację odnośnie swojej osoby.
Specjalistyczny portal pracy dla ludzi sprzedaży - pracahandlowiec.pl!
Dowiedziałeś się już, na co zwracać uwagę podczas przeglądania ofert pracy, jednak na żadnym portalu do tej pory nie mogłeś znaleźć oferty, która zawierałaby niezbędne informacje dla pracownika sprzedaży? Dobrze trafiłeś!
Nie musisz już przeglądać tysięcy nietrafionych ofert. W Polsce funkcjonuje jedyny taki specjalistyczny portal pracy dla ludzi z branży handlowej - pracahandlowiec.pl. Możesz tam założyć darmowe konto dla pracownika i aplikować 1 kliknięciem.
Ogłoszenia na tym portalu są odpowiednio skonstruowane i zawierają wszystkie ważne informacje dla osób poszukujących pracy na stanowiskach sprzedażowych. Możemy znaleźć w nich takie informacje, jak: forma zatrudnienia, rodzaj pracy (zdalna, wyjazdowa, stacjonarna), obecność samochodu, wysokość pensji i prowizji (nie wszyscy pracodawcy podają wynagrodzenie), długość cyklu sprzedaży, przewidywana data zatrudnienia, jaki produkt będzie sprzedawany, do jakiego klienta będzie kierowana sprzedaż (B2B, B2C, B2B2C), czy jest obecna baza kontaktów itp. W wyszukiwaniu ofert pomogą Ci specjalne filtry, które również zostały stworzone odpowiednio pod sprzedaż. Na co więc czekasz? Skorzystaj z portalu, który jest TOP OF THE TOP jeśli chodzi o oferty pracy w sprzedaży!
Jakich informacji najczęściej brakuje w ogłoszeniach o pracę? Opinia kandydatów
Według Raportu "Hays Poland - (Nie)jawne oferowane wynagrodzenie 2018", według kandydatów, najczęściej brakujące informacje w ogłoszeniach o pracę to:
- Wysokość wynagrodzenia: 87%,
- Informacje o godzinach pracy: 45%,
- Terminy aplikowania i kolejne etapy rekrutacji: 38%,
- Lokalizacja: 27%,
- Nazwa pracodawcy: 26%,
- Dostępne narzędzia pracy: 21%,
- Oferowane świadczenia dodatkowe: 19%,
- Zakres obowiązków: 17%,
- Wartości, jakimi kieruje się firma: 16%,
- Forma zatrudnienia: 15%,
- Informacje o firmie: 12%.
---
Poszukujesz pracy w sprzedaży?
Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!
- Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
- Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
- Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.