Zarządzanie sprzedażą Czym jest newsletter i jak go stworzyć, aby nie trafił do spamu? Sprawdź 11 wskazówek!

Czym jest newsletter i jak go stworzyć, aby nie trafił do spamu? Sprawdź 11 wskazówek!

Co to jest newsletter?

Newsletter to regularnie wysyłane wiadomości przez firmę do konkretnej listy subskrybentów (odbiorców). Może zwierać informacje, wiadomości, ciekawostki lub inne interesujące treści, w tym treści graficzne, przeznaczone dla konkretnej grupy docelowej.

Newslettery są potężnym narzędziem marketingowym, które pozwala firmom i organizacjom na utrzymanie bezpośredniego kontaktu z klientami oraz budowanie długotrwałych relacji. Regularne wysyłanie wartościowych treści może znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców i wspierać cele biznesowe. Newsletter pozwala utrzymywać dotychczasowych konsumentów oraz pozyskiwać nowych. W końcu najważniejszym celem tworzenia newslettera jest zwiększenie sprzedaży.

Jednym z największych wyzwań, z którym borykają się twórcy newsletterów są otwieralność wiadomości, przerzucanie ich do spamu i w ostateczności rezygnacja z subskrybcji. Przecież nawet najlepiej napisany i atrakcyjnie zaprojektowany newsletter nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli odbiorcy go nie zobaczą! Co zrobić, by Twój newsletter w końcu zaczął działać? Zapraszamy do zapoznania się na naszymi wskazówkami!

A jeśli dopiero planujesz wysyłkę pierwszych wiadomości i zastanawiasz się, jak pozyskać odbiorców, zajrzyj do artykułu pt. Email mailing, czyli jak zyskać klientów za pomocą newslettera?

 

 

1. Identyfikacja potencjalnych klientów i określonej grupy odbiorców

Jeśli chcesz tworzyć skuteczny newsletter, koniecznością jest dopasowanie treści do odbiorców. Próba zadowolenia wszystkich zazwyczaj przynosi przeciętne rezultaty. Aby Twój newsletter był naprawdę skuteczny, musisz dobrze poznać swoich odbiorców i dostosować treści do ich potrzeb. Dlatego nawet jeśli chcesz przesyłać treści do różnych grup odbiorców, najlepiej dla każdego segmentu stworzyć osobną listę mailingową. Zgromadź o Twoich odbiorcach zarówno podstawowe informacje, jak i te bardziej specyficzne. Im więcej, tym lepiej.

 

2. Odbiorcy z listy mailingowej

Możesz podzielić odbiorców na grupy według takich kryteriów, jak demografia, wiek, zachowania zakupowe, zainteresowania czy etap w cyklu zakupowym. Dzięki temu możesz dostarczać bardziej trafne i personalizowane treści, co zwiększa zaangażowanie i poprawia wskaźniki otwarć oraz kliknięć.

Unikaj tworzenia newslettera „dla wszystkich” – im bardziej precyzyjnie dostosujesz treści, tym większa szansa, że przyciągniesz uwagę i w efekcie otrzymasz zainteresowanych subskrybentów.

 

 

3. Obszar "above the fold"

Above the fold to obszar widoczny bez konieczności przewijania ekranu. To właśnie ta przestrzeń rozstrzyga, czy czytelnicy zdecydują się czytać dalej czy szybko wyjdą z Twojej wiadomości. Dlatego ważnym zadaniem obszaru "above the fold" jest dostarczanie informacji, szczególnie interesujących dla odbiorcy oraz zachęcających do dalszego eksplorowania treści. Oprócz tego warto w tym miejscu zawrzeć pierwsze Call to Action (wezwanie do działania) np. Czytaj dalej, Sprawdź więcej, Kup teraz itp.

 

4. Temat wiadomości

To, czy czytelnik kliknie w maila czy nie, w przeważającej części zależy od tego, co umieścisz w temacie wiadomości.

Nagłówki powinny być krótkie i zwięzłe, a z drugiej strony dobrze by zawierały w sobie słowa kluczowe. Niektórzy twórcy chętnie korzystają z nagłówków ze spersonalizowanym tematem, zawierającym najczęściej imię odbiorcy.

Różne nagłówki warto testować za pomocą testów A/B.

 

 

5. Struktura tekstu i aranżacja graficzna

Zanim subskrybent zabierze się do czytania, ocenia całość newslettera wizualnie. Przejrzysty układ graficzny jest podstawą! Nikt nie ma ochoty czytać ściany tekstu. Zbyt długie treści są po prostu zniechęcające, dlatego bardzo ważne jest to jak dzielisz tekst.

Jakich zasad warto się trzymać?

  • Stosuj krótkie akapity, są o wiele przyjemniejsze dla oka.
  • Korzystaj z punktorów.
  • Używaj podziału na sekcje.
  • Umieszczaj zdjęcia jako przerywniki.
  • Sprawdzaj czy CTA są widoczne oraz czy kliknięcie w nie, nie będzie stanowić dla potencjalnego klienta problemu.

Wygląd newslettera jest równie ważny, co jego treść. Dbaj o spójność wizualną również pod kątem kolorystycznym. Najlepszym pomysłem jest po prostu korzystanie z kolorów przewodnich marki.

 

6. Wartościowe treści

Zastanów się na czym opierasz swój content marketing? Jakie tworzysz posty w social mediach, jakie treści wrzucasz na bloga firmowego? I przede wszystkim: czy to naprawdę interesuje Twoją grupę docelową? Te podstawowe pytania pozwolą Ci się zastanowić nad treściami, które produkujesz.

Treść również decyduje o tym czy newsletter przyniesie dobre wskaźniki konwersji! Nawet, jeśli Twój czytelnik na podstawie nagłówka zdecyduje się na kliknięcie wiadomości, po zobaczeniu nudnej i przeciętnej treści, szybko przerwie czytanie i natychmiast opuści maila.

Wiadomości, które trafiają do skrzynki odbiorczej Twoich subskrybentów powinny być interesujące, intrygujące, wzbudzać w czytelnikach emocje. Powinny także być dopasowane do oczekiwań odbiorców, a z drugiej strony te oczekiwania budować. Krótko mówiąc, dbaj o to, by treści były po prostu przydatne i użyteczne, czyli dostarczały odbiorcom jakąś realną wartość.

Oczywiście informowanie o nowych produktach i kodach rabatowych jest ważne, ale postaraj się również przesyłać klientem treści edukacyjne lub branżowe newsy. Dbaj o różnorodność szczególnie na początku, gdy jeszcze do końca nie jesteś pewny, jakie tematy najlepiej się klikają.

 

 

7. Przycisk CTA

Swoją uwagę poświęć również przyciskom CTA (Call to Action) umieszczonym w wiadomościach. Wezwania do działania są jednym z najważniejszych elementów, bo tak naprawdę przez nie użytkownik przechodzi do konkretnej czynności na której nam zależy, np. zapisanie się na wydarzenie, dokonanie zakupu, przeczytanie artykułu lub pobranie materiału.

Przycisk CTA zazwyczaj znajduje się w dolnej części wiadomości. Do poprawy wyników sprzedaży może przyczynić się również umieszczenie CTA w obszarze "above the fold".

Przyciski powinny być widoczne i jednoznacznie komunikować, czego oczekujesz od czytelnika. Jeśli sądzisz, że Twój subskrybent się domyśli - nie, nie domyśli się, a przynajmniej nie każdy. Unikaj przycisków typu "Kliknij tutaj". Zamiast tego napisz "Zapisz się teraz", "Przeczytaj więcej", Pobierz za darmo" itd.

Pamiętaj również, że przycisk powinien odróżniać się kolorystycznie od reszty wiadomości, po prostu od razu rzucać się w oczy. W przyciskach CTA także warto zastosować personalizację, np. "Anno, pobierz przewodnik za darmo!" oraz testować różne warianty za pomocą testów A/B.

 

8. Czas wysyłki newsletterów

Równie ważną kwestią jest czas wysyłania wiadomości email do Twoich odbiorców. Idealny moment jest zależny od konkretnej branży, grupy docelowej i innych czynników. Czy Twoi czytelnicy otwierają wiadomości w pracy? A może dopiero wieczorem, leżąc na spokojnie na kanapie? By się tego dowiedzieć warto testować wysyłkę wiadomości o różnych porach, a następnie sprawdzać kiedy maile mają najwyższe współczynniki otwarć oraz kliknięć.

Po czasie, gdy lepiej poznasz swoich odbiorców, warto przyzwyczaić ich do jednej stałej pory i godziny i na przykład wysyłać newsletter zawsze w poniedziałki o 18.

 

 

9. Systematyczność

I właśnie to wiąże się z kolejnym punktem, czyli systematycznością. Wysyłanie wiadomości o stałych porach pomaga budować relację, zaangażowanie oraz odpowiada na oczekiwania odbiorców.

Poza tym regularne dostarczanie wartościowych treści wpływa na Twoją wiarygodność, a tym samym wzrost zaufania czytelników. Mając stały harmonogram, Tobie również łatwiej będzie planować przyszłe treści oraz kampanie mailingowe.

Pamiętaj jednak, by ilość wysyłek dostosować do potrzeb odbiorców, a nie harmonogramu, który z czasem może stracić swoją skuteczność. Kontroluj sytuacje na bieżąco i określaj optymalną częstotliwość wysyłki.

 

10. Optymalizacja pod urządzenia mobilne

Tworząc newsletter pamiętaj, że zdecydowana większość osób otwiera maile na urządzeniach mobilnych. Aby Twoje maile były czytelne również na telefonach i tabletach, zadbaj o użycie responsywnych szablonów, czyli takich, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów. Warto skupić się na także wyborze odpowiedniego rozmiaru dla przycisków CTA, tak by odbiorcy nie mieli problemów z kliknięciem w zbyt małe okienka. Zadbaj również o wystarczająco duży rozmiar czcionki.

Postaw na prostotę i czytelność. Nie dodawaj zbyt wielu elementów, które szczególnie na telefonach, mogą być przytłaczające dla odbiorcy. Pamiętaj, że wizualna atrakcyjność newslettera jest równie ważna, co jego treść.

 

 

11. Analiza skuteczności

Analizuj, jakie rezultaty przynoszą Twoje treści. Co warto mierzyć?

  • Wskaźnik otwarć (Open Rate) - procent odbiorców, którzy otworzyli newsletter.
  • Wskaźnik kliknięć (Click-Through Rate, CTR) - procent odbiorców, którzy kliknęli na link w newsletterze.
  • Wskaźnik konwersji (Conversion Rate) - procent odbiorców, którzy dokonali zakupu lub wykonali inną akcję po otrzymaniu newslettera.
  • Wskaźnik rezygnacji (Unsubscribe Rate) - procent odbiorców, którzy zrezygnowali z otrzymywania newslettera.
  • Wskaźnik oznaczeń jako spam (Spam Complaint Rate) - to procent odbiorców, którzy oznaczyli newsletter jako spam.
  • Testy A/B - sprawdzenie dwóch różnych ustawień wysyłki, testy A/B pomagają w optymalizacji newslettera.

 

Podsumowanie

Skuteczność newsletterów zależy od kilku kluczowych elementów, które wspólnie przyczyniają się do osiągnięcia zamierzonych celów, takich jak zwiększenie zaangażowania odbiorców, poprawa wskaźników otwarć i kliknięć, a także budowanie lojalności i zaufania do marki, a finalnie wzrost sprzedaży.

Efektywność wysyłanych wiadomości wynika z dobrze zaplanowanej i starannie przemyślanej strategii, która obejmuje personalizację, przyciągające nagłówki, wartościowy tekst, profesjonalny wygląd, strategiczne umiejscowienie przycisków CTA, odpowiedni czas wysyłki, optymalizację pod urządzenia mobilne, systematyczność podejmowanych działań oraz ich wnikliwa analiza. Każdy z tych czynników ma kluczowe znaczenie w przyciąganiu uwagi odbiorców, ich angażowaniu i zachęcaniu do podjęcia określonych działań, co w efekcie przekłada się na sukces całej kampanii newsletterowej.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.