Zarządzanie sprzedażą Jak przeprowadzić onboarding pracownika w formie zdalnej?

Jak przeprowadzić onboarding pracownika w formie zdalnej?

Witaj w piątej części cyklu pt. "Onboarding w sprzedaży".

Chcesz mieć kwestię onboardingu w małym paluszku? Sprawdź poprzednie artykuły!

➡️ Część I: Co to jest onboarding handlowca? Nowoczesna definicja procesu onboardingu w dziale sprzedaży

➡️ Część II: Jak przeprowadzić skuteczny onboarding pracownika sprzedaży? Tych błędów koniecznie musisz uniknąć!

➡️ Część III: Dlaczego warto inwestować w onboarding handlowca?

➡️ Część IV: Czym jest i jak przeprowadzić preonboarding pracownika sprzedaży?

➡️ Część V:  Jak przeprowadzić onboarding pracownika w formie zdalnej?

➡️ Część VI: Onboarding pracownika sprzedaży. Wady i zalety onboardingu

 

Onboarding online

Nowoczesne przedsiębiorstwa coraz częściej umożliwiają swoim pracownikom pracę zdalną. Wraz z tym trendem, wielu pracodawców zaczęło analizować, w jaki sposób przeprowadzić efektywny onboarding, podczas, gdy wszyscy pracownicy pracują zdalnie. Przeprowadzenie procesu adaptacyjnego nowo zatrudnionej osoby w formie zdalnej jest dużym wyzwaniem, ale również kreuje szanse na wypróbowanie innowacyjnych metod oraz korzystnie wpływa na wizerunek firmy.

Realizacja procesu wdrożenia dla nowego pracownika z działu sprzedaży w formie online, wymaga dobrego przygotowania, zaangażowania oraz skorzystania z nowoczesnych rozwiązań. Można zauważyć różnicę pomiędzy onboardingiem przeprowadzonym w formie online, a wdrożeniem stacjonarnym. Oba procesy mają na celu wprowadzenie pracownika do życia w firmie i poznania przez niego klientów i produktów, które będzie sprzedawał, natomiast będą się one różnić metodą realizacji.

Onboarding online jest przeprowadzony w formie zdalnej, przy użyciu nowoczesnych narzędzi i portali internetowych np. teams, zoom itp. W zakres wdrożenia online mogą wchodzić prezentacje online, wideoinstrukcje, interaktywne materiały szkoleniowe, wideokonferencje, czaty na żywo lub wiadomości z instrukcjami.

 

 

W kontekście onboardingu stacjonarnego mówimy o spotkaniu face to face. Może to obejmować szkolenia na żywo, warsztaty, spotkanie z zespołem lub klientem. W tym rodzaju procesu ważne jest zapewnienie bezpośredniego kontaktu opiekuna z wdrażaną osobą i udzielenie jej podstawowych informacji.

Oba modele wdrożenia mają swoje zalety i wady w zależności od konkretnego przedsiębiorstwa oraz pracownika. Ważne jest, aby być elastycznym i indywidualnie podchodzić do pracownika, by jak najszybciej skutecznie mógł rozpocząć sprzedaż.

W tym artykule skupimy się na tym, w jaki sposób przeprowadzić skuteczny onboarding zdalnie. Przedstawimy kilka kluczowych kwestii, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem pierwszego dnia pracy nowego pracownika zatrudnionego w dziale handlowym w formie zdalnej.

 

1. Materiały onboardingowe

Pierwszym etapem w procesie adaptacji pracownika zdalnego jest stworzenie kompleksowych materiałów, które ułatwią pracownikowi poznanie struktury organizacyjnej firmy, celów strategicznych oraz poznanie wszystkich informacji na temat firmy.

Nowym pracownikom w procesie onboardingu zdalnego udostępniane są materiały online, aby zdobyli wiedzę dotyczącą firmy i produktów, które będą sprzedawać. Ważne jest zapewnienie łatwego dostępu do zasobów i wsparcie online dla uczestników szkolenia w celu ułatwienia wdrożenia.

 

 

2. Zespół onboardingowy

Istotnym elementem skutecznego onboardingu jest utworzenie zespołu, który będzie odpowiedzialny za wprowadzenie nowej osoby do zespołu i organizacji. W skład zespołu mogą wchodzić przedstawiciele różnych działów, takich jak dział HR, IT, marketingu lub handlowy.

Zapewni to wsparcie w różnych aspektach onboardingu, od technologii po procesy biznesowe.

 

3. Technologia i narzędzia

Bardzo ważne jest, aby przed rozpoczęciem pracy nowego pracownika, zweryfikować, czy ma on dostęp do niezbędnych technologii i narzędzi wykorzystywanych w firmie, jak np. do służbowego komputera, oraz narzędzi do komunikacji wewnętrznej (Teams, Slack) oraz platform CRM, które są istotne w pracy handlowca.

 

4. Szkolenia i webinary wprowadzające

Przeprowadź szkolenia wprowadzające do organizacji, w trakcie których omówisz zakres zadań, opowiesz o produktach/usługach, które będzie sprzedawać handlowiec oraz przedstawisz mu członków zespołu. W trakcie takich szkoleń, dbaj o interakcje, nie pomijaj zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, a także zwróć uwagę na zadania praktyczne.

 

5. Opieka mentora i wsparcie

Wyznacz doświadczoną osobę z zespołu jako mentora nowego pracownika. Taka osoba może pomóc mu w szybszym zrozumieniu procedur obowiązujących w firmie, oferty handlowej oraz wdrożyć go w życie firmy. Takie rozwiązanie sprawi, że nowo zatrudniona osoba szybciej osiągnie pełną samodzielność i gotowość do sprzedaży, a proces adaptacyjny na danym stanowisku przebiegnie sprawniej.

 

6. Kalendarz onboardingu

Ułóż indywidualny kalendarz onbordingu, który będzie zawierać zadania oraz terminy w twojej firmie. Da to pracownikowi jasny plan tego, czego może się spodziewać w przeciągu pierwszych dni, tygodni, a nawet miesięcy pracy. Przede wszystkim, zminimalizuje to niepewność oraz zamieszanie nowego pracownika.

 

7. Regularna komunikacja

Proces wdrożenia w nowym miejscu pracy to ze strony pracownika zawsze stres. Dobre przygotowanie to nie wszystko. Kluczową rolę onboardingu zdalnego odgrywa jasna komunikacja. Bardzo ważne jest organizować regularne spotkania, zarówno indywidualne z pracownikiem, ale również w całym zespole. Dzięki tym spotkaniom, na bieżąco będziemy mieć informacje odnośnie postępów pracownika i będziemy mogli udzielić odpowiedzi na wszystkie jego ewentualne pytania.

 

 

8. Informacja zwrotna i dostosowanie

Bądź otwarty na feedback od pracownika dotyczący przeprowadzonego wdrożenia. Dopytaj go, z jakimi trudnościami się zmierzył, co powinno być lepiej zorganizowane w przyszłości oraz jakie dodatkowe narzędzia byłyby przydatne. Dzięki temu, proces onboardingu można udoskonalić i sprawić, że będzie skuteczniejszy, a jego efektywność wzrośnie.

 

9. Wdrażanie w realne projekty

Po uzyskaniu przez pracownika wiedzy oraz umiejętności, wprowadź go w aktualne projekty. To pozwoli mu na praktyczne wykorzystanie informacji zdobytych w trakcie szkoleń, co jest kluczowe w pracy handlowca w nowej firmie.

 

10. Monitoring i wsparcie po onboardingu

Pamiętaj, aby monitorować proces onboardingu i po rozpoczęciu pracy przez handlowca regularnie utrzymywać z nim kontakt. Zapewni to wsparcie w razie pytań, pomoże w pokonywaniu napotykanych trudności i umożliwi kompleksowe wdrożenie do zespołu.

 

 

Podsumowanie

Adaptacja nowo zatrudnionej osoby to cały proces, na który składa się kilka etapów. Choć może zająć kilka tygodni pracy, odpowiednie wdrożenie do danej organizacji, w dłuższej perspektywie, bardzo się firmie opłaca.

Podczas procesu onboardingu warto skorzystać z usługi Bezpieczny dział handlowy, dzięki której poznasz dokładnie poziom kompetencji nowo zatrudnionej osoby. Ta wiedza pozwoli Ci już od samego początku pracować nad cechami i umiejętnościami pracownika, wymagającymi szlifowania.

Zrealizowanie onboardingu zdalnego pracownika handlowego to trudne zadanie, ale przy odpowiednim planowaniu, zaangażowaniu wszystkich współpracowników i wykorzystaniu technologii, może zapewnić doskonały rezultat. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie materiałów, przemyślany program szkolenia oraz ciągła komunikacja i wsparcie na każdym etapie procesu.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.