Facebook Ads – czyli czym są i jak działają reklamy na Facebooku?
Witaj w cyklu na temat roli Social Mediów w sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami z cyklu:
Część II: Czy Instagram pomoże mi sprzedawać?
Część III: Facebook Ads – czyli czym są i jak działają reklamy na Facebooku?
Część IV: Jak ustawić reklamę na LinkedInie, czyli jak działają kampanie LinkedIn Ads?
Część V: Co to jest reklama Google Ads i jak ją ustawić?
Część VI: Fanpage na Facebooku - jaką strategię objąć, aby fanpage odniósł sukces?
Promowanie swoich usług i produktów na Facebooku
Facebook nie jest tylko portalem społecznościowym służącym do dzielenia się swoimi zdjęciami i filmikami ze znajomymi. To również świetne narzędzie wspomagające prowadzenie i promowanie Twojej firmy/marki. Możesz pokazać swoją markę w social mediach, zawierać wszelkie informacje o oferowanych produktach bądź usługach.
Aby zyskać nowych klientów i zmaksymalizować sprzedaż oczywiście konieczne jest profesjonalne prowadzenie swojego konta firmowego. Jednak zasięgi Twojej firmy możesz również zwiększyć za pomocą płatnej promocji w postaci kampanii Facebook Ads.
Czym jest Facebook Ads?
Kampanie Facebook Ads to kampanie reklamowe, które emitowane są na Facebooku, Instagramie, Messengerze i Audience Network. Pozwalają na promowanie produktów lub usług szerszej grupie odbiorców - tym, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani reklamą i mogą podjąć wobec niej konkretne działania, typu kliknięcie w link przekierowujący na stronę z wybranym produktem.
Czym jest menedżer reklam na Facebooku?
W menedżerze reklam znajdziesz niezbędne narzędzia do tworzenia i edytowania kampanii, zarządzania miejscem i czasem ich emisji, zarządzenia budżetem oraz monitorowania ich skuteczności. Co ważne, menedżera reklam możesz używać nie tylko na komputerze czy laptopie, ale również na telefonie, co pozwala na użytkowanie go w każdej chwili. Wystarczy pobrać aplikację Menedżera Reklam.
Gdzie znajdę menedżera reklam?
W menedżera reklam możesz wejść bezpośrednio, używając przeglądarki internetowej lub poprzez Meta Business Suite.
Meta Business Suite to narzędzie, które pozwala zarządzać profilem profesjonalnym na Facebooku, w tym na tworzenie kampanii reklamowych. Aby przejść na menedżera reklam należy najpierw wejść na stronę Meta Business Suite, a następnie kliknąć kolejno -> Wszystkie Narzędzia -> Menedżer reklam.
Kampania, zestaw reklam i reklama, czyli jak wygląda tworzenie kampanii reklamowych?
Kampanie reklamową tworzymy przez kliknięcie przycisku "Utwórz". Struktura menedżera reklam składa się z kampanii, zestawu reklamowego i reklamy. Każdy z tych poziomów odpowiada za inne zadania.
Z poziomu kampanii określasz typ zakupu i cel kampanii.
Ważne jest wybranie odpowiedniego typu zakupu, który wpływa na sposób płatności, targetowanie i pomiar reklam. Mamy do wyboru 2 typy zakupu: Aukcje lub zasięg i częstotliwość.
Cel kampanii określa, jakie zadanie ma spełniać cala kampania. Przykładowo, przy wyborze celu "ruch" użytkownicy Facebooka są kierowani do miejsca docelowego po kliknięciu w przycisk, np. na dany produkt na stronie internetowej. Z kolei dzięki celowi "Aktywność" zwiększysz np. liczbę wiadomości, wyświetlenia filmu czy aktywność dotyczącą posta. Cel "Promocja aplikacji" zwiększy natomiast pobrania aplikacji. Stąd wszystko zależy, co konkretnie chcesz osiągnąć tworząc kampanie Facebook Ads.
Na poziomie kampanii określasz również, czy Twoja kampania należy do tak zwanej "Szczególnej kategorii reklam", takich jak kredyt, zatrudnienie, nieruchomości, tematy społeczne, wyborcze lub polityczne.
W zestawie reklam masz możliwość określenia grupy odbiorców, do których trafi Twoja reklama. Możesz wybrać wiek, płeć (nie zawsze te dwie opcje są dostępne), lokalizację, języki czy szczegółowe opcje targetowania, czyli dane demograficzne, zainteresowania i zachowania, które powinny cechować grupę odbiorców. W dodatku należy wybrać budżet (dzienny lub całkowity), czas trwania (harmonogram) oraz określić umiejscowienie reklam (automatyczne lub ręczne). Wszystko wpływa na to, czy reklama będzie skuteczna.
Kolejny krok to stworzenie reklamy, która będzie wyświetlała się odbiorcom. Komu ma się wyświetlać, co ma osiągnąć, jaki budżet ma wydać ustalone było w poprzednich krokach. Została tylko odpowiedź na pytanie: co ma się wyświetlać? Na tym etapie dodajesz już istniejący lub samodzielnie tworzysz post, który będzie reklamą. To, co powinieneś zawrzeć w treści reklam, jaki format reklamy możesz wybrać jest zależne od wybranego celu reklamowego. Przykładowo, wybierając cel "ruch" dodajesz, oprócz multimediów i tekstu, miejsce docelowe, do którego ma zostać wysłany użytkownik po kliknięciu przycisku. Po prawej stronie wyświetla się podgląd reklamy Facebook Ads, czyli jak finalnie będzie wyświetlała się ona użytkownikom.
Gdy wszystkie opcje przejdziesz pomyślne i nigdzie nie wyświetla Ci się czerwony trójkąt z wykrzyknikiem w środku (świadczy o błędzie na którymś z etapów tworzenia całej kampanii) to możesz kliknąć przycisk "Opublikuj". Jeśli tego nie zrobisz, reklama zapisze się w wersji roboczej.
Co ciekawe, w każdej kampanii możesz mieć kilka zestawów reklam podlegających pod tą kampanię, a w każdym zestawie reklam kilka reklam podlegających pod dany zestaw reklam.
Jak działają reklamy Facebook Ads?
Działanie reklam Facebook zależy głównie od ustalonego celu całej kampanii. Nie mniej jednak ogólny model działania jest taki sam - reklamy mają za zadanie wyświetlać się potencjalnie zainteresowanym użytkownikom i realizować założony cel.
Reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy już interesowali się Twoimi produktami (np. poprzez częste pobyty na Twoim profilu firmowym) oraz tym, którzy nie znają jeszcze Twojej firmy a może zainteresować ich Twoja oferta. Wyświetlanie się reklamy nowym użytkownikom buduje świadomość o marce w co raz szerszej grupie odbiorców.
Reklama przekonuje niezdecydowanych użytkowników do konwersji (dokonania zakupu w sklepie internetowym, zostawienia kontaktu itp. - w zależności co jest Naszym celem). Przekonywanie to następuje między innymi poprzez kilkukrotne wyświetlanie się reklamy danemu użytkownikowi, gdyż użytkownicy zazwyczaj widząc reklamę po raz pierwszy nie są jeszcze pewni, czy chcą dokonać konwersji a potem zapominają od jakiej firmy widzieli ofertę. Dlatego reklama również przypomina im o Twojej działalności.
Skąd jednak Facebook wie, kto może być zainteresowany ofertą danej firmy?
Portal społecznościowy jest ogromną bazą informacji o jego użytkownikach. Zna ich zainteresowania, wiek, płeć, wie czy aktywnie lajkują, komentują posty itd.. Algorytm Facebooka analizując wszystkie informacje pozwala na wyświetlanie reklam odpowiedniej grupie odbiorców. Dzięki temu reklamy doprowadzają do wielu realizacji (mogą być to np.: zakup, przejścia na stronę sklepu, pobranie aplikacji, wyświetlenia filmu czy rozmowa telefoniczna).
Korzyści wynikające z reklamy Facebook Ads
Kampanie mają za zadanie przynosić szereg korzyści dla firm, które ich używają. Skuteczna reklama to benefity takie jak:
- niskie koszty reklamy,
- wyświetlanie się reklamy konkretnej grupie odbiorców (o konkretnych zainteresowaniach, wieku itp.),
- większa świadomość potencjalnych klientów oraz potencjalnych partnerów biznesowych (budowanie świadomości marki),
- stworzenie bądź rozbudowywanie lojalnej i zaangażowanej społeczności,
- lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (przekierowywanie ruchu na stronę pozwala na lepsze pozycjonowanie jej w internecie),
- zwiększenie sprzedaży Twoich usług lub produktów poprzez wyświetlanie ich potencjalnym klientom,
- zwiększenie liczby konkretnych konwersji (pozyskiwanie kontaktów, pobrania aplikacji, kliknięcia w link generujące ruch na wybranej stronie internetowej itp.),
- w razie gorszych wyników możesz w każdej chwili w łatwy sposób zarządzać daną kampanią, dokonać zmian w celu poprawy jej skuteczności.
Jak rozróżnić reklamę od zwykłego posta?
Wiele osób nie rozróżnia reklam od zwykłych postów, gdyż system wstawia reklamy na facebooku w treści, które użytkownicy facebooka przeglądają. Różnica polega na dopisku "Sponsorowane" lub "Post sponsorowany" pod zdjęciem profilowym fanpage'a w reklamie.
Do ilu użytkowników dociera reklama na Facebooku?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od typu zakupu, celu kampanii, budżetu, lokalizacji, opcji targetowania czy formatu reklamy.
Im większy budżet tym reklama powinna dotrzeć do większej liczby użytkowników. Jednak należy pamiętać, że liczba osób, którym ta reklama się wyświetla, a liczba osób faktycznie zainteresowanych reklamą i dokonujących konwersji to dwie inne liczby. To, że reklama wyświetli się danemu użytkownikowi nie oznacza, że faktycznie go ona zainteresuje i przyniesie korzyść w postaci np. dokonania zakupu. Ważny jest format danej reklamy, jej wygląd (ciekawa grafika, treść) co zwróci uwagę grupy odbiorców.
Skuteczne kampanie reklamowe
Pamiętaj - utworzona reklama nie znaczy skuteczna reklama. Często jest tak, że nawet jeśli ludzie wiedzą jak stworzyć kampanię w menedżerze reklam, nie są jednak pewni, czy zrobią ją samodzielnie na tyle skutecznie, żeby przynosiła zamierzone efekty.
Nie musisz być dobry we wszystkim. Czasami warto skorzystać z pomocy specjalistów, np. specjalisty ds. marketingu. Poniesie to oczywiście za sobą pewne koszty związane ze stworzeniem i skutecznym prowadzeniem kampanii. Jednak zastanów się, jakie koszty poniósłbyś wydając budżet na niewydajną kampanię, która nie spełni zamierzonego efektu.
Znajdź pracowników sprzedaży dzięki kampanii w Facebook Ads
Kampanie Facebook Ads pozwalają również na promowanie ofert pracy.
Portal pracahandlowiec.pl, czyli specjalistyczny portal pracy dla osób z branży handlowej umożliwia swoim klientom promowanie ofert pracy na stanowiska sprzedażowe przy użyciu kampanii Facebook Ads. Specjaliści tworzą od postaw indywidualne kampanie ogłoszenia (treści, grafika) oraz samodzielnie nimi zarządzają w celu przyciągania kandydatów, którzy najbardziej odpowiadają wytycznym danego ogłoszenia. Dodatkową korzyścią, oprócz otrzymywania jakościowych CV jest również budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
---
Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?
Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
- Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
- Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
- Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.