Zarządzanie sprzedażą Czy Instagram pomoże mi sprzedawać?

Czy Instagram pomoże mi sprzedawać?

Witaj w cyklu na temat roli Social Mediów w sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami z cyklu:

Część I: Co to jest social media marketing i jakie oferuje możliwości, czyli czy social media pomogą mi sprzedawać?

Część II: Czy Instagram pomoże mi sprzedawać?

Część III: Facebook Ads – czyli czym są i jak działają reklamy na Facebooku?

Część IV: Jak ustawić reklamę na LinkedInie, czyli jak działają kampanie LinkedIn Ads?

Część V: Co to jest reklama Google Ads i jak ją ustawić?

Część VI: Fanpage na Facebooku - jaką strategię objąć, aby fanpage odniósł sukces?

 

Instagram - aplikacja dla każdego

Instagram jest to fotograficzny serwis społecznościowy hostingu zdjęć, który jest połączony z aplikacją o tej samej nazwie.

Jest jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. Aplikacja przeznaczona jest głównie do dzielenia się atrakcyjnymi wizualnie treściami, którymi mogą być zdjęcia oraz krótkie filmy w postaci postów czy relacji. Udostępnione na Instagramie treści można znaleźć na profilu użytkownika. Taki profil może mieć każda osoba. Wystarczy założyć nowe konto na portalu.

 

 

Krótki przewodnik po aplikacji - Instagram krok po kroku

Rejestracja na portalu jest bardzo prosta i zajmuje około 1-2 minut. Wszystkie kroki są dokładnie opisane. Należy podać unikalną nazwę użytkownika oraz hasło. W dalszej kolejności podaje się dane kontaktowe w postaci adresu email i numeru telefonu, które są niezbędne do uwierzytelniania dwuskładnikowego oraz ewentualnego odzyskiwania hasła. Instagram prosi również o datę urodzenia, aby dostosować wyświetlane treści do wieku użytkownika. Te wszystkie informacje można później zmienić z poziomu ustawień. Dodaj też zdjęcie profilowe i opis, aby znajomi mogli Cię łatwiej znaleźć.

Po założeniu konta masz pełen dostęp do aplikacji. Na samym dole mamy 5 ikonek: domek, lupę, plus, ikonkę filmu i ikonkę naszego zdjęcia profilowego (o ile takie wstawiliśmy).

Zaczynając od prawej, po kliknięciu ikonki zdjęcia profilowego wyświetli Ci się Twój profil. Tam znajdują się posty, które udostępniłeś, Twoje zdjęcie profilowe oraz opis i liczba użytkowników, które obserwujesz oraz tych, którzy obserwują Ciebie.

Ikonka filmu wyświetla rolki, które algorytm instagrama uznał za interesujące dla Ciebie. Wyświetla rolki według Twoich zainteresowań czy niedawno przeglądanych treści.

 

 

Ikonka plusa służy publikowaniu zdjęć oraz krótkich filmików. Instagram umożliwia korzystanie z filtrów cyfrowych, w celu "upiększenia" postów. Możesz dodać opis do swoich postów, użyć hasztagów, dodać lokalizację, oznaczyć znajomych, wyłączyć możliwość komentowania oraz ukryć liczbę polubień. Przesyłanie postów trwa dosłownie chwile. Możliwe jest udostępnianie kilku zdjęć czy filmików w jednym poście.

Ikonka lupy umożliwia wyszukiwanie po wpisanym słowie/słowach kluczowych postów dopasowanych do Ciebie, użytkowników, lokalizacji, dźwięku i hasztagów (znaczniki). Wyświetlają się w tej zakładce również posty dopasowane do Twoich zainteresowań wybrane na podstawie algorytmu instagrama.

Ikonka domku wyświetla głównie posty osób, które obserwujesz, ale też posty sponsorowane lub posty, "które mogą Ci się spodobać". Aby zaobserwować danego użytkownika, należy wejść w jego profil i kliknąć przycisk "obserwuj". Posty możesz komentować i lajkować (dajesz „like” poprzez kliknięcie w serce pod postem).

W sekcji „domek” na samej górze po prawo są ikonki: serce i strzałka. Serce to są powiadomienia o polubieniach Twoich postów i relacji oraz zaobserwowaniach Twojego profilu. Ikonka strzałki przekieruje Cię do wiadomości od innych użytkowników.

Poniżej wyświetlają się okrągłe zdjęcia profilowe osób, które obserwujesz. Te osoby dodały relacje/story na instagramie, którą możesz obejrzeć klikając w zdjęcie, ale tylko przez 24 godziny (chyba, że użytkownik doda daną relacje do „wyróżnionych relacji”, które wyświetlają się na profilu pod bio). Jeśli chcesz dodać swoją własną relację, kliknij w swoje zdjęcie lub przesyń palcem w lewo.

 

 

Sprzedaż na instagramie - poznaj potencjał

Internet i E-commerce rośnie w siłę. Wpływa to na przemianę kanałów społecznościowych, które wprowadzają rozwiązania dedykowane sprzedawcom oraz umożliwiają monetyzację treści. Dotyczy to również Instagrama, który może być skuteczną częścią strategii e-commerce.

Coraz większa ilość sprzedawców dostrzega wartość tej aplikacji dla reklamy i sprzedaży. "Insta" otwiera szerokie spektrum możliwości dotarcia do nowych klientów, wpływa na ich wybory i preferencje zakupowe.

Poniżej przedstawiamy porady, jak wykorzystać potencjał tej aplikacji w sprzedaży.

 

 

Konto firmowe

Konto osobiste możesz zmienić na konto firmowe. Posiadanie konta firmowego ułatwia promowanie swojej marki na instagramie.

Dzięki niemu właściciel konta ma dostęp do statystyk oraz możliwości reklamowe. Dodatkowo może skorzystać z funkcji Sklep. O tych wszystkich funkcjach przeczytasz więcej w dalszej części artykułu.

Na profilu firmowym można udostępnić numeru telefonu, adres e-mail oraz lokalizację. Klienci dzięki temu mogą szybko skontaktować się z Tobą się za pomocą jednego przycisku.

Pamiętaj również, aby uzupełnić swój opis/biogram na profilu, tzw. „bio”. Jest to wizytówka Twojego profilu, stąd warto stworzyć ciekawy biogram, który przykuje uwagę odwiedzających i wyróżni się spośród konkurencji. Pomyśl, jak możesz wykorzystać te 150 znaków, aby przyciągnąć do siebie nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Opis możesz zmienić w każdym momencie co pozwala na testowanie różnych rozwiązań. Zamieść w nim charakterystykę Twojej firmy, jej wyróżniki/zalety. Warto również pomyśleć nad brandowymi hashtagami. Zawrzyj w opisie informacje o promocjach, wyprzedażach czy nowych produktach. W bio możesz zamieścić również wartościowe linki, np. do sekcji „wyprzedaż” w Twojej witrynie internetowej. Pamiętaj, link musi być zawsze aktualny, sprawdzaj zatem co jakiś czas, czy po kliknięciu w niego nie pojawia się błąd. Jeśli będzie on posiadał odpowiednie parametry UTM, będziesz mógł śledzić z niego ruch za pomocą Google Analytics. Instagram niestety nie pozwala na dodawanie aktywnych linków w postach. W poście możesz jedynie zachęcić użytkowników do kliknięcia linku w biogramie. Link możesz dodać natomiast w relacji, klikając przycisk z obrazkiem naklejki, a następnie wybierając „link”.

Konto firmowe powinno mieć również swoje profilowe. Dobrze sprawdzi się w tej roli logo firmy. Brak zdjęcia profilowego może wzbudzić brak zaufania do Twojej marki.

 

 

Angażujące treści to podstawa!

Aby Twój profil był skuteczny w sprzedaży musisz udostępniać atrakcyjne posty w postaci grafik i filmów oraz relacje. Sprzedawane przez siebie produkty pokazuj na neutralnym tle oraz w kontekście jego wykorzystania. Zdjęcia powinny być dobrej jakości, stąd dobrym pomysłem będzie zatrudnienie fotografa produktowego.

Choć na instagramie największą uwagę zwraca się na grafiki oraz filmy, dobrze jest zadbać o odpowiedni opis do posta oraz zastosować adekwatne do niego hashtagi. Użytkownicy Instagrama często szukają treści używając do tego hashtagów. Dla przykładu, jeżeli dana osoba potrzebuje nowej pary butów i chce, aby pokazały jej się posty z tą częścią garderoby, wpisze w wyszukiwarkę hashtag typu #buty, #schoes. Dzięki temu wyświetlą jej się posty oznaczone tymi hashtagami. Wpisując zatem odpowiednie hashtagi szansę na to, że Twój post zobaczy potencjalny klient.

Zanim zaczniesz publikować posty zastanów się i stwórz oryginalny koncept na prowadzenie Twojego konta firmowego. Zastanów się, co wyróżni Cię spośród innych. Pamiętaj, aby konsekwentnie trzymać się ustalonego konceptu.

Posty, oprócz swojej jakości, powinny angażować użytkowników. Zaangażuj ich do wspólnej dyskusji, pytaj o zdanie na dany temat, np. w postaci pytań zamieszczonych na grafikach. Wzbudzisz dzięki temu zaufanie i zyskasz potencjalnych klientów.

 

 

Stwórz sklep

Instagram daje możliwość stworzenia sklepu, który skraca ścieżkę zakupową (użytkownicy mogą w kilka minut dokonać zakupu). Ta funkcja pozwala oznaczać produkty na zdjęciach oraz w relacjach, tworzyć katalogi i kolekcje a także odsyłać użytkowników bezpośrednio do strony docelowej w celu sfinalizowania zakupu.

Do stworzenia sklepu niezbędne jest konto firmowe oraz powiązanie aplikacji z Facebookiem. Po powiązaniu kont należy stworzyć katalog produktów lub połączyć się z już istniejącym katalogiem. Aby stworzyć katalog możesz dodać produkty poprzez formularz lub piksel Facebooka. Innym sposobem na dodanie katalogu jest zintegrowanie platformy e-commerce ze stroną na Facebooku. Po dodaniu katalogu Twoje konto będzie musiało zostać zatwierdzone. Gdy to się już stanie możesz aktywować funkcję "Zakupy".

 

 

Reklamy na instagramie

Prowadzenie profilu to jedno, ale nie zapominaj, że możesz go również promować! Do tego posłużą Ci kampanie reklamowe Meta Ads. Wykorzystując to narzędzie będziesz mógł wyświetlać reklamy użytkownikom facebooka oraz instagrama w określonej lokalizacji czy z określonymi zainteresowaniami. Dzięki nim nie tylko promujesz swoją markę ale również możesz kierować ruch do witryny internetowej poprzez kliknięcia użytkowników w reklamowany post.

Możesz zrobić również bezpłatną reklamę swojej firmy, korzystając z User Generated Content'u. Zachęcaj użytkowników do publikowania zdjęć z Twoimi produktami oraz oznaczania marki, a następnie udostępniaj je w relacjach lub jako posty.

A propo reklam! Jeśli szukasz pracownika sprzedaży, warto skorzystać z usługi portalu pracahandlowiec.pl Kampanie Facebook Ads. Jest to indywidualna kampania ogłoszenia o pracę na różnych serwisach społecznościowych, w tym również na instagramie. Kampania jest przygotowywana samodzielnie (grafika, treści) oraz samodzielnie zarządzania przez Naszych specjalistów. Celem jest przyciągnięcie jak największej liczby kandydatów pasujących do konkretnego stanowiska. Targetujemy ruch poprzez lokalizację, zainteresowania, branże oraz zawody. Pozwala to zebrać jakościowe CV oraz budować pozytywny wizerunek firmy (employer branding) w mediach społecznościowych.

 

 

Współpraca z influencerami

Na instagramie możesz wykorzystać również potencjał influencer marketingu. Pozwoli Ci to na dotarcie do wielu osób, dzięki czemu zwiększysz rozpoznawalność swojej marki oraz zyski ze sprzedaży.

Pamiętaj, że niekoniecznie najlepsze do promocji Twoich produktów będą osoby, które mają największą liczbę obserwujących. Warto sprawdzić, jakie dany influencer publikuje treści, jakie uczucia powoduje u widzów, czy wzbudza kontrowersje. Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą zdrowej żywności powinieneś znaleźć influencera, który publikuje treści związane ze zdrowym stylem życia. Jego widzowie są zainteresowani tą tematyką, stąd jest spora szansa, że zakupią właśnie Twoje produkty.

 

Analiza i optymalizacja

Konto firmowe umożliwia zbieranie informacji o obserwatorach. Po wejściu w pulpit profesjonalny możemy zobaczyć statystyki, takie jak: konta w zasięgu, zaangażowane konta, łączna liczba obserwatorów oraz udostępniona przez Ciebie zawartość. Dzięki statystykom dowiesz się więcej na temat zachowań swoich obserwujących, jaka jest skuteczność treści w danej grupie odbiorców, przyjrzysz się aktywnościom użytkowników wchodzących w interakcję z Twoimi postami, uzyskasz dane dotyczące zasięgów postów oraz sprawdzisz podsumowanie swoich działań na instagramie.

W celu kontrolowania statystyk sprawdzaj je regularnie. Wyciągnij z nich wnioski i zastanów się, co możesz zoptymalizować, aby poprawić swoje wyniki sprzedażowe.

 

 

Generuj ruch - podsumowanie

Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż przy użyciu tej platformy.

  • Załóż konto firmowe. Ułatwi Ci promowanie swojej marki na instagramie.
  • Udostępniaj atrakcyjne posty w postaci grafik i filmów oraz relacji. Zadbaj o to, aby były estetyczne i wysokiej jakości. Upewnij się również, że formaty które tworzysz są poprawne.
  • Publikuj regularnie. Nie dopuszczaj do zaprzestania regularności i tym samym do przestoju w komunikacji z użytkownikami.
  • Stwórz oryginalny koncept na prowadzenie konta firmowego. Zastanów się, co wyróżni Cię spośród innych. Pamiętaj, aby konsekwentnie trzymać się ustalonego konceptu.
  • Angażuj obserwatorów do wspólnej dyskusji, pytaj o ich zdanie na dany temat, np. w postaci pytań zamieszczonych na grafikach.
  • Wykorzystaj User Generated Content. Zachęcaj użytkowników do publikowania zdjęć z Twoimi produktami oraz oznaczania marki, a następnie udostępniaj je w relacjach lub jako posty.
  • Utwórz promocję lub wyprzedaż, która będzie dedykowana tylko dla Twoich obserwatorów. Dzięki temu pozyskasz nowych followersów oraz zwiększysz liczbę konwersji.
  • Stwórz sklep. Ta funkcja pozwala oznaczać produkty na zdjęciach i w relacjach, tworzyć katalogi i kolekcje a także odsyłać użytkowników bezpośrednio do strony docelowej w celu sfinalizowania zakupu.
  • Oznaczaj produkty w postach oraz relacjach, dodaj linki kierujące użytkowników do Twojego sklepu.
  • Korzystaj z reklam, aby rozpowszechnij zarówno markę jak i swoje produkty.
  • Analizuj i optymalizuj swoje działania regularnie. Wyciągnij z nich wnioski i zastanów się, co możesz zoptymalizować, aby poprawić wyniki sprzedażowe.

 

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.