Zarządzanie sprzedażą Co to jest system CRM i dlaczego warto go używać w sprzedaży?

Co to jest system CRM i dlaczego warto go używać w sprzedaży?

W sprzedaży niezwykle ważne jest, aby utrzymywać i rozwijać relacje z klientami. Nieocenionym narzędziem, które ułatwia doskonałe zarządzanie relacjami z klientem jest CRM (Customer Relationship Management). W tym artykule omówimy, czym dokładnie jest system CRM, dlaczego warto z niego korzystać oraz jakie są niektóre z flagowych, polecanych systemów CRM dla sprzedaży.

 

Czym jest system CRM?

Program CRM, a właściwie skrót CRM, to z angielskiej nazwy customer relationship management. Definicja CRM oznacza zarządzanie relacjami z klientami. To system informatyczny, który ułatwia zarządzanie kontaktami, informacjami oraz analizowanie danych dla lepszego poznania oczekiwań i upodobań klientów. To narzędzie służące sprzedawcom do budowania długotrwałych i korzystnych relacji z klientami.

 

 

Główne funkcje systemu CRM w sprzedaży

Wdrożenie systemu CRM oferuje wiele możliwości i funkcji, dzięki którym przedsiębiorstwa efektywniej zarządzają relacjami z klientem. Poniżej jedne z głównych funkcji i możliwości, jakie zapewnia system klasy CRM:

  • Zarządzanie danymi klientów: oprogramowanie CRM umożliwia przechowywanie i aktualizowanie danych kontaktowych klientów, rejestr transakcji, interakcji oraz preferencji.
  • Automatyzacja obsługi klienta i procesów sprzedażowych: rozwiązania CRM dają możliwość zautomatyzowania rutynowych czynności, m.in. tworzenie ofert, czy śledzenie, jak wyglądają procesy sprzedażowe oraz zarządzanie kalendarzami spotkań.
  • Analiza danych: programy CRM zapewniają narzędzia do analizy danych, dzięki którym firma lepiej rozumie potrzeby konsumenta i jest w stanie zapewnić wysoką jakość obsługi klienta, a co za tym idzie, zwiększyć sprzedaż.
  • Personalizacja komunikacji: korzystając ze zgromadzonych informacji w systemie na temat klientów, firma może dopasować komunikację do oczekiwań klienta. Spersonalizowane oferty i wiadomości są bardziej skuteczne w utrzymaniu dobrych relacji z obecnymi klientami i w rozmowach z potencjalnym klientem.
  • Śledzenie historii interakcji: odpowiedni system CRM rejestruje historię kontaktów z klientem. Dzięki temu można zrozumieć dotychczasową komunikację oraz przyczyny utraty szans wcześniejszych sprzedaży.
  • Zarządzanie leadami: oprogramowanie CRM umożliwia zarządzanie leadami, czyli potencjalnymi klientami, tak aby przypisać ich do odpowiednich pracowników lub działu dzięki ustalonym kryteriom, co wpływa na większą efektywność sprzedaży.
  • Proces obsługi klienta: system CRM może być użytecznym narzędziem w obszarze obsługi klienta. Ułatwi kontakt z danym klientem w razie potrzeby wsparcia technicznego lub usługi posprzedażowej.
  • Raportowanie i analiza wyników: w systemie CRM można tworzyć raporty oraz analizy wyników działań sprzedażowych i obsługi klienta. Umożliwia to ocenę postępów i zweryfikowanie efektywności strategii biznesowych.
  • Integracje z innymi narzędziami: dzięki integracjom, które są dostępne w systemach CRM, współpraca z innymi narzędziami, takimi jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning) czy marketing automation, może być łatwo realizowana.
  • Bezpieczeństwo danych: baza CRM jest bezpiecznym miejscem do przechowywania wszystkich informacji o kliencie. Zapewnia dostęp do nich tylko osobom upoważnionym i chroni przed dostępem dla nieuprawnionych użytkowników.
  • Dostęp mobilny: wiele rozwiązań CRM daje możliwość korzystania z systemu na telefonach, tabletach i innych urządzeniach mobilnych, dzięki czemu pracownik ma stały dostęp do kluczowych informacji o klientach i zadaniach do wykonania.
  • Segmentacja klientów: korzystając z narzędzia crm można dokonać segmentacji marketingowej i tworzyć bardziej dopasowane kampanie marketingowe, spersonalizowane dla różnych kategorii klientów.
  • Procesy workflow: dobry system CRM daje narzędzia do projektowania i zarządzania procesami workflow, czyli automatyczne rozpisywanie zadań i etapów sprzedaży.

Reasumując, system CRM to niezbędne narzędzie do efektywnego zarządzania relacjami z klientami, dzięki któremu firma ma możliwość lepszej obsługi klienta i zwiększa swoją konkurencyjność na rynku.

 

 

Dlaczego warto używać systemu CRM w sprzedaży?

Filozofia CRM nie skupia się tylko na kwestii zarządzania relacjami. Korzystanie z systemu CRM w sprzedaży, przynosi wiele zalet, zarówno dla firm, jak i dla klientów. Poniżej kilka najważniejszych korzyści z wdrożenia systemu CRM:

  1. Lepsza obsługa klienta: Korzystając z pełnej historii interakcji z danym klientem, pracownicy działu sprzedaży efektywniej zajmą się obsługą klientów, co zwiększy szanse sprzedaży.
  2. Efektywniejsza sprzedaż: automatyzacja procesów biznesowych i analiza danych, pozwala na efektywniejsze zarządzanie relacjami z klientami i wzrost sprzedaży.
  3. Zwiększenie przychodów: Dopasowanie strategii sprzedaży do indywidualnych potrzeb klienta, z pewnością przełoży się na zadowolenie klientów i zwiększoną ilość zamówień.
  4. Lepsza analiza konkurencji: Narzędzie CRM pozwoli Twojej firmie na dokładniejszą analizę trendów rynkowych i zachowań potencjalnych klientów, co daje przewagę wśród konkurencji.
  5. Zwiększenie efektywności marketingu: Mając dostęp do informacji dotyczących preferencji klientów, dział marketingu jest w stanie stworzyć skuteczniejsze i efektywniejsze kampanie marketingowe.

 

 

Polecane systemy CRM dla sprzedaży

Na rynku jest wiele dostępnych systemów CRM, na które firma może się zdecydować. Wybór powinien być uzależniony od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Poniżej wymieniliśmy kilka najbardziej znanych systemów dla sprzedaży:

  1. Salesforce: To jedna z najczęściej korzystanych platform CRM na globalnym rynku, oferuje bardzo duży zakres możliwości, od zarządzania relacjami z klientami po analizę danych.
  2. HubSpot CRM: To proste narzędzie oferujące automatyzację marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.
  3. Zoho CRM: to narzędzie do zarządzania potencjalnymi klientami, przeprowadzania analizy danych, oraz kampanii marketingowych. Jest popularne w małych i średnich przedsiębiorstwach.
  4. Microsoft Dynamics 365: Rozwiązanie Microsoftu łączy CRM i ERP, co umożliwia przedsiębiorstwom na kompleksowe zarządzanie procesami sprzedaży.

Na stronie Ranking najlepszych systemów CRM dla MSP 2023, dostępny jest artykuł zawierający porównanie systemów CRM. Dostępne tam zestawienie możliwych opcji, może pomóc wybrać rozwiązanie, które najlepiej spełni potrzeby Twojej firmy.

 

Zakres korzystania z systemu CRM w szkoleniu dla pracowników

Dużym krokiem w kierunku poprawy efektywności sprzedawców oraz całego działu sprzedażowego jest wprowadzenie do firmy systemu CRM. Wpływa to również na poprawę obsługi klienta przez pracowników. Aby jednak prawidłowo korzystać z narzędzia, jakim jest system CRM, konieczne jest odpowiednie szkolenie. Tylko prawidłowe przeszkolenie personelu da gwarancję efektywności i skuteczności narzędzia CRM.

Chcesz mieć pewność, że Twoi nowi pracownicy nie będą mieli problemu z obsługą systemu CRM? Skorzystaj z usługi pakiet OPEN! Pakiet OPEN to nielimitowany pakiet ogłoszeń, dzięki któremu firma ma możliwość znaleźć pożądanych pracowników z odpowiednim doświadczeniem w obszarze sprzedaży, w tym w zakresie zarządzania relacjami z klientami (CRM). Oferujemy nieograniczoną liczbę ogłoszeń rekrutacyjnych przez cały rok w dowolnych lokalizacjach. Z pakietem OPEN nie tylko obniżasz koszta rekrutacji, ale również zyskujesz pewność, że nie umkną Ci żadne "sprzedażowe perełki"!

 

 

Wnioski

System CRM jest przydatnym narzędziem wspierającym efektywną sprzedaż oraz zarządzanie klientami i relacjami z nimi. Samo wprowadzenie go do firmy to jednak tylko pierwszy krok. Niezbędne jest rzetelne przeszkolenie pracowników, aby odpowiednio potrafili wykorzystywać oprogramowanie CRM i czerpać maksymalne korzyści z jego funkcji. Dlatego aby lepiej zrozumieć i obsłużyć klientów, warto inwestować w technologię, co w dłuższej perspektywie przekłada się na sukces firmy.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.