Co to jest social media marketing i jakie oferuje możliwości, czyli czy social media pomogą mi sprzedawać?
Witaj w cyklu na temat roli Social Mediów w sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami z cyklu:
Część II: Czy Instagram pomoże mi sprzedawać?
Część III: Facebook Ads – czyli czym są i jak działają reklamy na Facebooku?
Część IV: Jak ustawić reklamę na LinkedInie, czyli jak działają kampanie LinkedIn Ads?
Część V: Co to jest reklama Google Ads i jak ją ustawić?
Część VI: Fanpage na Facebooku - jaką strategię objąć, aby fanpage odniósł sukces?
Czym jest social media marketing?
Social media marketing to działania marketingowe prowadzone przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych można skutecznie dotrzeć do różnych grup klientów, dążyć do budowania relacji z nimi, nawiązywać bezpośredni kontakt, poszerzać świadomość czy wreszcie sprzedawać.
Media społecznościowe są potęgą XXI wieku i świetnym narzędziem, z którego możesz korzystać na co dzień, bez względu na to czy jesteś właścicielem jednoosobowej firmy czy ogromnej korporacji. Social media i komunikatory internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników internetu. Pozwalają na udostępnianie interesujących treści, dzielenie się życiem prywatnym i zawodowym, budowanie relacji z innymi użytkownikami, komentowanie czy po prostu popularne scrollowanie, czyli przeglądanie treści bez konkretnego celu. Większość ludzi korzysta z tego dobrodziejstwa na co dzień. Grzechem jest więc nie wykorzystać mediów społecznościowych do rozwoju firmy oraz zwiększenia sprzedaży.
Serwisy społecznościowe, które możesz wykorzystać w marketingu
Niekwestionowanych królem portali społecznościowych jest Facebook. Dzieło Marka Zuckerberga zgromadziło ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie i stale notuje rozwój.
Facebook oferuje wiele narzędzi biznesowych, które mogą ułatwić Ci życie. Zacznij od założenia fanpage'a, a otrzymasz dostęp do menedżera reklam, menedżera zdarzeń oraz wielu raportów i statystyk, a także możliwość zarządzania aplikacjami biznesowymi. Posiadanie fanpage'a i aktywne prowadzenie go jest podstawą budowania marki osobistej. Zadbaj, by treści które umieszczasz były interesujące dla Twojego odbiorcy. Najlepiej, by posty angażowały społeczność i wywoływały dyskusję.
Youtube jest najpopularniejszym serwisem, który opiera się na formacie wideo. Ta platforma umożliwi Ci udostępnianie filmików poprzez które możesz budować świadomość własnej marki. Format wideo niestety wymaga znacznie więcej zaangażowania, biorąc pod uwagę nagrywanie, montaż i obróbkę filmików, ale również może przynieść Ci wiele korzyści.
Instagram to aplikacja internetowa, która umożliwia użytkownikom udostępnianie zdjęć i krótkich filmików. Dzięki dynamicznemu rozwojowi oferuje aktualnie również narzędzia biznesowe, takie jak prowadzenie firmowego profilu czy podpięcie sklepu. Nie zapominaj również o możliwościach sprzedażowych, które oferuje Instagram, chociażby takich jak influencer marketing.
LinkedIn jest opcją typowo biznesową. Pomoże Ci nie tylko znaleźć nowych Klientów, ale również pracowników. LinkedIn posiada w swojej ofercie narzędzia wspierające sprzedaż, rekrutację oraz poszukiwanie pracy. O możliwościach, jakie oferuje serwis LinkedIn pisaliśmy w artykułach pt.: Jak wykorzystać potencjał profilu firmy na LinkedIn do zwiększenia rozpoznawalności firmy? oraz LinkedIn w sprzedaży: jak działa Linkedin Premium i czy warto z niego korzystać?
Twitter to platforma społecznościowa służąca do szybkiej wymiany informacji. Daje możliwość tworzenia postów do 140 znaków, zwanych "tweetami". Twitter jest dosyć specyficznym medium, ale dla wielu firm może okazać się strzałem w dziesiątkę!
Dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych?
Wirtualne światy społecznościowe z każdym rokiem coraz bardziej zyskują na popularności. Ilu twoich znajomych nie ma konta na Facebooku?
Dzięki mediom społecznościowym masz szansę tworzyć relację z Klientem tu i teraz w czasie rzeczywistym - szybko i bezpośrednio. Portale społecznościowe umożliwiają budowanie marki osobistej, wymianę informacji oraz oczywiście zwiększenie sprzedaży.
Posiadanie konta w mediach społecznościowych w obecnych czasach jest już poniekąd koniecznością. Brak obecności Twojej firmy w podstawowych kanałach takich jak Facebook czy LinkedIn może się przekładać na brak zaufania u Twoich Klientów, którzy powędrują zrobić zakupy u konkurencji.
Wreszcie media społecznościowe umożliwiają Ci dotarcie do szerszej grupy docelowej, niż udało by Ci się to zrobić tradycyjnymi sposobami.
Wady social media marketingu
Największą wadą social media marketingu jest fakt, że prowadzenie jakiegokolwiek kanału wymaga po pierwsze ustalenia odpowiedniej strategii, a po drugie pochłania mnóstwo czasu. Zajmowanie się Facebookiem, Instagramem czy LinkedInem na pół gwizdka, prawdopodobnie nie przyczyni się do drastycznego zwiększenia sprzedaży.
Nawet jeśli zdecydujesz się prowadzić social media sam, nie oznacza to, że pomijając inwestycję w postaci czasu, nie wydasz już ani złotówki. Narzędzia, które ułatwią Ci działania w internecie są niestety w większości płatne. Na pewno przydałby Ci się dobry program graficzny (np. Canva czy Photoshop) oraz płatna reklama, przynajmniej na start.
Pamiętaj, że ludzie w internecie czują się anonimowi. Nastaw się więc na to, że pojawią się niepochlebne komentarze na temat treści, które będziesz zamieszczać na profilach. Choć prawdopodobnie nikt nie odważyłby się powiedzieć Ci tego prosto w twarz, użytkownicy forów dyskusyjnych czy mediów społecznościowych często nie przebierają w słowach.
Jakie social media wybrać?
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ponieważ zależy od branży, w której działasz. Jeśli chcesz dotrzeć do Klienta biznesowego, najlepszym kanałem może okazać się LinkedIn, a jeśli startujesz z nowoczesną marką odzieżową postaw na profil w serwisie Instagram, bo tam spędza czas Twoja grupa docelowa.
W idealnym świecie każda firma miałaby konta we wszystkich mediach społecznościowych, ale pamiętaj, że nie jest sztuką założyć nowy profil, lecz sztuką jest zbudować strategię i być systematycznym w prowadzonych działaniach. Portale społecznościowe i ich prowadzenie pochłaniają mnóstwo czasu. Sprawdź więc, ile godzin w tygodniu jesteś w stanie poświęcić na rozwój kanałów w social mediach lub na ile pozwala Ci budżet, jeśli chcesz zatrudnić pracownika, który zajmie się Twoim kontentem.
Jeśli już oceniasz swoje zasoby czasowe, wybierz kanał lub kanały, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom. Pamiętaj, że jedno konto prowadzone regularnie, umożliwiające wymianę treści, dopasowane do oczekiwań Klientów przyniesie Ci więcej korzyści, niż kilka mediów społecznościowych prowadzonych chaotycznie i niesystematycznie.
Płatna reklama w mediach społecznościowych
Ogromnym plusem social mediów jest fakt, że dają możliwość ustawiania płatnych kampanii, dzięki którym możesz dotrzeć do większej ilości potencjalnych Klientów. Kolejna przewaga kampanii to targetowanie ruchu pod lokalizacje, zainteresowania, branże czy zawody (w zależności od kanału - najszersze możliwości targetowania oferuje LinkedIn).
Kampanie w social mediach możesz wykorzystać do:
- zwiększania świadomości Twojej marki i zdobywania nowych fanów/polubień,
- przekierowywania ruchu bezpośrednio na konkretne strony internetowe (np. na Twój sklep online),
- informowania o promocjach, nowych produktach czy usługach.
- poszukiwania nowych pracowników.
Płatne kampanie mają o wiele szerszy zasięg, niż posty niepromowane, a dzięki temu widzi je więcej osób, w tym Twoich potencjalnych Klientów. Wyniki kampanii możesz na bieżąco kontrolować i zmieniać ich założenia w miarę Twoich potrzeb.
Kampanie możesz ustawić samodzielnie lub zdać się na nas. Bierzemy na swoje barki pełne przygotowanie kampanii ukierunkowanych na rekrutację pracowników, zaczynając od stworzenia personalizowanej grafiki, poprzez tekst posta, aż po stargetowanie kampanii wedle Twoich wytycznych. Oferujemy kampanie reklamowe na portalach Facebook, Google i LinkedIn. Więcej na temat kampanii reklamowych w social mediach znajdziesz na naszej stronie.
Podsumowanie
Wszelkie działania, które zamierzasz prowadzić na portalach społecznościowych mają charakter długofalowy. Zgromadzenie społeczności i zbudowanie marki osobistej trwa miesiącami, a często latami. W tym wypadku nie możesz nastawić się na szybkie efekty, bo one prawdopodobnie nie nastąpią, a Ty szybko się zniechęcisz i porzucisz prowadzenie social mediów. Sukces social media marketingu w dużej mierze opiera się na małych, ale regularnych krokach. A więc, uzbrój się w cierpliwość, stwórz plan i działaj!
---
Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?
Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
- Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
- Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
- Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.