Zarządzanie sprzedażą Email mailing, czyli jak zyskać klientów za pomocą newslettera?

Email mailing, czyli jak zyskać klientów za pomocą newslettera?

Czym jest email marketing?

Email marketing jest strategią marketingową polegającą na wysyłaniu wiadomości e mail do obecnych oraz nowych, potencjalnych klientów w celu promowania swoich usług lub produktów. Email marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego.

Email marketing służy komunikowaniu się z klientami, pozwala informować o promocjach czy nowościach, wspomaga budowanie relacji z klientem oraz nie pozwala klientowi o Was zapomnieć!

 

 

Zalety email marketingu

Email marketing ma wiele zalet.

Najważniejszą z nich, szczególnie dla tych mniejszych firm, które nie mają jeszcze ogromnych zasobów na reklamy, jest stosunkowo niski koszt. Marketing internetowy nie wymaga dużych nakładów kosztów przeznaczonych na produkcję, a następnie dystrybucję, co jest niezbędne w przypadku tradycyjnych, papierowych reklam i bannerów.

Kolejną zaletą email marketingu jest skuteczność docierania. Nad reklamą w takich kanałach komunikacji jak social media nie mamy do końca kontroli - nie wiemy personalnie jakim użytkownikom się ona wyświetla. Email marketing przeznaczony jest dla konkretnych osób (konkretnych adresów mailowych) i w dodatku można sprawdzić czy te osoby otworzyły naszą wiadomość lub kliknęły linka w naszej wiadomości.

Zdecydowanym plusem jest możliwość automatyzacji wysyłki maili. Istnieją narzędzia oferujące możliwość planowania i wysyłania wiadomości w określonym czasie. Ale więcej na ten temat nieco później.

Kampanie mailingowe mogą docierać do użytkowników na całym świecie i o ile odpowiednio dostosujesz formę przekazu do swojej grupy docelowej, zwiększyć sprzedaż oraz ilość odwiedzin Twojej strony w przypadku sklepu internetowego.

Zwróć również uwagę, że dzięki analityce, możesz bardzo szybko weryfikować skuteczność prowadzonych przez Ciebie kampanii mailingowych i wprowadzać ewentualne zmiany.

 

Jak wyglądają skuteczne kampanie e-mail marketingowe?

E mail marketing jest naprawdę skuteczną metodą, pod warunkiem, że zadbasz o kilka istotnych elementów.

  1. Segmentacja klientów. Kampanie mailingowe powinny być celowane w konkretne grupy odbiorców. Segmentacja klientów pozwoli Ci lepiej dobrać treści, odpowiadające potrzebom konkretnych grup odbiorców.
  2. Personalizacja wiadomości. Dokładna personalizacja treści zmniejsza współczynnik rezygnacji oraz oczywiście przekłada się na dokonywanie zakupów. Nawet jeśli Twój potencjalny klient nie ma aktualnie budżetu lub z jakiegoś innego powodu nie jest jeszcze gotowy na finalizacje transakcji, odpowiednio ogrzewany wartościowymi treściami, zaufa Twojej marce i w końcu zostawi u Ciebie swoje pieniądze.
  3. Wartościowe treści. Czy chciałbyś być zasypywany tylko i wyłącznie reklamami? Zaoferuj klientowi jakąś wartość zamiast od razu nakłaniać go do zakupu. Może podeślij jakiś interesujący artykuł lub raport? Najlepiej taki, który rozwiązywałby problem, z którym może borykać się Twój odbiorca.

 

 

Jak mierzyć skuteczność e mail marketingu?

Skuteczność działań mailingowych mierzy się za pomocą odpowiednich wskaźników. Na przykład:

  • Wskaźnik otwierania (OR - Open Rate): odpowie na pytanie, jaki procent osób, do których dostarczyłeś wiadomość, otworzył ją. Wysoki OR świadczy o tym, że treści, które tworzysz są interesujące dla Twoich odbiorców i tytuł maila jest na tyle interesujący, że zachęca do otworzenia maila.
  • Wskaźnik klikalności (CTR - Click-Through Rate): odnosi się do procenta osób, które kliknęły w linki umieszczone przez Ciebie w wiadomości email. Zwróć uwagę, że można mieć wysoki Open Rate i jednocześnie niski wskaźnik klikalności. Oznacza to, że tytuł maila zachęca do jego otwarcia ale sama treść maila nie przekonuje odbiorcy do tego, żeby zrobił coś więcej. Lub po prostu wygląd/układ maila jest na tyle nieczytelny, że odbiorca nie wie co ma zrobić w kolejnym kroku lub gubi się w natłoku informacji.
  • Wskaźnik konwersji: to procent odbiorców, którzy wykonali określoną czynność, czyli konwersję. Konwersja to jakieś pożądane przez Ciebie działanie, np. dodanie do koszyka, sprzedaż produktów lub wysłanie CV.
  • Współczynnik rezygnacji (Churn Rate): ilość lub procent osób, które zrezygnowały z subskrypcji (wypisały się z newslettera) po otrzymaniu przez Ciebie wiadomości. Wysoki współczynnik rezygnacji może wskazywać, że treści które tworzysz nie są interesujące, a wręcz stały się uciążliwe dla Twoich odbiorców.
  • Współczynnik zwrotu z inwestycji (ROI - Return on Investment): miara zysku uzyskanego w wyniku inwestycji w e-mail marketing. Oblicza się go jako stosunek zysku do wydatków na kampanię.

 

Jak pozyskiwać odbiorców do działań e-mail marketingowych?

Kampania mailingowa to jedno, ale skąd wziąć osoby, do których będzie ona kierowana? To logiczne, że osoby, do których wyślesz maile muszą wcześniej wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych. Jak ich do tego nakłonić?

Oto przykładowe opcje:

  • formularz subskrypcyjny w widocznym miejscu - umieść go zarówno na dole landing page'a, jak i na stronach produktowych. Koniecznie dodaj obietnicę o przekazywaniu interesujących treści lub wiadomości o promocjach i zniżkach!
  • pop-upy - czyli okienka wyskakujące po spędzeniu przez użytkownika określonego czasu na danej stronie.
  • lead magnety - ebooki, raporty, poradniki, które można pobrać za darmo po zostawieniu kontaktu do siebie.
  • konkursy - możesz zamieścić je na mediach społecznościowych lub na swojej stronie internetowej, wymóg konieczny by wziąć udział w konkursie to oczywiście wyrażenie zgody na otrzymywanie treści marketingowych od Twojej firmy.
  • regularne blogowanie - systematyczne umieszczanie wartościowych treści również może przynieść Ci wiele kontaktów oraz nowych klientów. Pamiętaj o umieszczeniu formularza zapisu na newsletter również na stronie z artykułami.

 

 

Narzędzia, które wspomogą email marketing

Jak już wspominaliśmy, e mail marketing faktycznie nie musi być trudny, chociażby dlatego, że istnieje wiele narzędzi, które mogą ułatwić Ci to zadanie.

Oto lista narzędzi, które warto wykorzystać do tzw. marketing automation, czyli automatyzacji marketingu:

Powyższe narzędzia pozwolą Ci stworzyć grupy odbiorców i zaplanować wysyłkę maili z wyprzedzeniem. Dzięki nim skorzystasz z gotowych szablonów wiadomości, tak by wyglądały interesująco oraz by dobrze czytało się je odbiorcy. Możesz również zintegrować narzędzia z Twoim sklepem internetowym, by zacząć monetyzować Twój newsletter.

 

Najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu

  1. "Uniwersalne" kampanie mailingowe. Jeśli kierujesz swoje działania do wszystkich, prawdopodobnie nie są przydatne dla nikogo. Uniwersalne kampanie po prostu nie istnieją. Wysyłanie takich treści może zniechęcić odbiorców i obniżyć zaangażowanie. Zastanów się do jakiej grupy docelowej chcesz trafić i skorzystaj z segmentacji. Spersonalizowane treści wykazują znacznie lepszą skuteczność.
  2. Nudny temat wiadomości. Zajrzyj do swojej poczty elektronicznej. Co najpierw rzuca się w oczy? To na podstawie tematu wiadomości Twoi odbiorcy decydują, czy w ogóle warto w nią kliknąć. Tytuł musi budzić emocje i zachęcać do czytania.
  3. Ściana tekstu. Załóżmy, że Twój temat wiadomości sprawił, że wiele osób przeszło do treści wiadomości. Jeśli po kliknięciu w wiadomość mailową napotkają na ścianę nudnego tekstu opuszczą wiadomość jeszcze szybciej, niż w nią weszli. Zadbaj, by to, co chcesz przekazać do skrzynek odbiorczych klientów po prostu dobrze się czytało. Podziel tekst na akapity, pogrub to co najważniejsze, wrzuć tematyczne zdjęcia. Treść wiadomości również nie powinna być długa, jej przeczytanie powinno zająć użytkownikowi maksymalnie 2 minuty.
  4. Brak regularności lub za dużo wiadomości mailowych. Marketing internetowy lubi regularność, ale bez przesady. Nie musisz wysyłać 3 wiadomości dziennie, bo odbiorcy bardzo szybko zaczną mieć Cię dosyć. Wybierz jeden, maksymalnie 2 dni w tygodniu na rozsyłanie kampanii mailingowej oraz stałą godzinę.
  5. Brak dbałości o responsywność. Zadbaj o to, by maile dobrze działały zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj, że większość użytkowników otwiera wiadomości za pomocą telefonów komórkowych.

 

 

Podsumowanie

Email marketing to stosunkowo łatwy sposób na zwiększenie sprzedaży, jednak wymagający poświęcenia czasowego oraz regularności.

Dzięki niskim kosztom, szybkości w wdrażaniu, oraz łatwości w analizie wyników, email marketing stanowi niezastąpioną część strategii marketingowych wielu firm. Skuteczność tej formy marketingu polega na dostarczaniu wartościowych treści, personalizacji komunikacji, oraz ciągłym monitorowaniu i doskonaleniu strategii w oparciu o analizę danych i feedback od odbiorców.

Jeśli jeszcze nie wykorzystujesz tego sposobu komunikacji z klientami w Twojej firmie, koniecznie daj szanse email marketingowi.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.