Praca w sprzedaży Jak wygląda praca zdalna w sprzedaży oraz jak ją zdobyć?

Jak wygląda praca zdalna w sprzedaży oraz jak ją zdobyć?

Czym jest praca zdalna według przepisów?

Praca zdalna jest coraz bardziej powszechna. Wizja pracy z domowego zacisza kusi wiele osób. Jednak jak pracę zdalną widzi Kodeks Pracy?

Jak możemy przeczytać w Kodeksie Pracy w artykule 67(18) "Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość".

Wynika z tego, iż za pracę zdalną będzie uznawana praca wykonywana w pełnym wymiarze czasu pracy jak i tylko w częściowym wymiarze (np. praca hybrydowa - 3 dni w tygodniu w biurze i 2 dni w miejscu zamieszkania pracownika). Miejscem wykonywania pracy zdalnej będzie zaś zawsze to miejsce, które zostało wskazane przez pracownika oraz zaakceptowane przez jego pracodawcę.

 

 

Praca zdalna w sprzedaży - czy dla wszystkich?

Nie wszyscy pracownicy sprzedaży mają możliwość podjęcia pracy zdalnej.

W przypadku kasjerów ciężko mówić o takim trybie pracy z uwagi na specyfikę pracy tej grupy zawodowej.

Inaczej sytuacja wygląda w kwestii Przedstawicieli Handlowych, Doradców Klienta itp. Niektóre firmy oferują klientom udzielanie informacji/kontakt ze specjalistami sprzedaży face to face w Punkcie Obsługi Klienta, inne tylko kontakt telefoniczny a jeszcze inne obydwie opcje. Stąd wszystko zależy od samej specyfiki pracy, w tym wymagań klientów i wizji pracodawcy.

Dyrektorzy sprzedaży i osoby zarządzające zespołem sprzedażowym również mogą mieć różny tryb pracy. Wszystko zależy od ich obowiązków, wizji pracodawcy jak i ich samych. Niektórym odpowiada zarządzanie zespołem zdalnie i spotkania w formie meetingów online, inni wolą zarządzać zespołem w biurze oraz rozmowy face to face z pracownikami.

 

Jak wygląda praca zdalna w sprzedaży?

Praca zdalna w sprzedaży zależy przede wszystkim od zajmowanego stanowiska. Inaczej wyglądają obowiązki Przedstawiciela Handlowego a inaczej Kierownika Działu Handlowego.

W pracy zdalnej Przedstawiciela Handlowego dotychczasowe spotkania z klientami są zastąpione zdalnymi formami kontaktu, takimi jak wideorozmowy, czat czy rozmowa telefoniczna. Wyzwaniem może okazać się nawiązanie kontaktu (np. dodzwonienie się do klienta) czy utrzymanie zainteresowania podczas takiej rozmowy, w tym ustalenie wszystkich informacji o potrzebach klienta i dalszych krokach w transakcji. Potrzebna jest w dodatku przynajmniej podstawowa znajomość obsługi komputera - w końcu jest on podstawowym narzędziem pracy w przypadku tego trybu pracy.

Jeśli chodzi o Dyrektorów czy Kierowników Działu Handlowego komunikują się oni ze swoim zespołem poprzez różne formy zdalne, np. kontakt telefoniczny, kontakt mailowy, meetingi indywidualne bądź grupowe itp. Wszelkie informacje odnośnie procesów sprzedażowych pracowników obserwują poprzez narzędzia takie jak system CRM.

 

 

Czy handlowiec mobilny pracuje zdalnie?

Według adwokat Magdaleny Świtajskiej, w wypowiedzi dla Prawo.pl, handlowiec mobilny nie będzie uznawany za pracownika wykonującego pracę zdalną w przypadku, gdy będzie on pracował w terenie mając miejsce pracy określone w umowie jako np. obszar danego miasta lub województwa.
Jednak gdy ten sam handlowiec będzie pracował w terenie tylko przez cztery dni w tygodniu, ale już piątego dnia będzie pracował w domu, np. sporządzając dokumentację, materiały na spotkania z klientami czy raporty, to taki handlowiec będzie wtedy pracował zdalnie (we wskazanym przez niego i uzgodnionym z pracodawcą miejscu).

 

Praca zdalna - jaki rodzaj umowy?

Praca zdalna nie ma z góry ustalonego żadnego, konkretnego rodzaju umowy. Możesz więc sam podjąć decyzję na postawie jakiej umowy chcesz pracować.

Jeśli szukasz stałej pracy najkorzystniejsza może być dla Ciebie umowa o pracę. Na tej umowie możesz pracować zarówno na cały etat jak i tylko część etatu w zależności od Twojej dyspozycji. Jeśli jednak stawiasz na pracę tymczasową być może lepiej sprawdzi się dla Ciebie umowa zlecenie. Z kolei jeżeli posiadasz własną działalność możesz rozważyć pracę w oparciu o kontrakt B2B. Jako specjalistę sprzedaży interesować Cię może również umowa agencyjna. Wszystko zależy od Ciebie i od Twoich aktualnych potrzeb.

 

 

Jak zdobyć pracę zdalną w sprzedaży?

Poszukiwania pracy zdalnej powinieneś zacząć od portali pracy. Taką pracę możesz otrzymać w wielu różnych branżach, np. informatyce, bezpieczeństwie informacji (np. ekspert ds. security) oraz w sprzedaży.

Poszukując pracy zdalnej w sprzedaży warto sprawdzić specjalistyczne portale publikujące ogłoszenia o pracę tylko w sprzedaży. Takim portalem w Polsce jest pracahandlowiec.pl.

Znajdziesz tam wiele ofert na różnych stanowiskach (stażysta, młodszy specjalista sprzedaży, starszy specjalista sprzedaży, menedżer sprzedaży, koordynator lub kierownik działu handlowego, dyrektor handlowy itp.).

Do wyszukiwania ofert wykorzystaj specjalne filtry wyszukiwania, które nie tylko pozwalają filtrować oferty poprzez takie dane jak pensja czy poziom stanowiska, ale również poprzez bardziej specjalistyczne aspekty takie jak obecność bazy kontaktów, obecność samochodu służbowego czy długość cyklu sprzedaży.

Gdzie jeszcze możesz znaleźć oferty pracy? Przydatne mogą okazać się także portale społecznościowe, takie jak Facebook. Sprawdź oferty pracy w dedykowanej ku temu zakładce lub przejrzyj grupy z ofertami pracy zdalnej.

Więcej o poszukiwaniu pracy znajdziesz w naszym artykule pt.: "Gdzie i jak szukać pracy w sprzedaży i innych obszarach? Portale i strony z ofertami pracy 2023".

Co ważne, w pracy zdalnej nie ogranicza Cię lokalizacja. Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice, Bydgoszcz a może Łódź? Pracę możesz znaleźć w każdym miejscu w Polsce a nawet za granicą!

 

Praca zdalna - wymagania

Podczas poszukiwania pracy zwracaj uwagę na wymagania zawarte w ogłoszeniach. Zastanów się, czy Twoja aktualna wiedza i umiejętności wystarczą do podjęcia pracy.

Co może być wymagane przez pracodawców przy pracy zdalnej? Oczywiście pracodawcy może zależeć na odpowiednim wykształceniu jak i doświadczeniu w danej dziedzinie, np. w sprzedaży samochodów osobowych. Korzystna dla specjalisty sprzedaży jest również znajomość języków obcych. Pozwala to porozumieć się również z klientami obcojęzycznymi i sprzedaż produktów na poziomie ogólnokrajowym. Jednak jeśli chodzi o samą pracę zdalną warto dobrze zaznajomić się z pakietem MS Office. Istotna może okazać się umiejętność posługiwania się Excelem oraz Powerpoint' em w celu tworzenia prezentacji dla klientów. Istotna jest również w przypadku sprzedaży znajomość internetowych narzędzi ułatwiających sprzedaż takich jak CRM oraz aplikacji służących do wideorozmów, np. Google Meet lub Teams.

Jeśli nie posiadasz odpowiednich kwalifikacji możesz najpierw rozważyć staż, dzięki któremu zdobędziesz nowe umiejętności i praktyczną wiedzę. Dobrą opcją jest również uczestnictwo w szkoleniach. Na rynku znajdziesz wiele kursów (w tym darmowych) w formie online.

Więcej na temat kursów przeczytasz w artykule pt.: "Darmowe kursy online po polsku dotyczące sprzedaży i nie tylko - lista bezpłatnych szkoleń".

 

 

Dlaczego warto mieć konto pracownika na pracahandlowiec.pl szukając pracy zdalnej?

Konto pracownika to możliwość aplikowania na wszystkie oferty (nie tylko te z pracą zdalną) jednym kliknięciem. Dzięki niemu, możesz wysłać swoje CV niezależnie, gdzie akurat się znajdujesz i z jakiego urządzenia korzystasz. Wystarczy zalogować się na swoje konto.

Otrzymasz również możliwość otrzymania ofert pracy dopasowanych do Twojego profilu. Uzupełnij swój profil jak najprecyzyjniej, abyś dostawał informacje o ofertach dopasowanych do Twoich potrzeb.

Wraz ze swoim kontem możesz śledzić oferty pracy, na które aplikowałeś. Nawet, jeśli dana oferta na którą aplikowałeś wygasła, nadal będziesz posiadał do niej szybki dostęp. Pozwoli Ci to na ponowny kontakt z pracodawcą (jeśli udostępnił takie dane w ogłoszeniu o pracę).

 

Praca zdalna - obowiązki pracodawcy

Według prawa (Kodeks Pracy) pracodawca jest zobowiązany zapewnić wszystkie niezbędne materiały i narzędzia, w tym urządzenia techniczne (typu laptop, telefon) pracownikowi wykonującemu pracę zdalną.

W dodatku powinien zapewnić mu instalację, serwis, konwersację powierzonych mu narzędzi pracy lub pokryć wszystkie niezbędne koszty związane z tymi czynnościami. Powinien pokryć również koszty energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych, które są niezbędne do wykonywania zdalnej pracy oraz inne wydatki pracownika, które są bezpośrednio związane z wykonywaniem takiej pracy a które zostały zawarte w porozumieniu.

Pracownik powinien mieć w dodatku możliwość korzystania ze szkoleń i pomocy technicznej, które są niezbędne do wykonywania jego pracy.

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.