Praca w sprzedaży Notatka służbowa - jak ją napisać? Wzór notatki służbowej

Notatka służbowa - jak ją napisać? Wzór notatki służbowej

Kiedy sporządza się notatkę służbową?

Notatki służbowe to krótka forma pisemna, sporządzona w celu dokumentowania ważnych zdarzeń, zapisania ważnych informacji, decyzji lub komunikatów w miejscu pracy.

Notatkę służbową tworzy się w sytuacjach biznesowych, administracyjnych lub instytucjonalnych.

 

 

Czy notatka służbowa jest dokumentem?

Tak, notatka służbowa jest dokumentem w kontekście działalności biznesowej. Pomimo, iż jest krótką formą pisemną, zawiera ważne informacje oraz często stanowi przekaźnik danych pomiędzy pracownikami, menedżerami oraz zarządem firmy.

W zależności od rodzaju i wielkości przedsiębiorstwa, notatki służbowe mogą być przechowywane przez wiele lat i wykorzystywana jako źródło informacji. Co więcej, mogą stanowić istotny dokument w świetle prawa i zostać wykorzystane np. w sądzie. Dlatego ważne, by przy sporządzaniu notatek dbać o zgodność z prawdą i dokładność.

 

Do czego służy notatka służbowa?

Notatka służbowa, choć krótka i może się wydawać niepozorne, pełni ważne role w organizacji.

  1. Przekazuje informacje: np. pomiędzy pracownikami poszczególnych działów, a szefem.
  2. Potwierdza ustalenia: jest zapisem podjętych decyzji, uzgodnień lub zobowiązań.
  3. Wspomaga planowanie i organizacje: np. w procesie sprzedaży, może pomóc handlowcom w planowaniu dalszych kroków, najczęściej ustalanych wspólnie z klientem,
  4. Pomaga śledzić postępy: szczególnie w sytuacji, gdy sprawa jest przekazywana do innego działu, np. podczas reklamacji klienta lub problemu z przesyłką,
  5. Przechowuje informacje: zachowuje dane na temat podjętych decyzji oraz planowanych i przeprowadzonych działań.

 

 

Rodzaje notatek służbowych

Notatki służbowe mogą dotyczyć różnych kwestii oraz być sporządzane w różnym celu. Najczęściej spotykane notatki służbowe to:

  • notatka ze spotkania - zawiera podsumowanie rozmów, dotyczy podjętych decyzji lub przydzielonych zadań.
  • notatka z rozmowy telefonicznej - dokumentuje ważne informacje zdobyte podczas rozmowy przez telefon,
  • notatka z negocjacji handlowych - dotyczy najważniejszych negocjowanych kwestii oraz finalnych ustaleń,
  • notatka z konferencji/szkoleń - jest krótkim zapisem najistotniejszych tematów oraz wystąpień, może zawierać kluczowe dane lub wnioski,
  • notatka informacyjna - służy przekazywaniu istotnych wiadomości pomiędzy pracownikami lub działami,
  • notatka zgłaszająca problem - może dotyczyć awarii w firmie, powinna zawierać dokładne informacje o czasie wystąpienia problemu oraz o podjętych działaniach (w tym o zawiadomionych czy wezwanych osobach),
  • notatka dyscyplinująca - jest szczególnym rodzajem notatki służbowej, dotyczy nagannego zachowania pracownika.

 

Kto może sporządzić notatkę służbową?

Notatkę służbową może sporządzić dowolna osoba pracująca w firmie. Pamiętaj, że podczas istotnych spotkań warto wcześniej taką osobę uprzedzić i upoważnić do sporządzenia notatki służbowej.

Najczęściej notatkę tworzą pracownicy sekretariatów, administracji lub pracownicy działów, których opisywane sprawy bezpośrednio dotyczą. W większych firmach może istnieć osobny dział, zatrudniający specjalistów komunikacji wewnętrznej, odpowiedzialnych za zarządzanie notatkami oraz inną dokumentacją organizacji.

 

 

Jak napisać notatkę służbową?

Przejdźmy wreszcie do meritum sprawy: jak napisać profesjonalną notatkę służbową dotyczącą rozmowy, spotkania lub jakiegoś zdarzenia?

  1. Określ cel: zastanów się, czemu ma służyć dana notatka i co jest w niej najważniejsze?
  2. Wypunktuj najważniejsze kwestie: warto to robić już w trakcie rozmowy czy spotkania, by nie zapomnieć o kluczowych aspektach.
  3. Pisz klarownie i zwięźle: pamiętaj, że notatki służbowe powinny być krótkie, lecz treściwe. Unikaj zbędnych szczegółów, skupiaj się na konkretach.
  4. Użyj poprawnego tonu: utrzymaj notatki w profesjonalnym tonie, oczywiście zachowując poprawność językową, gramatyczną i ortograficzną. Nie stosuj nieprofesjonalnych czy obraźliwych słów.
  5. Bądź obiektywny: powstrzymaj się od osobistych uwag czy spostrzeżeń. Notatka służbowa powinna dotyczyć tylko i wyłącznie faktów.

Jeśli często przejmujesz rolę osoby sporządzającej notatkę służbową, warto opracować własny wzór, który pomoże Ci w przyszłości zaoszczędzić czas podczas przygotowywania takich dokumentów.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Doradca ds. Sprzedaży i Usług - Nowy Elektromarket

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca Klienta d/s fotowoltaiki B2B, B2C

Podstawa: Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów
Pensja podstawowa
Nieujawniona
Samochód Baza kontaktów

Przedstawiciel Handlowy

Podstawa: Nieujawniona
Samochód
  • SIG Sp. z o.o.
  • B2B, B2C
  • Estate - Usługi i produkty dot. budownictwa
  • 20-11-2024
Pensja podstawowa
Nieujawniona
Samochód

 

Notatka służbowa z rozmowy telefonicznej - czy warto na to tracić czas?

Odpowiedź brzmi tak, a w sprzedaży nawet zdecydowanie tak! Zastanów się, z iloma klientami dziennie rozmawiasz i jak wiele szczegółów jesteś w stanie zapamiętać. Nasz mózg ma ograniczone możliwości, więc pisanie krótkich notatek z rozmów jest doskonałym pomysłem, który nie zabierze Ci zbyt wiele czasu, ale może przynieść dużo korzyści. Twój klient z pewnością doceni, jeśli będziesz pamiętał o czym rozmawialiście ostatnim razem i w dodatku będziesz miał od razu punkt zaczepienia do rozpoczęcia kolejnej konwersacji.

W sprzedaży w sporządzaniu notatek dużym ułatwieniem są systemy CRM. Swoje komentarze i istotne informacje możesz dopisywać nawet w trakcie rozmowy z klientem, a potem wystarczy dosłownie chwila by odszukać potrzebny wątek.

 

 

Treść notatki, czyli co powinno się znaleźć w notatce służbowej?

Treść notatki służbowej jest zależna od celu jej tworzenia.

Notatki, które piszesz głównie dla siebie, np. w systemie CRM, choć najczęściej są dostępne również do wglądu szefa, mogą przyjąć dowolną, najwygodniejszą dla Ciebie formę.

Z kolei np. notatka służbowa sporządzona w trakcie ważnego spotkania, na którym był obecny cały zespół oraz która następnie trafi do ewidencji firmy, powinna wyglądać profesjonalniej.

Jak powinna wyglądać notatka służbowa? Profesjonalna notatka powinna zawierać:

  • dane odbiorcy (jeśli np. notatka jest kierowana do pracodawcy lub pracowników działu kadr),
  • nagłówek i tytuł "notatka służbowa nr ...",
  • temat spotkania: krótka informacja czego dotyczy notatka służbowa,
  • treść: jasną, precyzyjną i zwięzłą, zawierającą najważniejsze informacje, podjęte decyzje i ustalenia,
  • podsumowanie: krótkie, lecz treściwe.
  • ewentualne załączniki,
  • miejsce sporządzenia notatki,
  • datę sporządzenia notatki,
  • nazwisko autora.

 

Notatki służbowe – przykłady

Oto przykładowa notatka służbowa ze spotkania działu handlowego. Zwróć uwagę, że przyjmuje ona dosyć profesjonalną formę.

NOTATKA SŁUŻBOWA NR 100/1

Miejscowość i data: Warszawa, 18 kwietnia 2024
Do: Pracownicy Działu Handlowego
Od: Jan Kowalski, Kierownik Działu Handlowego

Temat: Podsumowanie spotkania Działu Handlowego – 18 maja 2024

  1. Podsumowanie wyników sprzedaży:

    Wzrost sprzedaży o 15% w ostatnim kwartale, w porównaniu do poprzedniego.
    Najlepsze wyniki zanotował zespól handlowy Anny Bartusik (wzrost o 32%).

  2. Strategia sprzedażowa na kolejny kwartał:

    Poszerzenie wpływów na rynku mazowieckim (nawiązanie i rozwijanie współpracy z firmą X).
    Silna współpraca z działem marketingu (pomoc w generowaniu leadów).
    Przygotowanie indywidualnych planów działania przez każdy z zespołów na kolejne spotkanie.

  3. Sprawy bieżące:

    Wprowadzenie regularnych cyklicznych spotkań całego działu. Termin: czwartki, godziny 10-12.

Podpis: Jan Kowalski

 

Poniżej przykład notatki z rozmowy telefonicznej z klientem. Zauważ, że ma ona znacznie luźniejszy charakter, gdyż ma służyć przede wszystkim samemu notującemu.

Data sporządzenia: 13 maja 2024 r.

Klient: Paweł Nowak, firma OneCompany

Pan Paweł sam odezwał się do nas, znalazł nas na LinkedInie. Oczekuje pomocy w rekrutacji handlowców z branży budowlanej.

Obecne wyzwania, które wskazał: trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów i potrzeba wsparcia w selekcji.

Poleciłem mu pakiet 10 ogłoszeń z celowanymi kompaniami w Social Mediach oraz usługę Bezpieczny Handlowiec, czyli weryfikację CV i kompetencji handlowców.

Jutro (14 maja) do godziny 16 prześlę szczegółową ofertę.

Kolejna rozmowa telefoniczna: 16 maja, godzina 12.

 

 

Jak przechowywać notatki służbowe?

Sporządzone notatki służbowe powinny być odpowiednio przechowywane. Choć nie ma przepisów, które nakazywałyby to robić, warto prowadzić ewidencję notatek służbowych. Warto zadbać także o to, by notatki nie dostały się w niepowołane ręce. Najlepszym pomysłem wydaje się korzystanie z zapisu cyfrowego ze względu na możliwość zabezpieczenia go hasłem oraz łatwość wyszukiwania notatek. Oczywiście ewidencję można prowadzić także w tradycyjnej, papierowej formie przechowywanej w teczkach czy segregatorach.

Najwięcej emocji budzi kwestia przechowywania notatek dyscyplinujących, dotyczących złego zachowania pracownika. Wyrokiem Sądu Najwyższego z 10 października 2003 r. (I PK 295/02), pracodawca ma prawo dokumentować fakt, że pracownik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jednakże 16 czerwca 2011 r. Sąd Najwyższy (I PK 222/10) stwierdził, że notatka dyscyplinująca powinna zniknąć z akt pracowniczych, gdy cel, dla którego została sporządzona, przestał być aktualny.

 

Podsumowanie: notatka służbowa

Notatki służbowe to kluczowym elementem komunikacji wewnętrznej w firmach i instytucjach. Stanowią oficjalny zapis rozmów, spotkań, negocjacji, problemów oraz innych istotnych wydarzeń i ustaleń, które mają miejsce w ramach działalności organizacji. Dzięki nim możliwa jest koordynacja działań oraz utrzymanie porządku i transparentności w firmie.

Ważne, by pracownicy wyrobili sobie nawyk pisania notatek również na własne potrzeby. Gromadzenie informacji pomaga również lepiej i skuteczniej zarządzać pracą własną.

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.