Praca w sprzedaży Metoda SMART: 5 prostych kroków do realizacji celów!

Metoda SMART: 5 prostych kroków do realizacji celów!

Samorealizacja jest zdecydowanie najlepszą inwestycją we własną osobę. Nawet najmniejsze sukcesy związane z realizowaniem własnych celów wywołują uczucie radości, spełnienia, co napędza motywację do dalszego rozwoju. Jednak w celu osiągnięcia konkretnego rezultatu zamierzone cele należy dobrze sformułować. Do formułowania celów bardzo dobrze sprawdza się metoda SMART.

 

Co to jest i do czego służy metoda SMART?

Metoda SMART to akronim, czyli skrót od angielskich słów:

  • Specific - specyficzny
  • Measurable - mierzalny
  • Achievable - osiągalny
  • Relevant - realny
  • Time-bound - ograniczony czasowo

Jak wspomnieliśmy, właściwie sformułowany cel jest kluczem do sukcesu. Sformułowanie celu z uwzględnieniem każdego z powyższych słów znacząco zwiększa szansę na jego osiągnięcie.

Metoda ta może służyć zarówno przy realizacji codziennych celów, jednak bardzo dobrze sprawdza się również planując cele biznesowe.

Poniżej omówiliśmy szczegółowo poszczególne kryteria SMART, które pokażą Ci jak odpowiednio wyznaczać cele.

 

 

S – Specyficzny (Specific)

Po pierwsze, każdy cel powinien być specyficzny, czyli jasny i łatwy do zrozumienia, a jednocześnie dokładny. Nie powinno być wątpliwości w jego zrozumieniu, jak i nie powinno być w nim żadnych niedopowiedzeń. Im bardziej konkretny jest Twój cel, tym lepiej. Przykładowo - cel „znajdę nową pracę” nic nie mówi. Może być różnie interpretowany oraz być przez to powodem wymówek. Zawsze lepiej skonkretyzować cel. Może brzmieć w stylu: „znajdę nową pracę zdalną jako Przedstawiciel handlowy”.

Pamiętaj jednak, aby dać sobie pewne pole manewru. Przytaczając powyższy przykład, nie powinieneś ustalać celu w stylu „znajdę nową Pracę zdalną jako Przedstawiciel handlowy w firmie XYZ”.

 

M – Mierzalny (Measurable)

Aby móc kontrolować realizację celu, powinien być on mierzalny, czyli możliwy do pomiaru. Może to być pomiar za pomocą liczb, procentów, ułamków itd.

Przykłady mierzalnych celów to „W ciągu trzech miesięcy zwiększę swoją sprzedaż o 20%” albo „Przez 2 tygodnie skończę kurs online zakupiony przez szefa”.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Doradca Klienta - Umowa zlecenie

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca Klienta - Umowa zlecenie

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

A – Osiągalny (Achievable)

W celu właściwego sformułowania celu kluczowe jest również, aby realnie ocenić swoje możliwości i wyznaczyć osiągalny cel. Stawanie sobie poprzeczki zbyt wysoko wywoła tylko niepotrzebną frustrację i zniechęci do dalszych starań.

Zanim zaczniesz formułować cel, przeanalizuj swoje umiejętności, czas, który możesz na to poświęcić, wszystkie posiadane zasoby, w tym technologie jakimi dysponujesz. To pokazuje, że nie zawsze chodzi o Twoją niewiedzę w danym temacie. Przykładowo - możesz posiadać tytuł doktora nauk i 10-letnie doświadczenie w zawodzie, natomiast bez szybko działającego sprzętu z dużą pamięcią nie będziesz w stanie osiągnąć takich wyników, jakie by były możliwe przy posiadaniu odpowiedniego urządzenia.

 

R – Realistyczny (Relevant)

Cel SMART powinien być związany z naszymi wartościami, priorytetami, przekonaniami. Podczas ustalania celu, warto zadać sobie pytanie o to, czy określony cel przyczyni się do osiągnięcia sukcesu, a jeśli owy cel jest składową jednego wielkiego celu, to czy faktycznie przybliży nas do niego.

Jeśli cel nie jest realistyczny, niechętnie będziemy go realizować i najpewniej prędzej czy później go odpuścimy.

 

T – Określony w czasie/ograniczony czasowo (Time-bound)

Każdemu celowi powinien zostać nadany czas jego realizacji. Dany cel powinien posiadać konkretnie wyznaczony termin lub określone ramy czasowe w którym powinien zostać osiągnięty. Osiągnięcie celu ograniczone czasem jest ważne w kontekście osiągnięcia sukcesu, gdyż tworzy poczucie pilności i tym samym przez cały czas motywuje do działania.

Cel bez daty zapewne będzie bez końca przeciągany lub odstawiany na później.

 

 

Cele SMART - przykłady

Aby lepiej zrozumieć wyznaczanie celów SMART, przedstawiamy kilka przykładów:

  • W ciągu dwóch miesięcy skończę wszystkie 10 części kursu z kampanii marketingowych.
  • Zwiększę sprzedaż produktu X o 10% w ciągu następnych trzech miesięcy.
  • Do 8 maja zrobię wszystkie składowe biznes planu swojej nowej firmy.
  • Co miesiąc będę odkładać po 500 zł, żeby za pół roku kupić sobie nowy komputer do pracy.
  • Przed rozmową o awans na wyższe stanowisko, którą przewiduję na początek października, przeczytam książkę na temat zarządzania projektami.

 

Korzyści płynące z zastosowania metody SMART

Zasada SMART pomaga w osiągnięciu konkretnego rezultatu. Skonkretyzowane cele umożliwiają dokładniejsze ich wykonanie jak i kontrolę.

Po celach SMART widać stopień ich realizacji. Jeśli przykładowo założyłeś, że w ciągu dwóch miesięcy skończysz wszystkie 10 części kursu, a po miesiącu ukończyłeś już 8 części, da Ci to poczucie zadowolenia z siebie i motywację do dalszego działania. Widoczny stopień realizacji pozwala rownież na ocenę produktywności i efektywności w wykonywaniu wyznaczonych celów oraz wprowadzenia ewentualnych poprawek we własnym działaniu.

Metoda SMART sprawdza się zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Może być przydatna dla każdej osoby, od dyrektorów po każdego pracownika. Cele mogą być rownież zarówno indywidualne jak i grupowe.

 

Jak stosować metodę SMART w praktyce?

Aby jeszcze lepiej realizować cele, oprócz opracowania ich za pomocą metody SMART, mamy dla Ciebie dodatkowe wskazówki.

Nawiązując do osiągalności celu, aby dążyć do osiągania większych rezultatów, najlepiej stworzyć sobie kilka mniejszych celów SMART, których realizacja krok po kroku będzie prowadzić do zdobycia celu głównego. Może to być przedstawione jako plan osiągania kolejnych celów.

Przykładowo: Przez 2 miesiące zwiększę sprzedaż produktu X o 10%. Aby pomóc sobie w tym osiągnięciu, w pierwszy tydzień przeczytam całą książkę pt.: "Skuteczna rozmowa z klientem". Jeśli osiągnę założony wynik, w ciągu kolejnych trzech miesięcy zwiększę sprzedaż o kolejne 10%. Ułatwię to sobie gdyż przez pierwszą połowę tych trzech miesięcy posłucham podcastów i obejrzę webinary wybitnego specjalisty sprzedaży Adama Nowaka. Utrzymam swoje wyniki procentowe przez kolejne pół roku i na początku września pójdę porozmawiać z szefem o awans na stanowisko Seniora.

 

 

Metoda SMARTER – rozszerzona wersja metody SMART

Metoda SMARTER to rozszerzona wersja metody SMART. Różnicą w tych dwóch słowach są dwie nowe litery, których rozwinięcie oznacza:

  • E - ekscytujący
  • R - zapisany

 

E – Ekscytujący (Exciting)

Cel powinien ekscytować, być ważny dla jego wykonawcy. Jeśli nie będziesz mieć z celem żadnej pozytywnej więzi emocjonalnej, wówczas i jego realizacja nie będzie dla Ciebie ważna. Przykładowo - uwielbiasz sport, który trenujesz i chcesz zostać wybitnym sportowcem. Stawiasz sobie za cel trenowanie 4 razy w tygodniu po 2 godziny na każdy trening. Ten cel jest dla Ciebie ważny, ekscytuje Cię myśl zostania sportowcem, być może najlepszym z najlepszych. Dlatego też będziesz się do niego przykładać, nie odpuścisz po krótkim czasie. Inaczej by było z celem, który nie wywoływał by w Tobie takich pozytywnych emocji, prawda?

 

R – Zapisany (Recorded)

Ważne jest zapisanie celu. Nie notuj celów tylko w swojej głowie. Jest to prosty sposób do zapomnienia lub przekręcenia ich założeń. Wszystkie cele powinny być zapisane w jednym miejscu, aby łatwo można było do nich wrócić.

 

 

Podsumowanie

Metoda SMART to skuteczna metoda wyznaczania celów, której może użyć każdy do dowolnych celów. Pomaga w osiągnięciu rezultatu, zwiększeniu motywacji i zaangażowania, poprawie efektywności i produktywności. Ciekawym rozwinięciem metody SMART jest metoda SMARTER, która uwzględnia dodatkowe dwa aspekty, również niezwykle ważne przy realizacji celów.

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.