Praca w sprzedaży Cechy pracownika sprzedaży: inteligencja emocjonalna

Cechy pracownika sprzedaży: inteligencja emocjonalna

Witaj w  cyklu pt. "Cechy pracownika sprzedaży".

Chcesz wiedzieć więcej na temat cech przydatnych w branży handlowej? Sprawdź pozostałe artykuły!

➡️ Cechy pracownika sprzedaży: asertywność

➡️ Cechy pracownika sprzedaży: myślenie krytyczne

➡️ Cechy pracownika sprzedaży: aktywne słuchanie

➡️ Cechy pracownika sprzedaży: inteligencja emocjonalna

➡️ Cechy pracownika sprzedaży: perswazja

 

Czym jest inteligencja emocjonalna?

Inteligencja emocjonalna (emotional intelligence) to stosunkowo nowy temat, który w psychologii pojawił się na początku lat 90, jednak zyskał bardzo szybko na popularności.

Katarzyna Knopp w artykule "Rola inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka" przytacza definicje Reuvena Bar-Ona, który określa inteligencję emocjonalną jako „szereg pozapoznawczych zdolności, kompetencji i umiejętności, które umożliwiają jednostce efektywne radzenie sobie z wymaganiami i naciskami środowiskowymi”.

Świadomość społeczna na temat inteligencji emocjonalnej i roli emocji wzrasta. Fakt, że nawet pracodawcy zacznają uznawać inteligencję emocjonalną za ogromną zaletę obala dotychczasowe poglądy twierdzące, że wyrażanie emocji to pewneo rodzaju słabość.

 

 

Jakie są składowe inteligencji emocjonalnej?

Definicja Bar-Ona przytoczona w poprzednim paragrafie jest dosyć ogólna. Pojęcie inteligencji emocjonalnej znacznie dokładniej określa Daniel Goleman, który dzięki swojej książce "Inteligencja emocjonalna" rozsławił ten termin nie tylko w środowisku naukowym, ale również wśród przeciętnych czytelników.

Goleman uznawał inteligencję emocjonalną za odmienny rodzaj mądrości. Jako jej składowe wymieniał:

  • samoświadomość, czyli znajomość siebie,
  • znajomość własnych uczuć, a dzięki temu podejmowanie rozsądnych decyzji życiowych,
  • zdolność kontrolowania własnych emocji, m.in. takich jak strach, gniew czy depresja,
  • zdolność motywacji,
  • zachowanie optymizmu pomimo niepowodzeń,
  • empatia, zdolność wczuwania się w sytuacje innych ludzi,
  • umiejętności zachowań społecznych, np. nawiązywanie oraz utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi.

 

 

Inteligencja emocjonalna jako predyktor sukcesu

Dlaczego zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami, a Ci o mniejszym IQ osiągają sukcesy zawodowe? Naukowcy w inteligencji emocjonalnej pokładali ogromne nadzieje, ponieważ jak się okazało osoby o wysokim ilorazie inteligencji nierzadko nie mają większych predyspozycji do osiągania sukcesów, a wręcz wykazują problemy w dorosłym życiu.

Jak to wygląda w przypadku inteligencji emocjonalnej?

Goleman, Boyatzis i McKee postanowili zbadać kompetencje osób, pracujących w korporacjach na wysokich stanowiskach. Jak pokazały badania przeprowadzone wśród liderów, im wyższa pozycja, tym inteligencja emocjonalna odgrywała większą rolę. Porównanie wybitnych i przeciętnych menedżerów wykazało 85% różnice w pomiarze inteligencji emocjonalnej, przy niewielkich wahaniach wśród możliwości intelektualnych, technicznych czy technicznej wiedzy.

Abraham z kolei podkreśla, że zdolność rozpoznawania emocji przekłada się na większy szacunek, uprzejmość i chęć pomocy wobec współpracowników. Osoby empatyczne łatwiej przystosowują się do wymagań organizacji dzięki swojej wrażliwości. Szybciej nadążają także za zmianami w firmie.

 

 

Inteligencja emocjonalna na rynku pracy

Daniel Goleman uważa, że inteligencja emocjonalna jest pożądana na rynku pracy, ze względu na to, iż jest kluczowym elementem wydajnego i efektywnego zarządzania firmą. Pracodawcy oczekują od pracowników umiejętności społecznych (takich jak chociażby praca zespołowa), samoroganizacji oraz pracy pod presją czasu. Inteligencja emocjonalna jest dopełnieniem tych kompetencji.

Obecnie przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że największy kapitał stanowią po prostu wartościowi ludzi. Goleman podkreśla, że wiedza merytoryczna świadczy o konkurencyjności firmy, ale odniesienie sukcesu na rynku pracy determinuje obecność lub brak inteligencji emocjonalnej pracowników.

 

 

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży

Pisaliśmy już, iż jak dokumentują najnowsze badania naukowe, inteligencja emocjonalna mocniej przyczynia się do osiągania sukcesu w biznesie, niż inteligencja ogólna. Warto mieć tego świadomość już na początku ścieżki kariery zawodowej.

Wysoki poizom inteligencji emocjonalnej nie tylko predysponuje do pracy na wyższych stanowiskach, takich jak kierownik czy dyrektor sprzedaży, ale także pozwala na efektywniejsza pracę na stanowiskach obsługi klienta czy przedstawiciela handlowego. Z inteligencją emocjonalną łatwiej przyjdzie Ci zrozumienie Klienta i okazanie mu empatii, co jak wiadomo przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. Zauważ także, że obecność inteligencji emocjonalnej może pozwolić Ci również na szybki awans, a z tą cechą prawdopodbnie bez trudu poradzisz sobie jako kierownik czy menadżer.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Doradca Klienta - Sklep RTV/AGD/IT

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca Klienta - Praca sezonowa

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

W jaki sposób rozwijać inteligencje emocjonalną?

Aby rozwijać swoją inteligencję emocjonalną, musisz polubić się sam ze sobą oraz z czasem refleksji, który spędzisz samotnie. Każdego dnia analizuj swoje emocje i odczucia, pojawiające się w różnych sytuacjach. Staraj się zrozumieć siebie i swoje relacje z innymi ludźmi.

Dobrym pomysłem jest również prowadzenie dziennika uczuć w formie papierowej lub skorzystanie z aplikacji służącej do monitorowania Twojego nastroju, np. Mooodnotes. Wzrost samoświadomości przełoży się na wzrost inteligencji emocjonalnej.

Pod koniec każdego dnia staraj się pobyć sam ze sobą, w pełnej ciszy i skupieniu. Powróć do wszystkiego co się wydarzyło i czego doświadczyłeś. Jakie uczucia i emocje Ci towarzyszyły?

Zastanawiaj się także, jakie emocje odczuwają inni ludzie np. Twoi rozmówcy. Staraj się je nazywać. Możesz to robić w swojej głowie lub starać się odzwierciedlić słowami, to co wywnioskowałeś np. "Widzę, że ta sytuacja wywołała w Tobie gniew".

 

 

Test inteligencji emocjonalnej - jaki i czy warto?

Do pomiaru inteligencji emocjonalnej stosuje się kwestionariusze oraz testy. Większość z nich opiera się na stwierdzeniach, które trzeba odnieść do samego siebie i określić w jakim stopniu są zgodne z przekonaniami lub zachowaniami.

Testy inteligencji emocjonalnej pozwalają określić na jakim poziomie są Twoje konkretne umiejętności związane z własnymi emocjami. Jeśli jesteś ciekawy współczynnika inteligencji emocjonalnej albo chcesz dokładnie wiedzieć, nad jakimi aspektami inteligencji emocjonalnej musisz pracować, możesz udać się do psychologa, który wykona test. Przed umówieniem wizyty upewnij się, że dany psycholog na pewno zajmuje się pomiarem inteligencji emocjonalnej.

Najpopularniejsze testy inteligencji emocjonalnej to:

  • INTE - Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE,
  • DINEMO - Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej,
  • PKIE - Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej,
  • SIE-T - Skala Inteligencji Emocjonalnej – Twarze.

 

 

Podsumowanie

Uświadom sobie, że obecnie na rynku pracy jest już mnóstwo osób z wyższym wykształceniem i fachową wiedzą, więc to czym możesz się wyróżnić w oczach pracodawcy są kompetencje miękkie. Między innymi inteligencja emocjonalna może stanowić o Twojej konkurencyjności. Być może posiadasz już tą cechą, a nie masz pojęcia, że tak jest. Jeśli jednak zdajesz sobie sprawę, że Twoja inteligencja emocjonalna nie jest aktualnie na wysokim poziomie, warto starać się ją rozwijać, gdyż może to być przepustką do rozwoju Twojej kariery.

 

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.