Visual merchandising - co to jest?
Czym jest visual merchandising?
Visual merchandising to strategia marketingowa stosowana w handlu detalicznym, która polega na takim zarządzaniu aranżacją produktów i przestrzenią wokół nich, by były one jak najbardziej atrakcyjne dla klientów.
Celem visual merchandisingu jest przykucie uwagi klientów i zachęcenie ich do zakupu.
Narzędzia visual merchandisingu
Do narzędzi visual merchandisingu należą:
- manekiny - służą do prezentowania ubrań, akcesoriów oraz butów w realistyczny sposób, dzięki czemu pobudzają wyobraźnie klientów, by ci mogli ocenić jak sami będą wyglądać w danej rzeczy.
- stojaki i wieszaki - ułatwiają organizację oraz przeglądanie produktów,
- półki i regały - pozwalają w uporządkowany sposób wyeksponować produkty,
- witryna sklepowa - szczególnie istotna dla sklepów mieszczących się w galeriach, ma za zadanie spowodować, by klient wszedł do środka a następnie coś kupił,
- oświetlenie - zwiększa atrakcyjność produktów (zwróć uwagę, że przykładowo oświetlenie w przebieralniach jest doskonałe, dzięki czemu klienci lepiej oceniają przymierzane ubrania),
- ekrany, monitory, prezentacja audio - reklamy wyświetlane lub puszczane w sklepach mają za zadanie obudzić w klientach dodatkowe potrzeby i skłonić ich do zakupu,
- grafiki i plakaty - wizualny sposób prezentowania promocji, podobnie jak w powyższym punkcie, służy namówieniu klienta na najczęściej nieplanowany zakup,
- materiały dekoracyjne - tematyczne aranżacje i spójne elementy ekspozycji budują nastrój oraz pomagają wyeksponować sezonowy towar np. instalacje bożonarodzeniowe.
Techniki visual merchandisingu
- Identyfikacja stref gorących oraz zimnych - strefy gorące to nic innego jak strefy o dużym natężeniu, a zimne - o znacznie mniejszym. Identyfikacja tych stref, szczególnie w sklepach wielopowierzchniowych, pomoże odpowiednio rozłożyć produkty w jak najoptymalniejszy sposób z myślą o większej sprzedaży.
- Warstwowanie produktów - zauważ, że na wysokości wzroku klienta znajduje się produkt z najwyższą marżą lub ten najdroższy. Tanie zamienniki specjaliści ds merchandisingu umieszczają zazwyczaj na samym dole półki. Visual merchandiser zawsze musi dostosować te wysokości pod konkretnego klienta - w końcu "na wysokości wzroku" co innego oznacza dla dziecka, a co innego dla dorosłego.
- Artykuły pierwszej potrzeby jak najdalej - zastanawiałeś się kiedyś dlaczego w każdym sklepie pieczywo znajduje się w najbardziej oddalonym punkcie? Po to, byś po drodze przypomniał sobie o innych produktach, których potrzebujesz lub skusił się na jakąś promocję, czyli krótko mówiąc, by podkręcić sprzedaż.
- Zapach i dźwięk - część sklepów korzysta z personalizowanych zapachów oraz muzyki, by wzbudzić skojarzenia oraz podkręcić przyjemne doświadczenia zakupowe. Czy przychodzi Ci do głowy jakaś sieciówka, w której zawsze pachnie tak samo?
- Tworzenie kolorystycznych wystaw - szczególnie popularne w sklepach odzieżowych, gdy jakiś kolor jest w trendach. Taka aranżacja na pewno przykuwa wzrok, zaspokaja wizualne potrzeby klienta oraz zachęca do zakupów.
Materiały POP, POS i POSM
POP (Point of Purchase) to materiały umieszczane w miejscu zakupu, czyli po prostu w sklepie, które mają zwrócić uwagę klientów na aktualne promocje, produkty oraz marki w momencie robienia zakupów. Do materiałów typu POP należą plakaty i banery, stojaki reklamowe oraz podajniki i dyspensery ułatwiające dostęp do produktów.
Materiały POS (Point of Sale) są bardziej skupione na samej sprzedaży oraz szczególnie widoczne w obszarze przykasowym lub bezpośrednio przy półkach z konkretnym produktem. Materiały typu POS to m.in. ekspozytory przykasowe, naklejki na podłodze prowadzące do określonej rzeczy na półce oraz woblery i shelf talkery, czyli małe ruchome elementy przyczepiane do półek, mające przyciągnąć uwagę klienta.
POSM (Point of Sale Materials) to najszersze znaczeniowo pojęcie, które obejmuje materiały POP, POS oraz wszelkie inne elementy wykorzystywane do promocji produktów i zwiększania ich wydajności. Do materiałów POSM przykładowo możemy zaliczyć również standy reklamowe, pylony oraz wyspy promocyjne.
Czym się zajmuje regionalny visual merchandiser?
Visual merchandiser to osoba odpowiedzialna za aranżacje przestrzeni sprzedażowej. Jej głównym zadaniem jest tworzenie atrakcyjnych wizualnie aranżacji produktów na półkach, stoiskach, witrynach sklepowych i w innych miejscach w sklepie oraz projektowanie tematycznych wystaw. Wnętrze sklepu powinno wyglądać przyjaźnie, miło oraz zachęcać klientów do zakupów.
Najczęściej praca merchandisera opiera się na umowie z jedną konkretną marką, za którą visual merchandiser jest odpowiedzialny na określonym terenie. Jego zadaniem jest więc poruszanie się pomiędzy sklepami i dbanie o odpowiednią ekspozycję produktów w każdym z nich. Ponadto regionalny visual merchandiser komunikuje się z kierownikiem lub zespołem sklepu, by wspólnie działać w jednym interesie. Musi również sprawnie reagować na pojawiające się problemy, takie jak brak towaru lub zepsute ekspozytory.
Jak zostać visual merchandiserem?
Praca jako visual merchandiser nie wymaga żadnego konkretnego wykształcenia. Pracodawcy zazwyczaj nie oczekują również doświadczenia. Stąd visual merchandiser jest często pierwszym stanowiskiem w karierze sprzedażowej początkujących osób. Firmy chętnie zatrudniają na to stanowisko studentów, praktykantów i stażystów.
Do pracy na stanowisku visual merchandisera przyda się zmysł estetyczny, obowiązkowość oraz oczywiście chęci i zapał do pracy.
Praca na stanowisku visual merchandisera dotyczy szeroko pojętego handlu detalicznego. Ofert pracy w visual merchandisingu można się spodziewać m.in. w branży spożywczej, branży beauty oraz modowej. Warto przejrzeć portale pracy i po prostu wysłać swoje CV. Wiele ofert pojawia się również na grupach facebookowych związanych z poszukiwaniem zatrudnienia.
Zarobki w visual merchandisingu
Portal wynagrodzenia.pl podaje, że mediana rynkowa zarobków merchandisera kształtuje się na poziomie 5 170 zł brutto. Rozpiętość zarobków merchandisera wynosi od 4 380 zł do 7 480 zł brutto.
Podsumowanie
Praca w visual merchandisingu polega na tworzeniu atrakcyjnych i funkcjonalnych aranżacji przestrzeni sprzedażowej w sklepach detalicznych, aby przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć sprzedaż. Visual merchandiserzy wykorzystują różnorodne narzędzia, takie jak manekiny, stojaki, półki, oświetlenie, ekrany i grafiki, aby zaprezentować produkty w sposób estetyczny i przemyślany.
Visual merchandiserzy muszą być kreatywni, mieć zmysł estetyczny oraz dobrze rozumieć zachowania i potrzeby klientów. Praca ta wymaga także współpracy z zespołami sprzedażowymi, marketingowymi oraz menedżerami sklepów. Jeśli poszukujesz zatrudnienia w tej branży, ogromną zaletą rynku merchandisingu w Polsce jest fakt, że doświadczenie najczęściej nie jest wymagane.
Celem visual merchandisingu jest nie tylko poprawa estetyki sklepu, ale przede wszystkim zwiększenie sprzedaży i zadowolenia klientów poprzez przemyślaną prezentację produktów.
---
Poszukujesz pracy w sprzedaży?
Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!
- Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
- Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
- Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.