Praca w sprzedaży LinkedIn w sprzedaży: Handlowcu, czy używasz w swojej pracy portalu LinkedIn?

LinkedIn w sprzedaży: Handlowcu, czy używasz w swojej pracy portalu LinkedIn?

Witaj w serii artykułów dotyczących wykorzystania portalu LinkedIn w sprzedaży. Przed Tobą 2-ga część cyklu. Zapraszamy Cię do zapoznania się z poprzednimi treściami:

Z część I dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z portalem LinkedIn.
Zajrzyj do artykułu pt.: LinkedIn w sprzedaży: czym jest, logowanie, jak go założyć i jak usunąć konto?

Część II sprawdzi się dla ludzi sprzedaży, którzy stale poszukują sposobów na znalezienie nowych Klientów.
Przeczytaj artykuł pt.: LinkedIn w sprzedaży: Handlowcu, czy używasz w swojej pracy portalu LinkedIn?

Część III przyda Ci się, gdy chcesz wykorzystać portal LinkedIn do rozwoju firmy.
Sprawdź artykuł pt.: LinkedIn w sprzedaży: Jak wykorzystać potencjał profilu firmy na LinkedIn do zwiększenia rozpoznawalności firmy?

Dzięki części IV poznasz tajniki planów Premium.
Zajrzyj do artykułu pt.: LinkedIn w sprzedaży: jak działa Linkedin Premium i czy warto z niego korzystać?

Część V rozwieje wątpliwości związane z poszukiwaniem pracowników na portalu LinkedIn.
Przeczytaj artykuł pt:. LinkedIn w sprzedaży: jak dodać bezpłatne ogłoszenie o pracę na LinkedIn?

Część VI stanowi podsumowanie całego cyklu:
Zajrzyj do artykułu pt.: LinkedIn w sprzedaży: 9 wskazówek, które pozwolą Ci stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn i wykorzystać jego potencjał w sprzedaży!

 

 

LinkedIn – co to jest? Podstawowe informacje o portalu

LinkedIn to międzynarodowy portal społecznościowy o charakterze biznesowym, który oferuje szereg możliwości zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. LinkedIn działa w ponad 200 krajach na całym świecie.

Portal pozwala na publikowanie ofert pracy, stworzenie profilu użytkownika indywidualnego oraz profilu firmowego. Z tego powodu LinkedIn stał się jednym z najpopularniejszych narzędzi rekrutacji dla pracowników HR, a posiadanie konta w tym serwisie to must have na rynku pracy.

 

 

 

Główne funkcje, czyli jak działa LinkedIn?

LinkedIn działa podobnie jak inne portale społecznościowe, ale oferuje dodatkowo narzędzia biznesowe dla rekruterów, sprzedawców i właścicieli firm.

Do głównych funkcji portalu LinkedIn w ramach bezpłatnego planu Basic należą:

  • zakładanie oraz uzupełnianie konta,
  • tworzenie publikacji z ofertami pracy,
  • wyszukiwarka ofert pracy,
  • publikowanie treści w postaci postów, linków, zdjęć,
  • gromadzenie kontaktów zawodowo-biznesowych, czyli innych użytkowników serwisu jako "znajomych",
  • potwierdzenie umiejętności,
  • wyświetlanie statystyk,
  • tworzenie płatnych reklam.

Więcej możliwości jest dostępnych w ramach płatnego konta Premium.

 

Co daje konto Premium na LinkedIn?

Na początku warto podreślić, że LinkedIn oferuje różne rodzaje kont w ramach subskrypcji Premium.

Premium Career, czyli Konto Kariera przeznaczone jest dla osób nastawionych na poszukiwanie pracy oraz rozwój zawodowy. Wykupienie tej subskrypcji daje dostęp do większej ilości ogłoszeń o pracę. Konto umożliwia także sprawdzenie, kto odwiedził Twój profil LinkedIn i napisanie do tej osoby w sposób InMail (do 5 wiadomości w miesiącu), co pozwala przejąć inicjatywę w rozmowie z potencjalnie zainteresowanym rekruterem.

 

 

Premium Bussiness (Konto Biznes) zawiera funkcjonalności konta Kariera, choć ilość wiadomości InMail w tym planie zwiększono do 15. Dodatkowo Konto Biznes pozwala zdobyć informacje biznesowe na temat firm oraz korzystać z zaawansowanych filtrów wyszukiwania.

Sales Navigator, czyli Konto Sprzedaż, to ciekawe narzędzie dla handlowców, które pomaga zbudować bazę potencjalnych Klientów. Konto pozwala na zapisanie 1500 Klientów i grupowanie ich w listy Leadów. Miesięcznie można wysłać 50 wiadomości InMail. Plany można poszerzać korzystając z wariantów Team and Enterprise.

Recruiter Lite (Konto Zatrudnienie) przeznaczone jest dla rekruterów i pozwala na utworzenie 100 projektów rekrutacyjnych oraz wysłanie 30 wiadomości InMail. Na pewno jest dużym ułatwieniem w rekrutacji pracowników, ale ten rodzaj konta nie umożliwia publikacji ogłoszenia o pracę - ta opcja jest płatna osobno.

Każdy plan daje dostęp do LinkedIn Learning (Konto Nauka), czyli zdalnej platformy, pozwalającej na wszechstronny rozwój, poprzez różnorodne kursy i szkolenia.

 

Ile kosztuje LinkedIn Premium?

LinkedIn pozwala na darmowy miesiąc próbny w ramach subskrypcji Premium, ale by z niego skorzystać trzeba podać numer karty kredytowej. Jeżeli nie anulujesz subskrypcji wcześniej, po miesiącu zamienia się ona w plan płatny.

 

 

Ceny za poszczególne subskrypcje Premium różnią się w zależności od wybranego planu.

Przy wyborze jednorazowej opłaty całorocznej:

  • Konto Kariera to koszt 99,99 zł miesięcznie,
  • Konto Biznes - 149,99 zł miesięcznie,
  • Konto Sprzedaż 289 zł miesięcznie,
  • Konto Zatrudnienia 449,94 zł miesięcznie.

Jeśli zdecydujesz się na płatność co miesiąc, ceny są nieco wyższe.

Więcej informacji na temat płatnych planów znajdziesz na oficjalnej stronie LinkedIn, dotyczącej subskrypcji Premium. Aby do niej przejść musisz mieć założone konto oraz być zalogowany.

 

Czy warto korzystać z Sales Navigator w ramach LinkedIn Premium?

Jeśli pracujesz, jako przedstawiciel handlowy pewnie zauważyłeś już, że Plan Sales Navigator jest idealną opcją dla Ciebie. Konto Sprzedaż wesprze Cię przede wszystkim w prospectingu.

Sales Navigator Core zapewnia:

  • przeglądanie prywatne,
  • dostęp do informacji o kandydatach,
  • wysyłanie bezpośrednich wiadomości,
  • dostęp do informacji kto wyświetlił Twój profil.

Powyższe funkcjonalności dostępne są także w planie Kariera. Ponadto plan Sales Navigator oferuje:

  • nieograniczone wyszukiwanie osób,
  • dostęp do informacji biznesowych,
  • wyszukiwanie zaawansowane,
  • autonomiczny interfejs narzędzi do sprzedaży,
  • niestandardowe listy potencjalnych Klientów i kont,
  • listę rekomendacji i zapisanych potencjalnych Klientów,
  • aktualizacje i alerty w czasie rzeczywistym.

 

 

Jak widać ten Plan Premium może znacznie ułatwić Ci życie, nie tylko pomagając w wyszukiwaniu potencjalnych Klientów, ale także w porządkowaniu Twoich działań.

Jeśli zastanawiasz się czy Sales Navigator jest dla Ciebie, zawsze możesz skorzystać z darmowego miesiąca próbnego, a później podjąć decyzję o przedłużeniu bądź nie subskrypcji.

 

Zanim wdrożysz Sales Navigator zadbaj o swój profil na LinkedIn

Oczywiście, by skorzystać z Sales Navigator musisz najpierw założyć konto, ale samo stworzenie konto nie wystarczy - musi ono jeszcze wyglądać na profesjonalne.

Dodatkowo pamiętaj, że LinkedIn, podobnie jak inne portale społecznościowe, wykorzystuje algorytm, który dopasowuje treści do Twojego profilu. To kolejny powód, by porządnie zająć się zawartością własnego konta.

A więc uzupełnij swój profil na LinkedIn: zacznij od historii zatrudnienia oraz dodaj firmę, w której obecnie pracujesz. Uzupełnij umiejętności. Możesz także poprosić współpracowników o ich potwierdzenie.

 

 

Profesjonalny profil zawiera również podsumowanie zawodowe. Choć limit znaków w przypadku podsumowania wynosi 2 000, nie musisz go w pełni wykorzystywać. Podsumowanie profilu powinno być krótkim opisem, zapadającym w pamięć, w którym podkreślisz to, co najważniejsze.

 

Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle w serwisie LinkedIn

Zadbaj o profesjonalne zdjęcie profilowe. Nie musisz od razu korzystać z usług fotografa. Wystarczy zdjęcie wykonane telefonem komórkowym. Wykadruj dobrze fotografię, patrz w aparat, postaw na delikatny uśmiech. Najlepiej wyglądają zdjęcia wykonane na jasnym tle. Zadbaj również o profesjonalny ubiór. Zdjęcie jest Twoją wizytówką.

Dodaj również tzw. background photo, czyli zdjęcie w tle. Może być ono nawiązaniem do firmy, w której obecnie pracujesz, zawierać jakiś ciekawy, motywacyjny cytat lub być po prostu jednokolorowym tłem.

 

Twórz sieć kontaktów na LinkedIn

Jedną z podstawowych funkcji LinkedIn jest budowanie sieci kontaktów, co naturalnie ułatwi Ci poszukiwanie Klientów. Sieć kontaktów to analogiczna wersja znajomych na Facebooku, ale mająca charakter biznesowy.

Twoje działania powinny być przemyślane. Dostęp do osób decyzyjnych, który umożliwia portal to ogromna przewaga LinkedIn nad innymi portalami. Jak więc do nich trafić?

Po pierwsze dodaj do swojej sieci kontaktów współpracowników i obecnych lub byłych Klientów. To zbuduje wiarygodność Twojego profilu. Następnie skorzystaj z wyszukiwarki. Pamiętaj, by nie wysyłać zaproszeń do wszystkich po kolei, ale starać się dodawać nieprzypadkowe, wartościowe osoby, powiązane ze sprzedażą i najlepiej pracujące na stanowiskach decyzyjnych.

 

 

Kolejną szansą na zdobycie kontaktów biznesowych jest obserwowanie liderów Twojej branży oraz aktywne udzielanie się w ich sieci. Możesz zacząć komentować publikacje, wyrażać swoje zdanie. Po czasie będziesz mógł dołączyć do ich sieci kontaktów, a dodatkowo być może zauważą Cię inne osoby z branży. Ty także możesz zaprosić ciekawe osoby, biorące udział w dyskusji.

 

Jakie treści publikujesz na LinkedIn?

Publikując wartościowe, interesujące treści, nie tylko zachęcasz ludzi, by odwiedzali Twój profil na LinkedIn i rozbudowujesz swoją sieć kontaktów, ale także budujesz sobie wizerunek siebie jako eksperta.

W swoich opisach zawieraj słowa kluczowe związane ze sprzedażą oraz używaj hashtagów, które ułatwią użytkownikom LinkedIn odnalezienie Twojego profilu, poprzez dodawane przez Ciebie treści. Dzięki temu częściej pojawisz się w wynikach wyszukiwania.

 

 

Co publikować? Już w 2019 roku blog sprawny marketing informował, że użytkownicy LinkedIna 20 razy częściej udostępniają treści wideo niż jakąkolwiek inną formę contentu. Jeśli nie masz oporów, by się nagrywać, najlepiej postaw na krótki format video - najbardziej viralowy rodzaj treści we wszystkich mediach społecznościowych. Możesz postawić na posty merytoryczne lub przedstawiać historie Twoich zadowolonych Klientów. Ważne jest, by prowadzić konto regularnie.

 

Czy mogę używać konta na LinkedIn w wersji podstawowej?

Oczywiście! Jeśli nie masz obecnie środków na zakup Sales Navigatora, zdecydowanie i tak lepiej korzystać z LinkedIna, niż nic nie działać na tym portalu. Choć podstawowa funkcjonalność LinkedIn nie oferuje tak wielu możliwości, jak wersja płatna, nadal możesz skorzystać chociażby z wyszukiwarki (choć bez dodatkowych filtrów).

Poza tym warto poświęcać czas na rozwój swojego konta i zdobywanie kontaktów biznesowych, ponieważ nigdy nie wiesz jaka okazja może Ci przejść koło nosa. Budowanie własnego profesjonalnego wizerunku w sieci jest bardzo istotne, ponieważ większość Klientów sprawdza firmę (i często również handlowca) w internecie, zanim zdecyduje się na zakup.

 

Potrzebujesz dodatkowych szkoleń dotyczących sprzedaży?

A może chcesz podszkolić swoje umiejętności? Albo wziąć udział w kursach lub szkoleniach, by wzbogacić swoje CV?

Stosunkową tanią możliwością jest skorzystanie z LinkedIn Learning. Przez pierwszy miesiąc możesz korzystać z platformy bezpłatnie, a potem najtańszą opcją jest wykupienie Konta Kariera (od 99,99 zł miesięcznie).

 

 

Na platformie znajdziesz kursy z podziałem na stopień trudności (początkujący, średnio zaawansowany oraz zaawansowany). Przydatną opcją jest filtrowanie dostępnych szkoleń po umiejętnościach, którą chcesz zdobyć, np. wydajność sprzedaży, prognozowanie sprzedaży czy zarządzanie sprzedażą.

Gdy ukończysz dany kurs, otrzymasz elektroniczny certyfikat, który możesz natychmiast udostępnić w sekcji "Licencje i certyfikaty" na swoim profilu na LinkedIn.

 

LinkedIn jako pomoc w szukaniu pracy

Jeśli aktualnie szukasz pracy lub myślisz o zmianie pracodawcy Linkedin to dobre miejsce, by znaleźć ciekawą ofertę. Wielu użytkowników LinkedIn to rekruterzy, którzy szukają na portalu kandydatów. Każdego dnia na LinkedInie znajdziesz mnóstwo nowych ofert pracy.

 

 

Zdecydowanie dużym plusem portalu LinkedIn jest fakt, że możesz złapać bezpośredni kontakt z daną firmą. Możesz dotrzeć np. do osoby rekrutującej i napisać do niej wiadomość, co często jest efektywniejsze, niż po prostu wysłanie CV, które znika pośród setek innych dokumentów aplikacyjnych.

Możesz zdecydować się także na płatne Konto Kariera w ramach LinkedIn Premium.

 

Podsumowanie

LinkedIn staje się coraz popularniejszym medium, które może znacznie ułatwić Ci pracę w sprzedaży. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij rozwijać swoje konto na LinkedIn oraz wykorzystaj darmowy miesiąc próbny, by przekonać się na własnej skórze jakie mozliwości oferuje Sales Navigator lub inne płatne wersje Premium.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.

 

 

 Jesteś pracownikiem i szukasz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.