Praca w sprzedaży Czym jest sztuczna inteligencja i jak ją wykorzystać w sprzedaży?

Czym jest sztuczna inteligencja i jak ją wykorzystać w sprzedaży?

Czym jest sztuczna inteligencja?

Choć każdy słyszał o sztucznej inteligencji, nadal pojawiają się trudności z dokładnym zdefiniowaniem tego pojęcia. Po raz pierwszy terminu "sztuczna inteligencja" użył John MaCarthy - amerykański informatyk i laureat Nagrody Tauringa w 1955 roku.

Artificial intelligence (w skrócie AI) dotyczy komputerów lub programów naśladujących zdolnych do naśladowania ludzkiego myślenia. Obrazowym przykładem urządzenia, które nie posiada sztucznej inteligencji jest kalkulator lub arkusz kalkulacyjny zdolny jedynie wykonywać określone zadania. Maszyna, która potrafi się uczyć na własnych błędach jest przejawem sztucznej inteligencji.

Na sztuczną inteligencję składają się:

  • uczenie maszynowe (machine learning),
  • głębokie uczenie (deep learning),
  • sieci neuronowe (neural networks).

 

 

Sztuczna inteligencja ogólna

Sztuczna inteligencja ogólna (ang. General Artificial Intelligence, GAI) to koncepcja sztucznej inteligencji, która ma zdolność zrozumienia, uczenia się i wykonywania zadań w sposób zbliżony do ludzkiej inteligencji. GAI zakłada stworzenie sztucznej inteligencji o działaniu na podobieństwo ludzkiego mózgu.

Główne cechy sztucznej inteligencji ogólnej to:

  • uniwersalność - GAI powinna być zdolna do rozwiązywania zadań z różnorodnych dziedzin,
  • samouczenie - istotną cechą sztucznej inteligencji jest zdolność do wyciągania wniosków z popełnianych błędów,
  • rozumienie kontekstu - sztuczna inteligencja ogólna powinna uwzględniać kontekst, w którym operuje.

Sztuczna inteligencja ogólna jest jeszcze bardziej zaawansowanym modelem technologii AI. Na ten moment trwają liczne testy i badania, lecz GAI jeszcze nie istnieje. Ze względu na złożoność zaplanowanych procesów i niezwykłe podobieństwo do ludzkiego myślenia, trudno przewidzieć prawdopodobny termin powstania sztucznej inteligencji ogólnej, choć z całą pewnością w końcu to nastąpi.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Doradca klienta

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

Sztuczna wąska inteligencja

Sztuczna wąska inteligencja (ang. Narrow Artificial Intelligence, NAI), w przeciwieństwie do ogólnej, ograniczona jest do jednej konkretnej czynności czy funkcji. Wąską sztuczną inteligencję znajdziemy w systemach do rozpoznawania obrazów czy mowy, w systemach rekomendujących produkty lub treści oraz systemach wykonujących analizę danych np. medycznych. Warto podkreślić również, że wąska sztuczna inteligencja pomaga obsługiwać samochody autonomiczne.

 

 

Jak działa sztuczna inteligencja (AI)?

Na sztuczną inteligencję składają się liczne techniki i algorytmy, które pozwalają wykonywać maszynom różne zadania. AI działa w następujący sposób:

  • zbieranie danych, które stanowią bazę wyjściową do nauki, danymi mogą być zarówno liczby, jak i grafiki czy dźwięki,
  • przetwarzanie danych - obejmuje przykładowe zmianę formatu danych czy usunięcie zbędnych informacji,
  • uczenie maszynowe - najważniejszy etap, w którym sztuczna inteligencja na podstawie dostarczonych danych uczy się szukać wzorców lub zależności,
  • tworzenie modelu - ten etap obejmuje stworzenie algorytmu, na podstawie którego maszyna będzie mogła rozpoznawać, klasyfikować, a nawet podejmować decyzje w oparciu o nowe informacje,
  • działanie w czasie rzeczywistym - ostatni etap, wymagający największej złożoności, czyli natychmiastowe podejmowanie decyzji lub klasyfikacja.

 

Uczenie maszynowe

Uczenie maszynowe polega na nauczaniu komputerów, jak się uczyć. Algorytmy uczenia maszynowego stale doskonalą się w podejmowaniu decyzji na podstawie analizy danych, a konkretniej skupiają się one na wyszukiwaniu wzorów i korelacji w ogromnych partiach materiału.

Uczenie maszynowe wykorzystywane jest w wielu dziedzinach życia, o czym nawet nie musimy do końca zdawać sobie sprawy. Jeśli chodzi o sprzedaż, świetnym przykładem na wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego są kampanie reklamowe np. w social mediach. Dzięki AI reklamy wyświetlane są w sposób nieprzypadkowy, osobom, które mogą być potencjalnie zainteresowane danym tematem i np. wcześniej już szukały informacji o danym zagadnieniu.

 

 

Głębokie uczenie

Głębokie uczenie (ang. deep learning) to obszar uczenia maszynowego, skupiający się na wykorzystaniu głębokich sieci neuronowych do rozwiązywania złożonych problemów i przetwarzania dużych ilości danych.

Głębokie uczenie jest używane m.in. do rozpoznawania obrazów i rozumienia mowy. Wykorzystuje się je również w grach komputerowych.

 

Sieci neuronowe

Sieci neuronowe (ang. neural networks) są modelami matematycznymi inspirowanymi działaniem ludzkiego mózgu. Są wykorzystywane m.in. w uczeniu głębokim. Sieci neuronowe są skomplikowanymi strukturami zdolnymi do wykonywania skomplikowanych obliczeń, przetwarzania informacji i automatycznego uczenia się cech.

Ze względu na to, że są podjednostką uczenia głębokiego, ich zastosowanie jest identyczne jak w poprzednim punkcie.

 

 

Fenomen chatu GPT

ChatGPT został wynaleziony przez firmę OpenAI i dzięki swojej łatwej dostępności szybko zawojował internet. ChatGPT poprzez przetwarzanie języka naturalnego (NLP) jest zdolny do rozumienia nawet bardzo skomplikowanych poleceń, generowania artykułów i opowiadań oraz tłumaczenia tekstów na inne języki.

Dzięki wielu treningom i ogromnym ilościom danych chatGPT jest zdolny do generowania teksów na naprawdę wysokim poziomie. Z tego powodu znajduje zastosowanie w obsłudze klienta, copywritingu, tłumaczeniach oraz innych dziedzinach życia.

 

Sztuczna inteligencja w codziennym życiu

Sztuczna inteligencja zyskuje coraz większe znaczenie w naszym codziennym życiu. Chociażby wiele systemów wbudowanych w nasze telefony wykorzystuje sztuczną inteligencję. Coraz więcej osób decyduje się na tzw. inteligentne domy czy pojazdy autonomiczne.

Oto przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji:

  • Asystenci w smartfonach: Siri od Apple, Amazonowa Alexa czy Google Assistant wykorzystują sztuczną inteligencję, by za rozpoznać i odpowiedzieć na polecenia głosowe.
  • Rekomendacje produktów i treści: sztuczna inteligencja analizuje zachowania użytkowników internetu, a następnie na podstawie historii wyszukiwania czy kliknięć wyświetla spersonalizowane reklamy usług i produktów, którym dana osoba mogłaby być zainteresowana.
  • Systemy bezpieczeństwa: AI jest w stanie w czasie rzeczywistym monitorować obraz z kamer i wysyłać powiadomienia w razie wystąpienia niepokojących zdarzeń.
  • Przewidywanie ruchu drogowego: sztuczna inteligencja nie tylko pomaga oszacować czas dojazdu w systemach nawigacyjnych, ale także rekomenduje najlepszą trasę na podstawie danych zebranych w czasie rzeczywistym.
  • Rozpoznawanie obrazu: AI na podstawie algorytmów identyfikowania wzorców potrafi rozpoznawać różnorodne obiekty, np. algorytm umożliwiający rozpoznawanie twarzy i tej podstawie sortowanie zdjęć w odpowiednich folderach.

 

 

Zastosowania sztucznej inteligencji w branży sprzedażowej

Być może o tym nie wiesz, ale istnieje duża szansa, że już wykorzystujesz sztuczną inteligencję w swojej pracy. Nie mamy tu na myśli tylko personalizowania reklam i pojawiających się treści (o czym już wiesz), lecz chociażby wirtualni asystenci (inaczej znani jako chatboty), które coraz więcej firm wdraża, by ułatwić i zautomatyzować obsługę klientów.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do sprzedaży może zautomatyzować i przyspieszyć wiele procesów biznesowych oraz wypełnić potencjalne luki, co z pewnością przełoży się na wzrost wydajności pracy i sprzedaży. Sztuczną inteligencję można wykorzystać w zasadzie na każdym etapie procesu sprzedażowego, od poszukiwania potencjalnych Klientów, aż do opieki posprzedażowej.

Sztuczna inteligencja może być przydatna w segmentowaniu Klientów, personalizacji ofert lub analizie konkurencji. Pamiętaj, że chociażby za pomocą chatuGPT możesz dostać szybką odpowiedź na nurtujące Cię pytania lub pomoc w napisaniu maila do Klienta.

 

Wyzwania związane z sztuczną inteligencją

Ze sztuczną inteligencją wiążą się także pewnego rodzaju wyzwania, zarówno te z kategorii etycznych, jak i społecznych.

Pierwszym problemem jest bezpieczeństwo i prywatność danych. Stosowanie i zaostrzanie algorytmów zabezpieczających przed atakami staje się koniecznością idącą ramię w ramię z rozwojem sztucznej inteligencji.

Warto podkreślić, że AI nie jest nieomylne, a wręcz bardzo łatwo wprowadzić sztuczną inteligencję w błąd. Przecież algorytmy do rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji uczą się na podstawie wprowadzonych danych, a te łatwo zafałszować. Poza błędnymi danymi problemem może być również zbyt mała ilość informacji. Podsumowując ten wątek, sztuczna inteligencja bywa podatna na ataki i próby oszustwa.

Sztuczna inteligencja zabiera również miejsca pracy ludziom. Automatyzacja nieuchronnie prowadzi do likwidacji lub redukcji części stanowisk, które jeszcze nie dawno zajmowali zwykli pracownicy.

 

 

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja stanowi największą rewolucję ostatnich lat, co przekłada się już na większość dziedzin ludzkiego życia. Bez wątpienia AI wpływa i usprawnia wiele zagadnień, poczynając od medycyny, przez transport, edukację, aż po analizę danych i inne.

Sztuczna inteligencja tak dobrze "zadomowiła się" w naszym codziennym życiu, że trudno już wyobrazić sobie funkcjonowanie w pewnych aspektach bez niej.

Choć AI przyspiesza i ułatwia pracę wielu branż, w tym sprzedażowej, warto również znać wyzwania i potencjalne problemy, które ze sobą niesie.

 

 

---

 Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?

Zamów konsultację telefoniczną podczas której omówimy Twój proces rekrutacji i podpowiemy:

  • Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu handlowego / sprzedaży.
  • Co zrobić, aby otrzymywać trafione CV.
  • Jak napisać ogłoszenie o pracę budzące podziw i zainteresowanie kandydatów.
  • Jak ocenić czy wybrany kandydat będzie realizował plan sprzedaży.
  • Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.

 

 

 Jesteś pracownikiem i szukasz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.